dc.contributor.advisor | Otavský, Karel | |
dc.creator | Bednářová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T23:10:06Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T23:10:06Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/29221 | |
dc.description.abstract | Resumé České řezané barokní sklo České řezané barokní sklo má kořeny v době vlády Rudolfa II., kdy do Prahy přicházeli četní umělci, mezi nimiž byli i řezáči kamenů a později i řezáči skla jako byl Caspar Lehmann. Slibný vývoj byl přerušen třicetiletou válkou, po které však následoval bohatý rozvoj a došlo ke zdokonalení skloviny, která je nazývána "český křišťál" pro její vlastnosti blízké horskému křišťálu, na který se řezalo dříve. Český křišťál podnítil rozvoj broušení a řezání, pro které byl díky své dosud neobvyklé tvrdosti vhodný, záhy dosáhlo české řezané sklo řemeslné dokonalosti. Vývoj českého sklářství ovlivnily i podněty z dalších zemí v Evropě s vlastní specifickou produkcí, jako byla Itálie či Německé země. Výrobky byly zprvu čistě reprezentativní, postupně zlidověly a dostaly se mezi širší společnost. Náměty českého řezaného barokního skla byly čerpány hlavně z grafických předloh a mincí, dále námětový okruh souvisel s dobovým vkusem a byl odvislý od přání zákazníků. V zemích Koruny české se postupně vytvořily dvě oblasti s největší koncentrací skláren, první oblastí byly jižní Čechy a druhou Čechy severní, severní Čechy se staly zároveň centrem rafinačních technik. České řezané barokní sklo se stalo velmi oblíbeným a žádaným artiklem ve světě. Bylo vyváženo ve velké míře do zahraničí a... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Bohemian Baroque Cut Glass Bohemian Baroque cut glass dates back to the reign of Rudolph II., when numerous artists came to Prague including gem cutters and, later on, also glassmakers such as Caspar Lehmann. The promising development was interrupted by the Thirty Years' War. However, that was followed by a prosperous period and advances in perfecting the glass, which came to be known as "Bohemian crystal" due to its properties that were similar to rock crystal produced at an earlier time. Bohemian crystal triggered a development in engraving and cutting techniques for which it was suitable due to its unusual hardness, and soon the Bohemian cut glass attained an exquisite quality. The development of Bohemian glassmaking was also influenced by other countries with their own specific glass production, such as Italy and Germany. The products, which were purely status symbols at first, gradually became popular and reached the wider public. The motifs of the Bohemian Baroque cut glass came primarily from graphic works and coins, and were further influenced by the style of the time and clients' wishes. Two regions with the highest concentration of glassworks gradually developed in the lands of the Bohemian Crown. The first was South Bohemia and the second North Bohemia, which also became a centre for... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | České řezané barokní sklo | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-06-09 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 64329 | |
dc.title.translated | Bohemian Baroque Cut Glass | en_US |
dc.contributor.referee | Brožková, Helena | |
dc.identifier.aleph | 001115656 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Resumé České řezané barokní sklo České řezané barokní sklo má kořeny v době vlády Rudolfa II., kdy do Prahy přicházeli četní umělci, mezi nimiž byli i řezáči kamenů a později i řezáči skla jako byl Caspar Lehmann. Slibný vývoj byl přerušen třicetiletou válkou, po které však následoval bohatý rozvoj a došlo ke zdokonalení skloviny, která je nazývána "český křišťál" pro její vlastnosti blízké horskému křišťálu, na který se řezalo dříve. Český křišťál podnítil rozvoj broušení a řezání, pro které byl díky své dosud neobvyklé tvrdosti vhodný, záhy dosáhlo české řezané sklo řemeslné dokonalosti. Vývoj českého sklářství ovlivnily i podněty z dalších zemí v Evropě s vlastní specifickou produkcí, jako byla Itálie či Německé země. Výrobky byly zprvu čistě reprezentativní, postupně zlidověly a dostaly se mezi širší společnost. Náměty českého řezaného barokního skla byly čerpány hlavně z grafických předloh a mincí, dále námětový okruh souvisel s dobovým vkusem a byl odvislý od přání zákazníků. V zemích Koruny české se postupně vytvořily dvě oblasti s největší koncentrací skláren, první oblastí byly jižní Čechy a druhou Čechy severní, severní Čechy se staly zároveň centrem rafinačních technik. České řezané barokní sklo se stalo velmi oblíbeným a žádaným artiklem ve světě. Bylo vyváženo ve velké míře do zahraničí a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Bohemian Baroque Cut Glass Bohemian Baroque cut glass dates back to the reign of Rudolph II., when numerous artists came to Prague including gem cutters and, later on, also glassmakers such as Caspar Lehmann. The promising development was interrupted by the Thirty Years' War. However, that was followed by a prosperous period and advances in perfecting the glass, which came to be known as "Bohemian crystal" due to its properties that were similar to rock crystal produced at an earlier time. Bohemian crystal triggered a development in engraving and cutting techniques for which it was suitable due to its unusual hardness, and soon the Bohemian cut glass attained an exquisite quality. The development of Bohemian glassmaking was also influenced by other countries with their own specific glass production, such as Italy and Germany. The products, which were purely status symbols at first, gradually became popular and reached the wider public. The motifs of the Bohemian Baroque cut glass came primarily from graphic works and coins, and were further influenced by the style of the time and clients' wishes. Two regions with the highest concentration of glassworks gradually developed in the lands of the Bohemian Crown. The first was South Bohemia and the second North Bohemia, which also became a centre for... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990011156560106986 | |