Zobrazit minimální záznam

"Art" and its definition. Between function and procedure
dc.contributor.advisorKulka, Tomáš
dc.creatorCiporanov, Denis
dc.date.accessioned2018-10-29T21:11:08Z
dc.date.available2018-10-29T21:11:08Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25552
dc.description.abstractTématem této disertační práce je problematika definice pojmu umění ve 20. století. Diskuse tohoto tradičního tématu dosáhla zcela nebývalé šíře a komplexnosti ve druhé polovině dvacátého století v rámci tzv. analytické estetické školy, jejímž nejznámějším vyústěním je zrod procedurální definiční strategie, pokoušející se řešit problém esence umění poukazem na jeho kontextuální, vztahový způsob existence, coby výchozí klasifikační princip, který ovlivňuje následné, na aktu identifikace nezávislé hodnocení. Opozicí takto pojaté strategie je tradiční funkcionální přístup, pokoušející se sepnout celou pestrou oblast umění určením společné (estetické) funkce, která by vytvořila konceptuální pojivo jeho pojmu. Principem identifikace je zde průzkum funkční dostatečnosti, jejíž přítomnost je podmínkou pro udělení statusu umění. Hlavním cílem práce je kritické srovnání obou strategií, které by mělo hovořit pro principiální správnost funkcionalismu. Uvážením klasického případu této strategie - teorie Jana Mukařovského coby zásadní postavy českého strukturalismu - vykročíme za rámec analytické diskuse, a na základě jejího srovnání s funkcionální teorií Nelsona Goodmana poukážeme na blízké a nápadné konvergence obou teorií, jejichž časově i myšlenkově odlišné kontexty mohou být silným argumentem pro správnost společné...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis explores the problem of definition of "art" as it has been systematically discussed since the second half of the 20th century - mainly in the Anglo-American analytical aesthetic tradition. Despite the complexity and diversity of this discussion, it is possible to indicate two opposite definitional approaches. The first is the so called proceduralism which is established on the conviction, that the art status is connected with certain performative procedures (social, theoretical or historical in character), and that its attribution to an artifact essentially affects its artistic/aesthetic function. The second is a functional strategy, traditional in character, which presupposes on the contrary, that ascription of art status comes always after the indication of functional efficiency of the artifact in question. In four parts of this thesis we want to argue for the superiority of functional view of the concept of art. To do that, we made one exceptional step out of the borders of analytical tradition in order to see how this traditional problem is solved in the theoretical context of Prague Structuralistic School, domain of European functional thinking. The comparison of Jan Mukařovský, the main representative of functional approach to art, with Nelson Goodman, one of the most prominent American...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePojem umění a jeho definice. Mmezi funkcí a proceduroucs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-18
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId75484
dc.title.translated"Art" and its definition. Between function and procedureen_US
dc.contributor.refereeHaman, Aleš
dc.contributor.refereeZuska, Vlastimil
dc.identifier.aleph001119361
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTématem této disertační práce je problematika definice pojmu umění ve 20. století. Diskuse tohoto tradičního tématu dosáhla zcela nebývalé šíře a komplexnosti ve druhé polovině dvacátého století v rámci tzv. analytické estetické školy, jejímž nejznámějším vyústěním je zrod procedurální definiční strategie, pokoušející se řešit problém esence umění poukazem na jeho kontextuální, vztahový způsob existence, coby výchozí klasifikační princip, který ovlivňuje následné, na aktu identifikace nezávislé hodnocení. Opozicí takto pojaté strategie je tradiční funkcionální přístup, pokoušející se sepnout celou pestrou oblast umění určením společné (estetické) funkce, která by vytvořila konceptuální pojivo jeho pojmu. Principem identifikace je zde průzkum funkční dostatečnosti, jejíž přítomnost je podmínkou pro udělení statusu umění. Hlavním cílem práce je kritické srovnání obou strategií, které by mělo hovořit pro principiální správnost funkcionalismu. Uvážením klasického případu této strategie - teorie Jana Mukařovského coby zásadní postavy českého strukturalismu - vykročíme za rámec analytické diskuse, a na základě jejího srovnání s funkcionální teorií Nelsona Goodmana poukážeme na blízké a nápadné konvergence obou teorií, jejichž časově i myšlenkově odlišné kontexty mohou být silným argumentem pro správnost společné...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis explores the problem of definition of "art" as it has been systematically discussed since the second half of the 20th century - mainly in the Anglo-American analytical aesthetic tradition. Despite the complexity and diversity of this discussion, it is possible to indicate two opposite definitional approaches. The first is the so called proceduralism which is established on the conviction, that the art status is connected with certain performative procedures (social, theoretical or historical in character), and that its attribution to an artifact essentially affects its artistic/aesthetic function. The second is a functional strategy, traditional in character, which presupposes on the contrary, that ascription of art status comes always after the indication of functional efficiency of the artifact in question. In four parts of this thesis we want to argue for the superiority of functional view of the concept of art. To do that, we made one exceptional step out of the borders of analytical tradition in order to see how this traditional problem is solved in the theoretical context of Prague Structuralistic School, domain of European functional thinking. The comparison of Jan Mukařovský, the main representative of functional approach to art, with Nelson Goodman, one of the most prominent American...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990011193610106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV