Morávkovy inscenace Dostojevského v kontextu české inscenační tradice
Morávek's productions of Dostoevsky
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25912Identifikátory
SIS: 81640
Kolekce
- Kvalifikační práce [23716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Topolová, Barbara
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
4. 2. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Svou diplomovou prací se pokouším zdokumentovat nevšední divadelní "projekt", jenž se v mnohém vymyká běžným standardům českého divadla. Práci dělím do dvou částí. V první (kratší) části se zabývám dramatizováním Fjodora Michajloviče Dostojevského obecně. S přihlédnutím hlavně k pracím Michaila Bachtina1 a Růženy Grebeníčkové 2 rozebírám Dostojevského předpoklady pro dramatizování. 3 Z pohledu dramatizace pak načrtávám hlavní motivy vybraných slavných českých inscenací.4 (Pro většinu z nich byla vytvořena dramatizace vlastní, Hana Burešová pro své Běsy použila známou dramatizaci Alberta Camusa.) Tato část si neklade za cíl hlubší analýzu, slouží pouze jako předmluva k části druhé, již uvádí do širšího kontextu. Ve druhé (stěžejní) části práce se soustřeďuji na tetralogii Fjodora Michajloviče Dostojevského - souhrnně nazývanou Sto roků kobry, kterou Vladimír Morávek postupně inscenoval v letech 2003 - 2006 v brněnském divadle Husa na provázku. (Tetralogie se konkrétně skládá z inscenací Raskolnikov - jeho zločin a jeho trest, Kníže Myškin je idiot, Běsi - Stavrogin je ďábel a Bratři Karamazovi: Vzkříšení.) Morávkův projekt vzbudil u odborné i laické veřejnosti značnou pozornost, vyvolal rozporuplné, často protichůdné reakce a podle některých kritiků dokonce "vzkřísil" zvolna "umírající" brněnské divadlo.
This Diploma Thesis documents the remarkable theatrical project directed by Vladimír Morávek - a tetralogy of F. M. Dostoevsky dramatizations, collectively known as One Hundred Years of Cobra and its insertion in the context of other Czech stage productions by Dostoevsky. First, I briefly deal with the F. M. Dostoevsky's dramatizations in general. I am noticing the author's supreme fictional creations, I analyze their prerequisites for dramatizing and I am sketching the main themes of selected dramatizations. Then I am concentrating on the said tetralogy, which was gradually staged during the years 2003 - 2006 in the Brno's Husa na provázku Theatre (Goose on a String Theatre). (Specifically it involded the staging of Raskolnikov - Crime and Punishment, Prince Myshkin - The Idiot, Stavrogin - The Devils and The Brothers Karamazov: Resurrection). First, I am analyzing the concept and ideological line of tetralogy and I am mentioning the unifying elements of all productions. Then I move to the actual productions, which I analyze from the point of view of text and stage poetry. In conclusion I describe the day-long marathon of Stripping from the Skin, through which I summarize the director's intention about the tetralogy as a whole. The Morávek's project has aroused a considerable attention among experts, as...