Změny interiéru klášterní baziliky svaté Markéty v Břevnově
Changes to the interior of the basilica of St. Margaret's monastery at Břevnov
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31912Identifiers
Study Information System: 88804
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Oulíková, Petra
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
30. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
klášter, benediktini, kostel, interiér, inventář, výmalbaKeywords (English)
Monastery, Benedictines, Church, interior, inventory, paintingsZměny interiéru klášterní baziliky svaté Markéty v Břevnově Klášterní kostel svaté Markéty v areálu břevnovského benediktinského kláštera byl vystavěn za velkého opata a stavitele Otmara Zinke na počátku 18. století. Jako každé architektonické dílo, procházela i výstavba této velkolepé chrámové stavby radikálního baroka svým vývojem. Před zahájením stavby byl změněn projekt architekta Pavla Ignáce Bayera jím samotným. Jeho nástupce Kryštof Dientzenhofer změnil i základové zdivo a celou stavbu pojal jako jednolodní. Změnou částečně prošel podle archivních záznamů i ikonografický program. Interiér byl postupně doplňován a částečně i měněn. Největší změny se týkaly výmalby, úpravy liturgického prostoru a rekonstrukce barokní varhanní skříně a stavby nového varhanního stroje.
Changes to the Interior of the Basilica of St. Margaret's Monastery Břevnov St. Margaret's Church, which is part of Břevnov monastery of Benediktines, was built under the supervision of abbot and builder Otmar Zinke in the beginning of the 18th century. As all the architectonical works, even building of this great dome of radical Baroque came through its development. The earliest changes were done by the architect Pavel Ignác Bayer in the beginning of forming the plans. His successor was Kryštof Dientzenhofer. He changed even the basic masonry and the building as a single nave. According to the archival records there were some changes concerning the iconographical programme. The interior was gradually completed and changed partly too. The main changes concerned the paintings, arranging of the liturgical area and the Baroque organ case reconstruction as well as new organ.