Zobrazit minimální záznam

The coincidence as a principle
dc.contributor.advisorRakušanová, Marie
dc.creatorBláhová, Tereza
dc.date.accessioned2017-04-19T20:21:12Z
dc.date.available2017-04-19T20:21:12Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/23330
dc.description.abstractNáhoda jako princip Chance as a Principle ANOTACE Práce se zaměřuje na problematiku náhody jako principu v umění 20.století, přičemž její těžiště se soustřeďuje na umělce Jacksona Pollocka, Johna Cage, Merce Cunninghama a Jamese Joyce. V úvodu se přes etymologii slova, náhodu ve vědě a přírodě dostává k náhodě a hře. Druhá část - Náhoda a její role v umění - se zabývá typologií náhody, kde jsou naznačena jednotlivá východiska: Náhoda na cestě ke svobodě abstraktního expresionismu, volné atonality a "čistého jazyka"; Náhoda jako prostředek hry; Náhoda ve službách boje proti konvencím; Náhoda jako prostředek destrukce; Náhoda a imaginace. Na jednotlivých autorech a dílech dokládá potřebu náhody jako inspiračního zdroje umění. Třetí, stěžejní část práce se věnuje Hegemonii náhody, ve které dochází na komparaci třech fází tvorby (spontánní imaginace, osvobození od zaběhlých schémat, Work in Progress) umělců Pollocka, Cage, Cunninghama a Joyce. V závěru jsou shrnuty dosavadní poznatky a naznačena možná východiska pro další zkoumání. Klíčová slova: náhoda - spontánnost - gesto - organičnost - proud vědomí Počet slov: 145 320cs_CZ
dc.description.abstractNáhoda jako princip Chance as a Principle ANOTATION The thesis has a focus in questions of chance in the art of 20. century. The crux of the problem concentrate on artists: Jackson Pollock, John Cage, Merce Cunningham and James Joyce. The opening chapter surveys the use of the chance in etymology, science and organic processes of the nature, watches the chance as an inspiration in a game and artistic production. In the second chapter the chance is typologicly defined from spontaneity as a expression of freedom abstract expressionism by Wassily Kandinsky and free atonality by Arnold Schönberg all the way to the kind of chance as a struggle against conventions and to chance as a spring of imagination in authomatic writing and drawing or psychical automatism in surrealism. The main chapter focuses on the key authors of the top phases of spontaneity connected with the action painting (Jackson Pollock), aleatoric music (John Cage), experimental dance (Merce Cunningham) and similar accidental processes in literature (James Joyce) - in exception of Joyce. The selection of representants of the world - mainly American art was caused by tight cohesion of their artistic display. Keywords: chance - spontaneity - gesture - organic - consciousnessen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleNáhoda jako principcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-16
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId36914
dc.title.translatedThe coincidence as a principleen_US
dc.contributor.refereeBydžovská, Lenka
dc.identifier.aleph001116623
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNáhoda jako princip Chance as a Principle ANOTACE Práce se zaměřuje na problematiku náhody jako principu v umění 20.století, přičemž její těžiště se soustřeďuje na umělce Jacksona Pollocka, Johna Cage, Merce Cunninghama a Jamese Joyce. V úvodu se přes etymologii slova, náhodu ve vědě a přírodě dostává k náhodě a hře. Druhá část - Náhoda a její role v umění - se zabývá typologií náhody, kde jsou naznačena jednotlivá východiska: Náhoda na cestě ke svobodě abstraktního expresionismu, volné atonality a "čistého jazyka"; Náhoda jako prostředek hry; Náhoda ve službách boje proti konvencím; Náhoda jako prostředek destrukce; Náhoda a imaginace. Na jednotlivých autorech a dílech dokládá potřebu náhody jako inspiračního zdroje umění. Třetí, stěžejní část práce se věnuje Hegemonii náhody, ve které dochází na komparaci třech fází tvorby (spontánní imaginace, osvobození od zaběhlých schémat, Work in Progress) umělců Pollocka, Cage, Cunninghama a Joyce. V závěru jsou shrnuty dosavadní poznatky a naznačena možná východiska pro další zkoumání. Klíčová slova: náhoda - spontánnost - gesto - organičnost - proud vědomí Počet slov: 145 320cs_CZ
uk.abstract.enNáhoda jako princip Chance as a Principle ANOTATION The thesis has a focus in questions of chance in the art of 20. century. The crux of the problem concentrate on artists: Jackson Pollock, John Cage, Merce Cunningham and James Joyce. The opening chapter surveys the use of the chance in etymology, science and organic processes of the nature, watches the chance as an inspiration in a game and artistic production. In the second chapter the chance is typologicly defined from spontaneity as a expression of freedom abstract expressionism by Wassily Kandinsky and free atonality by Arnold Schönberg all the way to the kind of chance as a struggle against conventions and to chance as a spring of imagination in authomatic writing and drawing or psychical automatism in surrealism. The main chapter focuses on the key authors of the top phases of spontaneity connected with the action painting (Jackson Pollock), aleatoric music (John Cage), experimental dance (Merce Cunningham) and similar accidental processes in literature (James Joyce) - in exception of Joyce. The selection of representants of the world - mainly American art was caused by tight cohesion of their artistic display. Keywords: chance - spontaneity - gesture - organic - consciousnessen_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990011166230106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV