Povinné předškolní vzdělávání ve vyloučených lokalitách Karlovarského kraje
Compulsory pre-school education in excluded localities of the Karlovy Vary Region
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203501Identifikátory
SIS: 269160
Kolekce
- Kvalifikační práce [20513]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ronková, Jolana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Předškolní vzdělávání, povinná předškolní docházka, mateřská škola, vyloučené lokality, inkluze, integrace, sociálně znevýhodněné prostředí, sociální vyloučení, speciálně vzdělávací potřebyKlíčová slova (anglicky)
Preschool education, compulsory preschool, kindergarten, excluded localities, inclusion, integration, socially disadvantaged environment, social exclusion, special educational needsS problematikou povinného předškolního vzdělávání se můžeme setkat dnes a denně. Cílem této práce je zjistit, jak pedagogové vnímají povinnou předškolní docházku v mateřských školách, a to převážně ve vyloučených lokalitách Karlovarského kraje. Povinná předškolní docházka byla v České republice zavedena od školního roku 2017/2018 s cílem zajistit rozumnější přístup ke vzdělávání a podpořit tak školní úspěšnost dětí. Předškolní vzdělávání s sebou nese i úskalí, která se v této oblasti objevují zejména u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Teoretická část je zaměřená nejen na historii, ale převážně na současný stav předškolního vzdělávání, které je zakotveno v legislativním rámci i kurikulárních dokumentech. Diplomová práce zahrnuje několik důležitých témat, která jsou spojena s konceptem integrace a inkluze, dále jsou rozvedena specifika dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, ale také popis sociálně vyloučených lokalit, které spadají do Karlovarského kraje. Praktická část navazuje na kvantitativní výzkum, který je založen prostřednictvím dotazníkového šetření mezi pedagogy mateřských škol. Výsledky ukazují, že pedagogové považují povinné předškolní vzdělávání za velice důležité, ale zároveň poukazují na problémy, které jsou spojené například s nepravidelnou docházkou, nízkou motivací ze...
We encounter the issue of compulsory pre-school education today and every day. The aim of this paper is to find out how teachers perceive compulsory pre-school attendance in kindergartens, especially in excluded localities of the Karlovy Vary Region. Compulsory pre- school attendance was introduced in the Czech Republic from the 2017/2018 school year in order to provide a more reasonable approach to education and thus promote children's school success. Pre-school education also entails pitfalls, especially for children from socially disadvantaged backgrounds. The theoretical section focuses not only on the history but also, and more importantly, on the current state of pre-school education, which is embedded in the legislative framework and curriculum documents. The thesis also includes several important topics related to the concept of integration and inclusion, the specifics of children with special educational needs and also a description of socially excluded localities that fall within the Karlovy Vary Region. The practical part follows the quantitative research, which is based on a questionnaire survey among kindergarten teachers. The results show that teachers consider compulsory preschool education very important, but they also point to problems related to irregular attendance, low parental...
