Právní regulace pracovní doby posádek v bezpilotním letectví
Legal regulation of crew working time in unmanned aviation
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/206022Identifikátory
SIS: 284573
Kolekce
- Kvalifikační práce [14741]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matějka Řehořová, Lucie
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo a právní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra pracovního práva a práva sociálního zabezpečení
Datum obhajoby
26. 11. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Právní regulace pracovní doby posádek v bezpilotním letectví Práce se zabývá otázkou právní regulace doby služby posádek v bezpilotním letectví, tedy problematikou, která se s rozvojem provozu bezpilotních systémů stává nezbytnou součástí moderního leteckého práva. Současný právní rámec evropského i českého letectví je založen na předpokladu, že posádka vykonává službu na palubě letadla a že její pracovní zatížení je možné řídit prostřednictvím limitů služby a odpočinku. Tento koncept však s rozšířením dálkově řízených letadel přestal odpovídat realitě provozu. Dálkově řídící piloti plní činnosti srovnatelné s výkonem služby v pilotovaném letectví, avšak v odlišném provozním i právním prostředí. Chybí právní rámec, který by vymezoval limity doby služby, minimální doby odpočinku a zásady řízení únavy, přestože tyto faktory mají přímý vliv na bezpečnost provozu, ochranu zdraví pilotů a odpovědnost provozovatelů. Práce vychází z teze, že pravidla o době služby představují nedílnou součást bezpečnostního systému v letectví a že jejich absence v bezpilotním provozu vytváří právní i provozní riziko. Ukazuje, že tradiční konstrukce doby služby v pilotovaném letectví není na bezpilotní činnost bez dalšího přenositelná, protože odlišné jsou podmínky výkonu služby, organizace směn i povaha odpovědnosti. Přesto lze ze...
Legal regulation of crew working time in unmanned aviation The thesis deals with the legal regulation of duty time for crews in unmanned aviation, a topic that has become an essential part of modern aviation law as the operation of unmanned aircraft systems continues to expand. The current European and Czech aviation framework is based on the assumption that the crew performs its duties on board the aircraft and that its workload can be managed through defined limits on duty and rest periods. With the growing use of remotely piloted aircraft, however, this concept no longer reflects operational reality. Remote pilots perform tasks comparable to those of flight crews in manned aviation but operate in a different legal and operational environment. There is no legal framework setting limits on duty time, minimum rest periods, or fatigue management principles, even though these factors have a direct impact on operational safety, pilot health, and operator liability. The thesis is based on the premise that duty time rules form an integral part of the aviation safety system and that their absence in unmanned operations creates both legal and operational risks. It demonstrates that the traditional construction of duty time in manned aviation cannot be directly transferred to unmanned activities, as the conditions...
