Show simple item record

Educational disparity in a partnership.
dc.contributor.advisorHasmanová Marhánková, Jaroslava
dc.creatorKatrňáková, Anna
dc.date.accessioned2025-07-17T09:20:24Z
dc.date.available2025-07-17T09:20:24Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/201385
dc.description.abstractThis thesis deals with the educational difference in relationships, specifically it is aimed on hypogamous relationships in which the woman has higher educational attainment than her partner. Over the last two decades, the proportion of college-educated women has increased relative to men, which leads to an increase in these relationships as well. The thesis research focuses on experiencing, describing and interpreting educationally different partnerships from the viewpoint of tertiary educated women. The empirical part consists of qualitative interviews which show that women do not perceive their partner relationships as hypogamous and do not experience an educational gap between their own and their partner's education. It is evident that there is a more equal division of domestic responsibilities in relationships and that the traditional gendered model of division of labour is disappearing. The results of this thesis contribute to understanding the influence of educational difference on partner dynamics from the perspective of women and suggest a change in gender patterns in contemporary society.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na vzdělanostní odlišnost v partnerských vztazích, konkrétně na hypogamní vztahy, ve kterých má žena vyšší dosažené vzdělání než její partner. V posledních dvou desetiletích vzrostl podíl vysokoškolsky vzdělaných žen oproti mužům, což přirozeně vede také k nárůstu těchto vztahů. Výzkum diplomové práce se zaměřuje na prožívání, popisování a interpretaci vzdělanostně odlišného partnerství očima vysokoškolsky vzdělaných žen. Empirickou část tvoří kvalitativní rozhovory, které ukazují, že ženy své partnerské vztahy nevnímají jako hypogamní a nepociťují vzdělanostní mezeru mezi svým a partnerovým vzděláním. Je patrné, že v daných vztazích dochází k rovnoměrnějšímu rozdělení domácích povinností a vytrácí se tradiční model genderové dělby práce. Výsledky práce přispívají k pochopení vlivu vzdělanostní odlišnosti na partnerskou dynamiku z pohledu žen a naznačují změnu genderových vzorců v současné společnosti.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectHypogamous relationshipsen_US
dc.subjecteducational disparityen_US
dc.subjectpartnership dynamicsen_US
dc.subjectgender rolesen_US
dc.subjecthousehold divisionen_US
dc.subjecthighly educated womenen_US
dc.subjectgender gap reversalen_US
dc.subjectequal partnershipen_US
dc.subjectHypogamní vztahycs_CZ
dc.subjectvzdělanostní odlišnostcs_CZ
dc.subjectpartnerská dynamikacs_CZ
dc.subjectgenderové rolecs_CZ
dc.subjectrozdělení domácích pracícs_CZ
dc.subjectvysokoškolsky vzdělané ženycs_CZ
dc.subjectobrácení genderové mezerycs_CZ
dc.subjectrovnost v partnerstvícs_CZ
dc.titleVzdělanostní odlišnost v partnerském vztahucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-23
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId273626
dc.title.translatedEducational disparity in a partnership.en_US
dc.contributor.refereeTrlifajová, Lucie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology with specialisation in Applied Research and Its Methodologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology with specialisation in Applied Research and Its Methodologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zaměřuje na vzdělanostní odlišnost v partnerských vztazích, konkrétně na hypogamní vztahy, ve kterých má žena vyšší dosažené vzdělání než její partner. V posledních dvou desetiletích vzrostl podíl vysokoškolsky vzdělaných žen oproti mužům, což přirozeně vede také k nárůstu těchto vztahů. Výzkum diplomové práce se zaměřuje na prožívání, popisování a interpretaci vzdělanostně odlišného partnerství očima vysokoškolsky vzdělaných žen. Empirickou část tvoří kvalitativní rozhovory, které ukazují, že ženy své partnerské vztahy nevnímají jako hypogamní a nepociťují vzdělanostní mezeru mezi svým a partnerovým vzděláním. Je patrné, že v daných vztazích dochází k rovnoměrnějšímu rozdělení domácích povinností a vytrácí se tradiční model genderové dělby práce. Výsledky práce přispívají k pochopení vlivu vzdělanostní odlišnosti na partnerskou dynamiku z pohledu žen a naznačují změnu genderových vzorců v současné společnosti.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the educational difference in relationships, specifically it is aimed on hypogamous relationships in which the woman has higher educational attainment than her partner. Over the last two decades, the proportion of college-educated women has increased relative to men, which leads to an increase in these relationships as well. The thesis research focuses on experiencing, describing and interpreting educationally different partnerships from the viewpoint of tertiary educated women. The empirical part consists of qualitative interviews which show that women do not perceive their partner relationships as hypogamous and do not experience an educational gap between their own and their partner's education. It is evident that there is a more equal division of domestic responsibilities in relationships and that the traditional gendered model of division of labour is disappearing. The results of this thesis contribute to understanding the influence of educational difference on partner dynamics from the perspective of women and suggest a change in gender patterns in contemporary society.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV