Zobrazit minimální záznam

The importance of boundaries in upbringing
dc.contributor.advisorKomárková, Tereza
dc.creatorNovotná, Adéla
dc.date.accessioned2025-07-19T09:15:03Z
dc.date.available2025-07-19T09:15:03Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/201538
dc.description.abstract(in English): This bachelor's thesis focuses on the importance of setting boundaries in the upbringing of children in early school age, approximately between the ages of 3 and 12. The aim of the thesis is to analyze effective approaches to establishing boundaries between parents and children, the role of rewards and punishments, and how these are perceived by parents in everyday parenting. The theoretical part draws from academic literature in the fields of pedagogy, developmental psychology, and current educational trends. The practical part is based on qualitative research using observation and semi-structured interviews with parents. The thesis provides a concise overview of the significance of boundaries as a key element in shaping a child's behavior and development.en_US
dc.description.abstract(česky) Tato bakalářská práce se zaměřuje na význam stanovení hranic ve výchově dětí v mladším školním věku, ve věkovém rozmezí přibližně od 3 do 12 let. Cílem práce je analyzovat efektivní způsoby nastavovaní hranic mezi rodičem a dítětem, roli odměn a trestů a jejich vnímání ze strany rodičů v každodenní výchově. Teoretická část čerpá z odborné literatury z oblasti pedagogiky, vývojové psychologie a současných trendů ve výchově. Praktická část vychází z kvalitativního šetření s využitím metod pozorování a polostrukturovaných rozhovorů s rodiči. Práce přináší stručný přehled o důležitosti hranic jako jednoho z významných prvků při formování dítěte.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectvýchova|rodičovství|limity|potřeby dítětecs_CZ
dc.subjectupbringing|parenthood|limits|childrens needsen_US
dc.titleVýznam hranic ve výchověcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-05
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId268388
dc.title.translatedThe importance of boundaries in upbringingen_US
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Tato bakalářská práce se zaměřuje na význam stanovení hranic ve výchově dětí v mladším školním věku, ve věkovém rozmezí přibližně od 3 do 12 let. Cílem práce je analyzovat efektivní způsoby nastavovaní hranic mezi rodičem a dítětem, roli odměn a trestů a jejich vnímání ze strany rodičů v každodenní výchově. Teoretická část čerpá z odborné literatury z oblasti pedagogiky, vývojové psychologie a současných trendů ve výchově. Praktická část vychází z kvalitativního šetření s využitím metod pozorování a polostrukturovaných rozhovorů s rodiči. Práce přináší stručný přehled o důležitosti hranic jako jednoho z významných prvků při formování dítěte.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): This bachelor's thesis focuses on the importance of setting boundaries in the upbringing of children in early school age, approximately between the ages of 3 and 12. The aim of the thesis is to analyze effective approaches to establishing boundaries between parents and children, the role of rewards and punishments, and how these are perceived by parents in everyday parenting. The theoretical part draws from academic literature in the fields of pedagogy, developmental psychology, and current educational trends. The practical part is based on qualitative research using observation and semi-structured interviews with parents. The thesis provides a concise overview of the significance of boundaries as a key element in shaping a child's behavior and development.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV