Show simple item record

Categories of Art, Metaphor and Aspect Seeing
dc.contributor.advisorKubalík, Štěpán
dc.creatorJiřička, Jan
dc.date.accessioned2025-07-19T09:52:29Z
dc.date.available2025-07-19T09:52:29Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/201644
dc.description.abstractThe proposed undergraduate thesis aims to critically examine the notion of the category of art, which has played a crucial role in debates about the aesthetic valuation of works of art, particularly within the Anglo-American philosophical tradition from the 1970s onwards. The concept was introduced by the American philosopher and aesthetician Kendall L. Walton in his 1970 study, The Categories of Art. His reflections became the basis of a view of aesthetic judgment that later came to be referred to as aesthetic contextualism. The thesis will be developed on the structural affinity between Walton's conception of the categories of art and one conception of the theory of metaphor, the aim of this comparison being to identify problematic points in Walton's conception. The theory of metaphor that the thesis will consider is that of American philosopher Marcus B. Hester, who draws inspiration from Wittgenstein's remarks on aspectual vision in the eleventh section of his Philosophical Investigations. However, Wittgenstein's observations on the experience of aspect are also used by Walton (in his conception), which supports the validity and potential productivity of the proposed comparison. This thesis will first introduce Walton's concept of the categories of art and the underlying philosophical...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce si klade za cíl kriticky přezkoumat pojem kategorie umění, který sehrál zásadní roli v debatách o estetickém oceňování uměleckých děl zejména v rámci angloamerické filozofické tradice od sedmdesátých let dvacátého století dále. Tento pojem představil ve své studii s názvem Kategorie umění z roku 1970 americký filozof a estetik Kendall L. Walton. Jeho úvahy se staly základem pohledu na estetické souzení, který začal být později označován jako estetický kontextualismus. Bakalářská práce bude rozvíjet tezi o strukturní příbuznosti mezi Waltonovou koncepcí kategorií umění a jednou koncepcí teorie metafory, přičemž cílem tohoto srovnání je identifikace problematických míst Waltonovy koncepce. Teorií metafory, kterou bude práce zohledňovat, je teorie amerického filozofa Marcuse B. Hestera, který vycházel z inspirace Wittgensteinovými poznámkami o aspektovém vidění z jedenáctého oddílu jeho Filozofických zkoumání. Wittgensteinovy postřehy o zkušenosti aspektu ovšem využívá ve své koncepci i Walton, což podporuje oprávněnost a potenciální produktivnost navrhované komparace. Práce nejprve představí Waltonův pojem kategorií umění a základní filozofické motivace, které Waltona vedly k jeho vypracování. Dále bude prezentováno Hesterovo pojetí metafory a zdroje jejího účinku spolu s hlavními...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectKategorie umění|metafora|aspektové vidění|vidění jako|estetické hodnocení|umělecká kritikacs_CZ
dc.subjectCategory of art|metaphor|aspect seeing|seeing as|aesthetic evaluation|art criticismen_US
dc.titleKategorie umění, metafora a aspektové vnímánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-16
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId267791
dc.title.translatedCategories of Art, Metaphor and Aspect Seeingen_US
dc.contributor.refereeDadejík, Ondřej
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Art - Aestheticsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny umění - Estetikacs_CZ
thesis.degree.programHistory of Arten_US
thesis.degree.programDějiny uměnícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny umění - Estetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Art - Aestheticsen_US
uk.degree-program.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-program.enHistory of Arten_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce si klade za cíl kriticky přezkoumat pojem kategorie umění, který sehrál zásadní roli v debatách o estetickém oceňování uměleckých děl zejména v rámci angloamerické filozofické tradice od sedmdesátých let dvacátého století dále. Tento pojem představil ve své studii s názvem Kategorie umění z roku 1970 americký filozof a estetik Kendall L. Walton. Jeho úvahy se staly základem pohledu na estetické souzení, který začal být později označován jako estetický kontextualismus. Bakalářská práce bude rozvíjet tezi o strukturní příbuznosti mezi Waltonovou koncepcí kategorií umění a jednou koncepcí teorie metafory, přičemž cílem tohoto srovnání je identifikace problematických míst Waltonovy koncepce. Teorií metafory, kterou bude práce zohledňovat, je teorie amerického filozofa Marcuse B. Hestera, který vycházel z inspirace Wittgensteinovými poznámkami o aspektovém vidění z jedenáctého oddílu jeho Filozofických zkoumání. Wittgensteinovy postřehy o zkušenosti aspektu ovšem využívá ve své koncepci i Walton, což podporuje oprávněnost a potenciální produktivnost navrhované komparace. Práce nejprve představí Waltonův pojem kategorií umění a základní filozofické motivace, které Waltona vedly k jeho vypracování. Dále bude prezentováno Hesterovo pojetí metafory a zdroje jejího účinku spolu s hlavními...cs_CZ
uk.abstract.enThe proposed undergraduate thesis aims to critically examine the notion of the category of art, which has played a crucial role in debates about the aesthetic valuation of works of art, particularly within the Anglo-American philosophical tradition from the 1970s onwards. The concept was introduced by the American philosopher and aesthetician Kendall L. Walton in his 1970 study, The Categories of Art. His reflections became the basis of a view of aesthetic judgment that later came to be referred to as aesthetic contextualism. The thesis will be developed on the structural affinity between Walton's conception of the categories of art and one conception of the theory of metaphor, the aim of this comparison being to identify problematic points in Walton's conception. The theory of metaphor that the thesis will consider is that of American philosopher Marcus B. Hester, who draws inspiration from Wittgenstein's remarks on aspectual vision in the eleventh section of his Philosophical Investigations. However, Wittgenstein's observations on the experience of aspect are also used by Walton (in his conception), which supports the validity and potential productivity of the proposed comparison. This thesis will first introduce Walton's concept of the categories of art and the underlying philosophical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV