Vliv sociálních sítí na kariéru herců*eček: Sebeprezentace a osobní branding v digitální éře
The Impact of Social Media on Actors'Careers: Self-Presentation and Personal Branding in the Digital Era
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200653Identifikátory
SIS: 275587
Kolekce
- Kvalifikační práce [18670]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Flemrová, Lucie
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sebeprezentace, sociální sítě, herci a herečky, herecké agentury, self-branding, impression management, rizika sociálních sítíKlíčová slova (anglicky)
self-presentation, social media, actors and actresses, talent agencies, self-branding, impression management, risks of social mediaBakalářská práce se zabývá tím, jak herci a herečky využívají sociální sítě k budování své profesní identity a jaký vliv může mít tato forma sebeprezentace na jejich kariéru. Cílem práce je prozkoumat vztahy herců a hereček k sociálním sítím, popsat, jaké strategie volí při online komunikaci a jakou roli v tomto procesu sehrávají herecké agentury. Důraz je kladen jak na profesní využití sociálních sítí, tak na související otázky soukromí, hranic a vnímání rizik spojených s online přítomností. Teoretická část práce představuje klíčové koncepty, jako jsou sebeprezentace, self-branding a impression management, a zasazuje je do kontextu fungování sociálních sítí i specifik herecké profese. Práce se rovněž věnuje jednotlivým aktérům hereckého průmyslu, jako jsou agentury, castingoví*é režiséři*ky, producenti*ky a mapuje možnosti online i offline prezentace herců*eček. Výzkumná část je postavena na tematické analýze polostrukturovaných rozhovorů s devíti respondenty a respondentkami z řad herců, hereček a hereckých agentek a na případové studii tří vybraných instagramových profilů. Pozornost je věnována také fenoménu parasociálních vztahů mezi celebritami a publikem a propojování profese herce*ečky s influencerstvím. Práce si mimo jiné klade za cíl přispět k hlubšímu porozumění současné mediální praxe v...
This bachelor's thesis explores how actors and actresses use social media to construct their professional identity and what influence this form of self-presentation may have on their careers. The aim of the thesis is to examine actors' relationships with social media, describe the strategies they employ in online communication and explain the role of talent agencies within this process. Special attention is paid to the professional use of social media as well as to issues related to privacy, boundaries and the perceived risks of maintaining a public online presence. The theoretical part introduces key concepts such as self-presentation, self- branding, and impression management and contextualizes them within the functioning of social media and the specifics of the acting profession. It also outlines the roles of key stakeholders in the acting industry, including talent agencies, casting directors, and producers, and maps both online and offline possibilities for actor promotion. The empirical section is based on thematic analysis of semi-structured interviews with nine respondents from among actors and talent agents, and on a case study of three selected Instagram profiles. Attention is also given to the phenomenon of parasocial relationships between celebrities and their audiences, as well as to...