dc.contributor.advisor | Šulová, Lenka | |
dc.creator | Sedláčková, Anna | |
dc.date.accessioned | 2024-08-07T08:18:57Z | |
dc.date.available | 2024-08-07T08:18:57Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/20929 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá lesbickými a gay rodinami a specifiky dětí, které v nich vyrůstají. Teoretická část je postavena především na výsledcích výzkumů z USA a Velké Británie. Zabývá se definicí homoparentální rodiny a jejich jednotlivých typů, specifiky výchovy a vztahů a procesem zvaným coming-out. Zmiňuje role, které má v rodině biologická matka, biologický otec, sociální / nevlastní matka. V druhé polovině teoretické části je podrobně rozebrán psychický, genderový a sociální vývoj dětí z lesbických rodin. Uvedeny jsou i některé pohledy dětí na netradiční rodinu a jejich pocity a názory na homosexualitu rodičů. Výzkum uvedený v empirické části je založen na rozhovoru doplněném projektivními technikami. Výzkumný vzorek tvoří 10 dětí z lesbických rodin ve věku 4 až 15 let. Ve vzorku jsou děti pocházející z předchozího heterosexuálního vztahu i děti, které se do lesbické rodiny narodily plánovaně. Respondenti do vzorku byli získáváni prostřednictvím inzerce a metodou sněhové koule. Výzkum je kvalitativní a jeho výsledky jsou zpracovány formou zpráv o případové studii. Dalším výstupem je seznam klíčových témat, který vznikl metodou vytváření trsů. Výsledky výzkumu potvrdily logiku dělení lesbických rodin na dva základní typy - smíšené a plánované lesbické rodiny. Pro všechny děti je heterosexuální rodina... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The diploma thesis deals with topic of lesbian and gay families and specifics of children from these families. The theoretical part of the work is supported by studies from the USA and the Great Britain in particular. This part is focused on definition of homoparental family and its types, specifics of upbringing and relations within. It also deals with the topic of coming-out. It gives account of the family roles - biological mother, biological father, social mother / stepmother. The second half of the theoretical part describes psychological, gender and social development of the children from lesbian families. There are also mentioned some children's feelings and views of their nontraditional family and homosexuality of their parents. The research presented in the empirical part is based on individual interviews and projective techniques. The study group comprises 10 children between the age 4 and 15. In the study group there are children from previous heterosexual relationship as well as children from planned lesbian families. Participants to the sample were recruited via advertising and snow ball technique. The research is qualitative and its outcomes are elaborated in the form of case study report. The list of crucial themes elaborated through clustering method is other outcome. Results of research... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Specifika dětí z homoparentálních rodin | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-05-19 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 71449 | |
dc.title.translated | Specifics of children from homoparental families | en_US |
dc.contributor.referee | Štětovská, Iva | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá lesbickými a gay rodinami a specifiky dětí, které v nich vyrůstají. Teoretická část je postavena především na výsledcích výzkumů z USA a Velké Británie. Zabývá se definicí homoparentální rodiny a jejich jednotlivých typů, specifiky výchovy a vztahů a procesem zvaným coming-out. Zmiňuje role, které má v rodině biologická matka, biologický otec, sociální / nevlastní matka. V druhé polovině teoretické části je podrobně rozebrán psychický, genderový a sociální vývoj dětí z lesbických rodin. Uvedeny jsou i některé pohledy dětí na netradiční rodinu a jejich pocity a názory na homosexualitu rodičů. Výzkum uvedený v empirické části je založen na rozhovoru doplněném projektivními technikami. Výzkumný vzorek tvoří 10 dětí z lesbických rodin ve věku 4 až 15 let. Ve vzorku jsou děti pocházející z předchozího heterosexuálního vztahu i děti, které se do lesbické rodiny narodily plánovaně. Respondenti do vzorku byli získáváni prostřednictvím inzerce a metodou sněhové koule. Výzkum je kvalitativní a jeho výsledky jsou zpracovány formou zpráv o případové studii. Dalším výstupem je seznam klíčových témat, který vznikl metodou vytváření trsů. Výsledky výzkumu potvrdily logiku dělení lesbických rodin na dva základní typy - smíšené a plánované lesbické rodiny. Pro všechny děti je heterosexuální rodina... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis deals with topic of lesbian and gay families and specifics of children from these families. The theoretical part of the work is supported by studies from the USA and the Great Britain in particular. This part is focused on definition of homoparental family and its types, specifics of upbringing and relations within. It also deals with the topic of coming-out. It gives account of the family roles - biological mother, biological father, social mother / stepmother. The second half of the theoretical part describes psychological, gender and social development of the children from lesbian families. There are also mentioned some children's feelings and views of their nontraditional family and homosexuality of their parents. The research presented in the empirical part is based on individual interviews and projective techniques. The study group comprises 10 children between the age 4 and 15. In the study group there are children from previous heterosexual relationship as well as children from planned lesbian families. Participants to the sample were recruited via advertising and snow ball technique. The research is qualitative and its outcomes are elaborated in the form of case study report. The list of crucial themes elaborated through clustering method is other outcome. Results of research... | en_US |
uk.file-availability | N | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.embargo.reason | The document is accessible only in the physical database of theses in accordance with Article 18a (5) of the Code of Study and Examination. | en |
uk.embargo.reason | Dokument je přístupný pouze ve věcné databázi závěrečných prací v souladu s čl. 18a odst. 5 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze. | cs |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990011114460106986 | |