Úloha rozumové ctnosti uvážlivosti (prudentia) ve výchově
The Role of the Rational Virtue of Prudence (prudentia) in the Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205742Identifikátory
SIS: 276269
Kolekce
- Kvalifikační práce [2343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svoboda, David
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Aplikovaná etika - NMgr.
Katedra / ústav / klinika
Katedra filosofie a práva
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
prudentia, rozumová ctnost uvážlivost, rodina, výchova, vzdělávání, škola, etická výchova, morální rozvojKlíčová slova (anglicky)
prudentia, rational virtue prudence, family, upbringing, education, school, moral education, moral developmentDiplomová práce se zabývá úlohou rozumové ctnosti uvážlivosti (prudentia) ve výchově s důrazem na roli rodiny a školy. Úvodní převážně historická část je věnována analýze pojmu prudentia v díle Aristotela, včetně srovnání s pojetím ctností u Platóna, a Tomáše Akvinského. Další část zkoumá vliv rodiny a školy na rozvoj takto vymezené ctnosti u dítěte. Opírá se přitom o pojetí této ctnosti, jak ji do svého didaktického díla zapracoval jeden ze zakladatelů moderní pedagogiky Jan Amos Komenský. V závěrečné části je představena mravní výchova v evropském kontextu - od historických přístupů po současné kurikulární podoby - se zvláštním zřetelem k Etické výchově v aktuálních Rámcových vzdělávacích programech České republiky. Součástí je také komparace Komenského koncepce výchovy k uvážlivosti s pojetím této ctnosti v současném školním vzdělávacím programu. Cílem práce je rozšířit porozumění významu ctnosti uvážlivosti (prudentia) pro morální rozvoj při výchově a nabídnout doporučení pro její účinné začlenění do výchovy, popř. pedagogické praxe.
The thesis explores the role of the rational virtue of prudence (prudentia) in education, with particular emphasis on the role of the family and school. The introductory, predominantly historical section is devoted to an analysis of the concept of prudentia in the works of Aristotle, supplemented by a comparison with Plato's notion of virtue and Thomas Aquinas. The following part examines the influence of family and school on the development of virtue as thus defined in the child. It draws on the conception of this virtue as incorporated in the didactic work of one of the founders of modern pedagogy, Comenius. The final part presents moral education in the European context - from historical approaches to contemporary curricular forms - with special reference to Ethics Education in the current Framework Educational Programmes of the Czech Republic. It also includes a comparison of Comenius' concept of education for discretion with the concept of this virtue in the current school curriculum. The aim of the work is to broaden the understanding of the importance of the virtue of prudence (prudentia) for moral development in education and to offer recommendations for its effective integration into education or pedagogical practice.
