| dc.contributor.advisor | Luef, Eva Maria | |
| dc.creator | Štůlová, Anne-Marie | |
| dc.date.accessioned | 2025-07-19T09:15:46Z | |
| dc.date.available | 2025-07-19T09:15:46Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/201540 | |
| dc.description.abstract | Generally, the Czech high school students are initially instructed in British English, aligning with the prevalent use of British grammar, pronunciation, and lexis in the educational materials used in Czech elementary and secondary schools. However, according to the hypothesis, high school students are able to instinctively explore the differences between American English (AmE) and British English (BrE), a trend influenced by the increased exposure to American culture in the 21st century driven by today's technological advancement and the internet. While students are immersed in both American and British culture, their teachers are still guided to use materials that predominantly teach British English. The thesis will focus on both students' and teachers' preferences to use British English or American English. This research will be done through distribution of two online questionnaires administered to high school students (aged 17-19) and teachers, which will contain questions focused on the comparison between BrE and AmE. The students' questionnaires will not only include questions about the students' opinions and preferences between BrE and AmE but also a section emphasizing the practical application of student's use of English. The second questionnaire will ask teachers about their views and... | en_US |
| dc.description.abstract | Obecně se studenti na českých základních školách učí britskou angličtinu, hlavním důvodem je převažující používání britské gramatiky, výslovnosti a lexika ve vzdělávacích materiálech využívaných pro výuku studentů na českých základních a středních školách. Nicméně vycházíme z hypotézy, že středoškolští studenti jsou v současné době schopni instinktivně rozlišit mezi americkou angličtinou (AmA) a britskou angličtinou (BrA), díky nárůstu kontaktu dětí s americkou kulturou ve 21. století, který je dán rychlým vývojem moderní technologie a internetu. I přestože studenti jsou obklopeni jak britskou, tak americkou kulturou, učitelé jsou stále vedeni používat materiály, které jsou zaměřeny primárně na britskou angličtinu. Tato práce se bude zabývat analýzou preferencí a úrovni užívaní variací americké a britské angličtiny studentů. Zároveň se také zaměří na učitele a jejich přístup k variacím angličtiny a také výuce americké a britské angličtiny. Výzkum bude proveden distribucí dvou online dotazníků studentům středních škol (ve věku 17-19 let) a také učitelům. Součástí dotazníků budou otázky zaměřené na srovnání BrA a AmA. Dotazník cílený na studenty se nebude pouze zabývat přístupem studentů k rozdílům variací BrA a AmA ale i na praktické používaní jednotlivých variací. Druhý dotazník se bude ptát... | cs_CZ |
| dc.language | English | cs_CZ |
| dc.language.iso | en_US | |
| dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
| dc.subject | britská a americká angličtina|variace angličtiny|akvizice L2|učebnice angličtiny|české střední školy|3. ročník|americká kultura|český vzdělávací system | cs_CZ |
| dc.subject | British and American English|English Variants|L2 acquisition|English Textbooks|Czech High Schools|Year 3|American culture|Czech Education system | en_US |
| dc.title | English Variant Preferences and Competency: British vs. American English among Czech Students and Teachers | en_US |
| dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
| dcterms.created | 2025 | |
| dcterms.dateAccepted | 2025-06-12 | |
| dc.description.department | Institute of Linguistics | en_US |
| dc.description.department | Ústav lingvistiky | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
| dc.identifier.repId | 268089 | |
| dc.title.translated | Preferované varianty angličtiny a jazyková kompetence: Britská vs. americká angličtina mezi českými studenty a učiteli | cs_CZ |
| dc.contributor.referee | Savčenko, Tomáš | |
| thesis.degree.name | Bc. | |
| thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | English and American Studies | en_US |
| thesis.degree.discipline | Anglistika-amerikanistika | cs_CZ |
| thesis.degree.program | English and American Studies | en_US |
| thesis.degree.program | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
| uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav lingvistiky | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Linguistics | en_US |
| uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
| uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
| uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.cs | Anglistika-amerikanistika | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.en | English and American Studies | en_US |
| uk.degree-program.cs | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
| uk.degree-program.en | English and American Studies | en_US |
| thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
| thesis.grade.en | Very good | en_US |
| uk.abstract.cs | Obecně se studenti na českých základních školách učí britskou angličtinu, hlavním důvodem je převažující používání britské gramatiky, výslovnosti a lexika ve vzdělávacích materiálech využívaných pro výuku studentů na českých základních a středních školách. Nicméně vycházíme z hypotézy, že středoškolští studenti jsou v současné době schopni instinktivně rozlišit mezi americkou angličtinou (AmA) a britskou angličtinou (BrA), díky nárůstu kontaktu dětí s americkou kulturou ve 21. století, který je dán rychlým vývojem moderní technologie a internetu. I přestože studenti jsou obklopeni jak britskou, tak americkou kulturou, učitelé jsou stále vedeni používat materiály, které jsou zaměřeny primárně na britskou angličtinu. Tato práce se bude zabývat analýzou preferencí a úrovni užívaní variací americké a britské angličtiny studentů. Zároveň se také zaměří na učitele a jejich přístup k variacím angličtiny a také výuce americké a britské angličtiny. Výzkum bude proveden distribucí dvou online dotazníků studentům středních škol (ve věku 17-19 let) a také učitelům. Součástí dotazníků budou otázky zaměřené na srovnání BrA a AmA. Dotazník cílený na studenty se nebude pouze zabývat přístupem studentů k rozdílům variací BrA a AmA ale i na praktické používaní jednotlivých variací. Druhý dotazník se bude ptát... | cs_CZ |
| uk.abstract.en | Generally, the Czech high school students are initially instructed in British English, aligning with the prevalent use of British grammar, pronunciation, and lexis in the educational materials used in Czech elementary and secondary schools. However, according to the hypothesis, high school students are able to instinctively explore the differences between American English (AmE) and British English (BrE), a trend influenced by the increased exposure to American culture in the 21st century driven by today's technological advancement and the internet. While students are immersed in both American and British culture, their teachers are still guided to use materials that predominantly teach British English. The thesis will focus on both students' and teachers' preferences to use British English or American English. This research will be done through distribution of two online questionnaires administered to high school students (aged 17-19) and teachers, which will contain questions focused on the comparison between BrE and AmE. The students' questionnaires will not only include questions about the students' opinions and preferences between BrE and AmE but also a section emphasizing the practical application of student's use of English. The second questionnaire will ask teachers about their views and... | en_US |
| uk.file-availability | V | |
| uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav lingvistiky | cs_CZ |
| thesis.grade.code | 2 | |
| uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
| uk.thesis.defenceStatus | O | |