Zobrazit minimální záznam

Classical iconographical schemes in Iranian art
dc.contributor.advisorStančo, Ladislav
dc.creatorŠütöová, Silvia
dc.date.accessioned2017-04-21T05:57:00Z
dc.date.available2017-04-21T05:57:00Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30542
dc.description.abstractDiplomovou práci lze zařadit svým zaměřením mezi komparativní studie. Nabízí studii perského umění a vývoje využívaných ikonografií a snaží se rozpoznat řeckořímské vlivy na ikonografii nejčastěji zobrazených motivů v perském umění, ale i přijetí nových motivů a jejich další vývoj. Okrajově se věnuje i studii možných širších vzájemných vztahů Persie s Řeckem mimo válečné konflikty a oficiální propagandu. Postupuje chronologicky od achaimenovské říše přes parthskou až po sásánovskou říši, sleduje motivy sochařské výzdoby paláců a v Persii rozšířených skalních reliéfů, důležité motivy na toreutických výrobcích, gemmách, mincích a dalších artefaktech, které se měnily pod vlivem antických vzorů. Zamýšlí se nad ikonografií investitury a v ní zastoupeného božství, vlivem ikongrafie bohyně Níké, dionýské ikonografie, proměnami ikonografie krále, ikonografií ženských postav a dětí, vývojem zobrazení nahoty v perském umění, tance a rozšířením florálních ornamentů z menších ploch na celé nádoby, v architektuře z vlysů na panely až po pokrytí celých staveb v islámském období.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis is written in form of a comparative study. It studies the Persian art and evolution of the used iconographic schemes and it tries to recognize the Greek and Roman influences on the iconography of the most widespread motifs in Persian art, but also the acceptance of new motifs and their further evolution. Marginally it brings up some interesting points abou the possible broader relations of Persia and Greece outside of armed conflicts and official propaganda. The thesis proceeds chronologically from the Achaemenid empire through Parthian and Sasanian empire, it observes the motifs of the sculptural decoration of palaces and very popular rock reliefs, metalwork, gems, coins and other artifacts, which changed under the influence of classical models. It considers the iconography of investiure and the deity represented in it, the influence of the iconography of goddess Nike, dionysiac iconograophy, the metamorphosis of the royal iconograph, the appearance of female figures and children, the evolution of nudity and dance in Persian Art and the spreading of floral ornaments from smaller surfaces to whole vessels, in architecture from friezes to covering whole buildings in the Islamic era.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleKlasická ikonografická schémata v íránském umění. Vztahy mezi Persií a antickým západemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-01-25
dc.description.departmentInstitute for Classical Archeologyen_US
dc.description.departmentÚstav pro klasickou archeologiics_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId82273
dc.title.translatedClassical iconographical schemes in Iranian arten_US
dc.contributor.refereeBouzek, Jan
dc.identifier.aleph001375380
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKlasická archeologie - Italštinacs_CZ
thesis.degree.disciplineClassical Acheology - Italian Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro klasickou archeologiics_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute for Classical Archeologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKlasická archeologie - Italštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enClassical Acheology - Italian Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomovou práci lze zařadit svým zaměřením mezi komparativní studie. Nabízí studii perského umění a vývoje využívaných ikonografií a snaží se rozpoznat řeckořímské vlivy na ikonografii nejčastěji zobrazených motivů v perském umění, ale i přijetí nových motivů a jejich další vývoj. Okrajově se věnuje i studii možných širších vzájemných vztahů Persie s Řeckem mimo válečné konflikty a oficiální propagandu. Postupuje chronologicky od achaimenovské říše přes parthskou až po sásánovskou říši, sleduje motivy sochařské výzdoby paláců a v Persii rozšířených skalních reliéfů, důležité motivy na toreutických výrobcích, gemmách, mincích a dalších artefaktech, které se měnily pod vlivem antických vzorů. Zamýšlí se nad ikonografií investitury a v ní zastoupeného božství, vlivem ikongrafie bohyně Níké, dionýské ikonografie, proměnami ikonografie krále, ikonografií ženských postav a dětí, vývojem zobrazení nahoty v perském umění, tance a rozšířením florálních ornamentů z menších ploch na celé nádoby, v architektuře z vlysů na panely až po pokrytí celých staveb v islámském období.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is written in form of a comparative study. It studies the Persian art and evolution of the used iconographic schemes and it tries to recognize the Greek and Roman influences on the iconography of the most widespread motifs in Persian art, but also the acceptance of new motifs and their further evolution. Marginally it brings up some interesting points abou the possible broader relations of Persia and Greece outside of armed conflicts and official propaganda. The thesis proceeds chronologically from the Achaemenid empire through Parthian and Sasanian empire, it observes the motifs of the sculptural decoration of palaces and very popular rock reliefs, metalwork, gems, coins and other artifacts, which changed under the influence of classical models. It considers the iconography of investiure and the deity represented in it, the influence of the iconography of goddess Nike, dionysiac iconograophy, the metamorphosis of the royal iconograph, the appearance of female figures and children, the evolution of nudity and dance in Persian Art and the spreading of floral ornaments from smaller surfaces to whole vessels, in architecture from friezes to covering whole buildings in the Islamic era.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro klasickou archeologiics_CZ
dc.identifier.lisID990013753800106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV