Otázka svobody a osobnosti v raném díle N. A. Berďajeva
The Question of Freedom and Personality in Early Works of Nicolai Berdyaev
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2258Identifiers
Study Information System: 167488
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Nykl, Hanuš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
East European Studies
Department
Institute of East European Studies
Date of defense
31. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
filosofie, Ruská filosofie, N.A. Berďajev, filosofická antropologie, etika, marxismus, křesťanská filosofie, existencialismus, personalismusKeywords (English)
Philosophy, Russian philosophy, N. A. Berdyaev, Philosophical anthropology, ethics, marxism, Christian philosophy, existentialism, personalismAnotace: I přesto, že téma svobody a osobnosti je pro filosofii N. A. Berďajeva klíčové, v raném díle autora ještě není přímo tematizováno. Stojí však na pozadí jeho vývoje. V následující práci bude otázka svobody a osobnosti studována v raném myšlení autora v letech 1900-1905, kdy Berďajev procházel ideově zvláštní cestou od tzv. legálního marxismu, přes různé varianty idealismu (novokantovství, nietzscheánství) až k definitivnímu příklonu ke křesťanství, tj. náboženství boholidství. V bakalářské práci se pokusím nejen studovat autorovo osobité pojetí filosofické antropologie včetně jeho případných proměn, ale také posoudit, nakolik bylo téma svobody a osobnosti u Berďajeva stěžejním pro jeho vývoj k zralé tvorbě.
Even though the theme of freedom and personality is crucial in the philosophy of N. A. Berdyayev, the topic is not found directly in the early work of the author. However it stands in the background of its development. I study in my following work the question of freedom and personality in an early work of the author in the years 1900 -1905, when Berdyayev went through a special ideological path from so called Legal Marxism, through different variants of idealism (neo-Kantianism, Nietzscheism) to a definite inclination to Christianity, ie. religion of God-humanity. In my work I try to not only study the author's original concept of philosophical anthropology including any potential changes, but also to assess to what extent was the theme of freedom and personality of Berdyayev crucial for his development to his mature work.