Kresebné experimenty v umění 80. let 20. století v Československu
Experiments in Drawing in Art of the 1980s in Czechoslovakia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205739Identifikátory
SIS: 280993
Kolekce
- Kvalifikační práce [2343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pech, Milan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění - NMgr.
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Umění 80. let 20. století, umění v Československu 2. poloviny 20. století, kresba, moderní archetyp, tělesnost, expreseKlíčová slova (anglicky)
Art of the 1980s, Art in Czechoslovakia in the second half of the 20th century, drawing, modern archetype, physicality, expressionDiplomová práce se zaměřuje na analýzu využití vlastní tělesnosti a tělesného otisku v experimentálních kresebných projevech, které vznikaly v Československu během 80. let 20. století. Zkoumá rozdíly v přístupech k umělecké tvorbě mezi vybranými umělci a umělkyněmi (Adriena Šimotová, Margita Titlová-Ylovsky, Milan Lasota ad.) a nabízí srovnání jejich děl v kontextu širšího uměleckého diskurzu mimo hranice ČSSR. Cílem je identifikovat a charakterizovat specifika umělecké produkce v období politické tísně a zdůraznit tvůrčí kvality neoficiálních umělců na mezinárodní scéně. Práce též reflektuje možnosti přijetí postmoderních přístupů v Československu a bilanční výstavy, které přispěly k formování alternativních prostor pro prezentaci umění a podpořily dialog mezi oficiální a neoficiální kulturou. Provedený rozbor přispívá k porozumění uměleckého prostředí 80. let a jeho vlivu na současnou uměleckou praxi.
The thesis focuses on the analysis of the use of one's own corporeality and physical imprint in experimental drawings that were created in Czechoslovakia during the 1980s. It explores the differences in approaches to artistic production between selected artists (Adriena Šimotová, Margita Titlová-Ylovsky, Milan Lasota etc.) and offers a comparison of their works in the context of the wider artistic discourse outside the borders of the Czechoslovakia. The aim is to identify and characterize the specifics of artistic production during the period of political distress and to highlight the creative qualities of unofficial artists on the international scene. The work also reflects on the possibilities of adopting postmodern approaches in Czechoslovakia and the evaluating exhibitions that contributed to the formation of alternative spaces for the presentation of art and promoted a dialogue between official and unofficial culture. The conducted analysis contributes to the understanding of the artistic environment of the 1980s and its influence on contemporary artistic practice.
