dc.contributor.advisor | Bartoň, Josef | |
dc.creator | Bendová, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T13:14:33Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T13:14:33Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/21921 | |
dc.description.abstract | Řeč o Bohu ve spise Contra Eunomium II svatého Řehoře z Nyssy Anotace Práce se zabývá teorií řeči, jak ji ve druhé knize Proti Eunomiovi (Contra Eunomium II), v rámci své polemiky s ariánským biskupem Eunomiem z Kyziku, rozvinul Řehoř z Nyssy. Eunomios byl přesvědčen, že Jednorozený Syn Boží je nepodobný Bohu co do postaty (a odmítal tedy učení nicejského koncilu o soupodstatnosti - homoúsios - Otce a Syna), protože Otcova podstata je nezrozená. Tento argument předpokládá určitou teorii jmen. Jejímu vysvětlení je věnována první kapitola. Druhá kapitola objasňuje, jak vykládá lidská jména, jejich původ, účel a výpovědní hodnotu Řehoř. Podle něj jsou jména pouhými lidskými pojmy (epinoia), jsou vytvořena lidmi, nikoli Bohem. Proto nemohou zjevovat podstatu věcí, ale pouze to, jak lidé věci poznávají. Pokud jde o jména, dávaná Bohu, je Řehořovou ústřední tezí, že Boží podstatu pojmenovat nemůžeme. Tato teze je postupně vyjasňována v následujících kapitolách práce. Ve třetí kapitole se připomíná pro Řehoře velmi významný rozdíl mezi stvořeným (diastématickým) a nestvořeným (adiastématickým) bytím. Z něho je vyvozována nutná pluralita výpovědí o Bohu. Čtvrtá kapitola pojednává otázku, jestli a do jaké míry můžeme Řehoře přiřadit k negativním teologům. Následně je vysvětleno, že naše jména neoznačují Boží... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Řeč o Bohu ve spise Contra Eunomium II svatého Řehoře z Nyssy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2010 | |
dcterms.dateAccepted | 2010-06-08 | |
dc.description.department | Department of Dogmatic and Fundamental Theology | en_US |
dc.description.department | Katedra fundamentální a dogmatické teologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 69412 | |
dc.title.translated | The Discourse about God in Contra Eunomium II of St. Gregory of Nyssa | en_US |
dc.contributor.referee | Ventura, Václav | |
dc.identifier.aleph | 001373289 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Katolická teologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Catholic Theology | en_US |
thesis.degree.program | Teologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Katolická teologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Catholic Theology | en_US |
uk.degree-program.cs | Teologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Řeč o Bohu ve spise Contra Eunomium II svatého Řehoře z Nyssy Anotace Práce se zabývá teorií řeči, jak ji ve druhé knize Proti Eunomiovi (Contra Eunomium II), v rámci své polemiky s ariánským biskupem Eunomiem z Kyziku, rozvinul Řehoř z Nyssy. Eunomios byl přesvědčen, že Jednorozený Syn Boží je nepodobný Bohu co do postaty (a odmítal tedy učení nicejského koncilu o soupodstatnosti - homoúsios - Otce a Syna), protože Otcova podstata je nezrozená. Tento argument předpokládá určitou teorii jmen. Jejímu vysvětlení je věnována první kapitola. Druhá kapitola objasňuje, jak vykládá lidská jména, jejich původ, účel a výpovědní hodnotu Řehoř. Podle něj jsou jména pouhými lidskými pojmy (epinoia), jsou vytvořena lidmi, nikoli Bohem. Proto nemohou zjevovat podstatu věcí, ale pouze to, jak lidé věci poznávají. Pokud jde o jména, dávaná Bohu, je Řehořovou ústřední tezí, že Boží podstatu pojmenovat nemůžeme. Tato teze je postupně vyjasňována v následujících kapitolách práce. Ve třetí kapitole se připomíná pro Řehoře velmi významný rozdíl mezi stvořeným (diastématickým) a nestvořeným (adiastématickým) bytím. Z něho je vyvozována nutná pluralita výpovědí o Bohu. Čtvrtá kapitola pojednává otázku, jestli a do jaké míry můžeme Řehoře přiřadit k negativním teologům. Následně je vysvětleno, že naše jména neoznačují Boží... | cs_CZ |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Katedra fundamentální a dogmatické teologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990013732890106986 | |