Zobrazit minimální záznam

Motive of melancholy in the 16th and in the early 17th century
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorBouček, Jan
dc.date.accessioned2017-04-20T16:39:39Z
dc.date.available2017-04-20T16:39:39Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/27591
dc.description.abstractJAN BOUČEK: Motiv melancholie v 16. a 17. století Resumé (česká verze) Motiv melancholie v 16. a na začátku 17. století Předkládaná práce se pokouší v hrubých rysech zmapovat základní způsoby zobrazování motivu melancholie ve výtvarném umění v 16. a na počátku 17. století. Důraz je kladen především na personifikace nebo alegorie melancholie, které více či méně vycházejí z dobových teoretických úvah. Antičtí filosofové jako byl Platón a Aristoteles položili ve svých dílech základ k chápání melancholie jako stavu na pomezí šílenství a geniality. Středověk následně tyto úvahy obohatil o propojení melancholie s astrologií. Melancholik se tak dostává pod vlivu planety-božstva Saturn. Odtud pak plynou četná zobrazení takzvaných Saturnových dětí, na kterých jsou zachyceny alegorie řemesel a povolání tradičně přisuzovaných melancholikům. Častá zobrazení mytologického motivu Saturna, který požírá své děti, jsou na základě toho symbolem rozporuplné povahy melancholiků zmítajících se mezi božskou genialitou a šílenstvím. V 15. a 16. století jsou tyto představy oživeny florentskými humanisty a zejména postavou Marcilia Ficina, který je spojil do komplexní teorie melancholie. Díky ní přestalo být výtvarné umění chápáno podle staré tradice jako řemeslo a bylo povýšeno mezi vyšší, svobodná umění. Umělci tak byla...cs_CZ
dc.description.abstractMotif of melancholy in the 16th and in the early 17th century The author attempts in his presented work to outline in brief basic ways of melancholy motif depiction in fine arts in the 16th and in the early 17th century. Emphasis is primarily placed on personification or allegory of melancholy that is based on the period theoretical considerations. The basis for melancholy perception as a state on the balance of madness and brilliance were laid by classical philosophers like Plato and Aristoteles. Subsequently, these considerations were extended by interconnection of melancholy with astrology in the Middle ages. Thus melancholics get under the influence of the divine Saturn planet. This is where many depictions of so called Saturn children emerge showing allegory of crafts and professions attributed traditionally to melancholics. Frequent depictions of a mythological Saturn-motif swallowing his children are on this basis a symbol of ambivalent nature of melancholics fluctuating between divine brilliance and madness. These ideas were revived by Florentine humanists in particular by the person of Marsilio Ficino in the 15th and 16th century who combined them into a complex theory of melancholy. Thanks to this theory fine arts ceased to be considered in accordance with old tradition a craft and were...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleMotiv melancholie v 16. a na počátku 17. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-01-25
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId67163
dc.title.translatedMotive of melancholy in the 16th and in the early 17th centuryen_US
dc.contributor.refereeNespěšná Hamsíková, Magdaléna
dc.identifier.aleph001193001
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJAN BOUČEK: Motiv melancholie v 16. a 17. století Resumé (česká verze) Motiv melancholie v 16. a na začátku 17. století Předkládaná práce se pokouší v hrubých rysech zmapovat základní způsoby zobrazování motivu melancholie ve výtvarném umění v 16. a na počátku 17. století. Důraz je kladen především na personifikace nebo alegorie melancholie, které více či méně vycházejí z dobových teoretických úvah. Antičtí filosofové jako byl Platón a Aristoteles položili ve svých dílech základ k chápání melancholie jako stavu na pomezí šílenství a geniality. Středověk následně tyto úvahy obohatil o propojení melancholie s astrologií. Melancholik se tak dostává pod vlivu planety-božstva Saturn. Odtud pak plynou četná zobrazení takzvaných Saturnových dětí, na kterých jsou zachyceny alegorie řemesel a povolání tradičně přisuzovaných melancholikům. Častá zobrazení mytologického motivu Saturna, který požírá své děti, jsou na základě toho symbolem rozporuplné povahy melancholiků zmítajících se mezi božskou genialitou a šílenstvím. V 15. a 16. století jsou tyto představy oživeny florentskými humanisty a zejména postavou Marcilia Ficina, který je spojil do komplexní teorie melancholie. Díky ní přestalo být výtvarné umění chápáno podle staré tradice jako řemeslo a bylo povýšeno mezi vyšší, svobodná umění. Umělci tak byla...cs_CZ
uk.abstract.enMotif of melancholy in the 16th and in the early 17th century The author attempts in his presented work to outline in brief basic ways of melancholy motif depiction in fine arts in the 16th and in the early 17th century. Emphasis is primarily placed on personification or allegory of melancholy that is based on the period theoretical considerations. The basis for melancholy perception as a state on the balance of madness and brilliance were laid by classical philosophers like Plato and Aristoteles. Subsequently, these considerations were extended by interconnection of melancholy with astrology in the Middle ages. Thus melancholics get under the influence of the divine Saturn planet. This is where many depictions of so called Saturn children emerge showing allegory of crafts and professions attributed traditionally to melancholics. Frequent depictions of a mythological Saturn-motif swallowing his children are on this basis a symbol of ambivalent nature of melancholics fluctuating between divine brilliance and madness. These ideas were revived by Florentine humanists in particular by the person of Marsilio Ficino in the 15th and 16th century who combined them into a complex theory of melancholy. Thanks to this theory fine arts ceased to be considered in accordance with old tradition a craft and were...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990011930010106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV