Integrace handicapovaných dětí do knihoven
Integration of children with special needs into libraries
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32663Identifikátory
SIS: 97476
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Součková, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
6. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
veřejné knihovny, služby knihoven, programy pro děti, knihovny pro děti, integrace, integrace do knihoven, integrační programy, děti, uživatelé se specifickými potřebami, handicapované děti, postižené děti, zrakově postižené děti, sluchově postižené dětiKlíčová slova (anglicky)
Public libraries, library services, children programs, children's libraries, integration, integration into libraries, integration programs, children, users with special needs, children with special needs, disabled children, visually disabled children, hea(česky) Práce pojednává o integraci handicapovaných dětí do knihoven (konkrétně to jsou skupiny zrakově, sluchově, tělesně a mentálně handicapovaných dětí a dětí se specifickými poruchami učení). Nejprve se věnuje integraci zdravotně postižených obecně. Zabývá se jednotlivými druhy postižení, jejich klasifikací, specifickými zvláštnostmi, vybranými zásadami komunikace. Nastiňuje možnosti, jakým způsobem integrovat handicapované děti, jaké služby a programy jim může knihovna nabízet. Cílem je seznámení se způsoby práce s handicapovanými dětmi. Podrobněji je prezentován integrační projekt Ruku v Ruce, který je realizován v Knihovně Jiřího Mahena v Brně. Současný stav knihovnické práce s handicapovanými dětmi je představen prostřednictvím ankety, která byla rozeslána vybraným knihovnám Jihomoravského kraje. Důkladně je rozpracována kapitola, která se věnuje hrám s handicapovanými dětmi. Důraz je kladen na relaxační hry, skupinové hry a na hry, které rozvíjí jednotlivé schopnosti dětí (paměť, myšlení, řeč, pozornost) [Autorský abstrakt].
(in English) The thesis deals with integration of children with special needs into libraries. It is precisely meant visually disabled, hearing impaired, physically and mentally handicapped children and children with specific learning disability as well. Integration of disabled people from general point of view is paid attention into the first part. The exact types of disability as well as their classification and specialties or chosen communication principles are presented here. Next, this thesis outlines some possibilities how to integrate those children into libraries and which types of services and programs should be designed and offered by libraries but the main target is to introduce the working methods with disabled children. There is a detail presentation of the integration project "Ruku v ruce" (Hand in Hand) in the thesis, which is realized in Jiří Mahen Library in Brno. The current state of librarian work with children with specific needs is outlined based on the realized survey. The questionnaires were sent to the selected libraries in South-Moravian Region. One chapter is quite deeply focused on games for disabled children and it significantly includes as the relaxing as group games which developing every single abilities, like memory, mind, speech, attention [Author's abstract].
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Úloha knihy při rozvoji dětské fantazie
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOZemanová, Pavlína (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 19. 9. 2011Diplomová práce pojednává o významu knihy v rozvoji dětské fantazie. V úvodní kapitole je stručně nastíněna problematika dětské fantazie. Druhá část se zabývá ontogenetickým vývojem dítěte od prenatálního období po období ... -
Vývoj a výchova dítěte s duálním smyslovým postižením z pohledu matky
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOZvelebil, Maxmilián (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020)Datum obhajoby: 15. 9. 2020The diploma thesis deals with development and education in families with a child with dual sensory impairment, namely, from mother's point of view. The objective is to analyse stories of selected mothers of children with ... -
Děti v Protektorátu Čechy a Morava
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOFišerová, Andrea (Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 6. 9. 2018In this diploma thesis with the title Children in the Protectorate of Bohemia and Moravia I try to look at war period through children's eyes. At first I focus on children of Czech then German, Jewis and finaly Roma origin. ...