Reflexe bolesti a utrpení v tvorbě umělkyň tří generací
Reflection of Pain and Suffering in the Work of Women Artists of Three Generations
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205738Identifikátory
SIS: 281175
Kolekce
- Kvalifikační práce [2343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bendová, Eva
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění - Bc.
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Ženské umění, umění 20. století, psychická a tělesná bolest, nemoc, zranění, Lee Miller, Martha Rosler, Frida Kahlo, Eva Kmentová, Adriena Šimotová, Hannah Wilke, Hollis Sigler, Diane Arbus, Nan Goldin, Marina AbramovićKlíčová slova (anglicky)
Women's art, 20th-century art, psychological and physical pain, illness, injury, Lee Miller, Martha Rosler, Frida Kahlo, Eva Kmentová, Adriena Šimotová, Hannah Wilke, Hollis Sigler, Diane Arbus, Nan Goldin, Marina AbramovićPráce se zabývá reflexí bolesti a utrpení v tvorbě umělkyň tří generací narozených v průběhu 20. století; tedy počátkem století, v meziválečné době a v období v průběhu a po druhé světové válce. Za pomocí vzájemné komparace jejich děl dospívá k formulování změn, k nimž v zobrazování bolesti a utrpení došlo. Tyto změny jsou následně interpretovány v kulturně-historickém kontextu, s důrazem na klíčové události, které se odehrály za života umělkyň, a jejich dílo nějakým způsobem ovlivnily. Rovněž se práce zaobírá osobním kontextem tvorby umělkyň; jako je období dětství a dospívání, otázka psychického i fyzického zdravotního stavu, či prožitek vlastního umírání, popřípadě ztráty blízkého člověka. Na základě různorodých zkušeností daných umělkyň, je téma bolesti a utrpení reflektováno mnoha způsoby, přesto je možné zaznamenat určitou analogii.
The thesis deals with the reflection of pain and suffering in the work of women artists of three generations born during the 20th century; i.e. at the beginning of the century, in the interwar period and in the period during and after the Second World War. By comparing their works with each other, it formulates the changes that occurred in the depiction of pain and suffering. These changes are then interpreted in a cultural and historical context, with an emphasis on key events that took place during the artists' lifetimes and influenced their work in some way. The work also explores the personal context of the artists' work; such as the period of childhood and adolescence, the question of mental and physical health, and the experience of their own dying or the loss of a loved one. Based on the diverse experiences of the artists, the theme of pain and suffering is reflected in many ways, however, it is possible to note a certain analogy.
