dc.contributor.advisor | Komárková, Tereza | |
dc.creator | Novotná, Adéla | |
dc.date.accessioned | 2025-07-19T09:15:03Z | |
dc.date.available | 2025-07-19T09:15:03Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/201538 | |
dc.description.abstract | (in English): This bachelor's thesis focuses on the importance of setting boundaries in the upbringing of children in early school age, approximately between the ages of 3 and 12. The aim of the thesis is to analyze effective approaches to establishing boundaries between parents and children, the role of rewards and punishments, and how these are perceived by parents in everyday parenting. The theoretical part draws from academic literature in the fields of pedagogy, developmental psychology, and current educational trends. The practical part is based on qualitative research using observation and semi-structured interviews with parents. The thesis provides a concise overview of the significance of boundaries as a key element in shaping a child's behavior and development. | en_US |
dc.description.abstract | (česky) Tato bakalářská práce se zaměřuje na význam stanovení hranic ve výchově dětí v mladším školním věku, ve věkovém rozmezí přibližně od 3 do 12 let. Cílem práce je analyzovat efektivní způsoby nastavovaní hranic mezi rodičem a dítětem, roli odměn a trestů a jejich vnímání ze strany rodičů v každodenní výchově. Teoretická část čerpá z odborné literatury z oblasti pedagogiky, vývojové psychologie a současných trendů ve výchově. Praktická část vychází z kvalitativního šetření s využitím metod pozorování a polostrukturovaných rozhovorů s rodiči. Práce přináší stručný přehled o důležitosti hranic jako jednoho z významných prvků při formování dítěte. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | výchova|rodičovství|limity|potřeby dítěte | cs_CZ |
dc.subject | upbringing|parenthood|limits|childrens needs | en_US |
dc.title | Význam hranic ve výchově | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-06-05 | |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 268388 | |
dc.title.translated | The importance of boundaries in upbringing | en_US |
dc.contributor.referee | Koťa, Jaroslav | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Tato bakalářská práce se zaměřuje na význam stanovení hranic ve výchově dětí v mladším školním věku, ve věkovém rozmezí přibližně od 3 do 12 let. Cílem práce je analyzovat efektivní způsoby nastavovaní hranic mezi rodičem a dítětem, roli odměn a trestů a jejich vnímání ze strany rodičů v každodenní výchově. Teoretická část čerpá z odborné literatury z oblasti pedagogiky, vývojové psychologie a současných trendů ve výchově. Praktická část vychází z kvalitativního šetření s využitím metod pozorování a polostrukturovaných rozhovorů s rodiči. Práce přináší stručný přehled o důležitosti hranic jako jednoho z významných prvků při formování dítěte. | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English): This bachelor's thesis focuses on the importance of setting boundaries in the upbringing of children in early school age, approximately between the ages of 3 and 12. The aim of the thesis is to analyze effective approaches to establishing boundaries between parents and children, the role of rewards and punishments, and how these are perceived by parents in everyday parenting. The theoretical part draws from academic literature in the fields of pedagogy, developmental psychology, and current educational trends. The practical part is based on qualitative research using observation and semi-structured interviews with parents. The thesis provides a concise overview of the significance of boundaries as a key element in shaping a child's behavior and development. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |