Zobrazit minimální záznam

Za Zdmi Hradu: Reprezentace Pohlaví v Gotické Fikci
dc.contributor.advisorWallace, Clare
dc.creatorNováková, Anastasiya
dc.date.accessioned2025-07-09T22:52:09Z
dc.date.available2025-07-09T22:52:09Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200606
dc.description.abstractAbstrakt. Tato magisterská práce zkoumá zobrazení žen a mužů v gotické literatuře od jejího vzniku v polovině osmnáctého století až do poloviny dvacátého století. Vychází z pozorování, že v době, kdy žánr teprve vznikal, existovalo jasné rozlišení rolí mužů a žen v ději. Většinou ženské hlavní hrdinky zaujímaly role trpitelek, zatímco jejich mužští protějšci obvykle plnili roli ochránců či hybatelů děje; naopak ženské protivnické role byly typicky svůdkyně, zatímco mužští protivníci často vystupovali jako bezohlední in- trikáni nebo krutí mocnáři. Nicméně raná léta tohoto žánru byla pozna- menána hrůzami i ideály Francouzské revoluce, jakožto dobou prostoupenou společenskou úzkostí, strachem a změnou, jež postupně přetvořila role žen a můžů v rozvíjejícím se gotickém žánru. Práce dále detailně rozlišuje mezi díly mužských a ženských autorů gotické literatury v průběhu těchto dvou sto- letí. Studie tak mapuje dvojí vývoj rolí obou pohlaví v mužských a ženských autorských větvích gotického žánru v jejich historickém kontextu a doplňuje jej podrobnými rozbory vybraných významných děl. Klíčová slova: gotická fikce, evoluce žánru, Viktoriánská literatura, his- torická reprezentacecs_CZ
dc.description.abstractAbstract. The thesis studies the representation of the sexes in Gothic fiction from its birth in the middle of the eighteenth century until the mid-twentieth century. It is founded upon the observation that when the genre was still nascent, there was a clear distinction between the roles men and women played in the plot. For the most part, female protagonists tended to occupy the roles of sufferers, while their male counterparts would commonly assume the roles of protectors, or plot-drivers; conversely, antagonistic female roles would generally be those of seductresses, while antagonistic male characters would often play the part of ruthless grand-schemers or tyrannical overlords. Nevertheless, the genre's infancy was marked by the horrors and ideals of the French Revolution; it was a time permeated with societal anxiety, fear, and change, which in turn would slowly transform the roles of the sexes in the developing Gothic. In addition, the thesis details a sharp distinction between the works of male and female writers of Gothic fiction throughout the two centuries. The thesis, therefore, explores the dual evolution of the roles of the sexes in the male- and female-authored branches of the genre, within their historical context, alongside close readings of specific significant novels. Keywords: Gothic...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectGothic fiction|genre evolution|Victorian literature|historical representationen_US
dc.subjectgotická fikce|evoluce žánru|Viktoriánská literatura|historická reprezentacecs_CZ
dc.titleBeyond the Castle Walls: The Representation of the Sexes in Gothic Fictionen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-10
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId268917
dc.title.translatedZa Zdmi Hradu: Reprezentace Pohlaví v Gotické Fikcics_CZ
dc.contributor.refereeHorová, Miroslava
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kultury se specializací Britské literatury a studia o zemích Britského společenstvícs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Cultures with specialisation in British and Commonwealth Literatures and Studiesen_US
thesis.degree.programAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.programAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kultury se specializací Britské literatury a studia o zemích Britského společenstvícs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Cultures with specialisation in British and Commonwealth Literatures and Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csAbstrakt. Tato magisterská práce zkoumá zobrazení žen a mužů v gotické literatuře od jejího vzniku v polovině osmnáctého století až do poloviny dvacátého století. Vychází z pozorování, že v době, kdy žánr teprve vznikal, existovalo jasné rozlišení rolí mužů a žen v ději. Většinou ženské hlavní hrdinky zaujímaly role trpitelek, zatímco jejich mužští protějšci obvykle plnili roli ochránců či hybatelů děje; naopak ženské protivnické role byly typicky svůdkyně, zatímco mužští protivníci často vystupovali jako bezohlední in- trikáni nebo krutí mocnáři. Nicméně raná léta tohoto žánru byla pozna- menána hrůzami i ideály Francouzské revoluce, jakožto dobou prostoupenou společenskou úzkostí, strachem a změnou, jež postupně přetvořila role žen a můžů v rozvíjejícím se gotickém žánru. Práce dále detailně rozlišuje mezi díly mužských a ženských autorů gotické literatury v průběhu těchto dvou sto- letí. Studie tak mapuje dvojí vývoj rolí obou pohlaví v mužských a ženských autorských větvích gotického žánru v jejich historickém kontextu a doplňuje jej podrobnými rozbory vybraných významných děl. Klíčová slova: gotická fikce, evoluce žánru, Viktoriánská literatura, his- torická reprezentacecs_CZ
uk.abstract.enAbstract. The thesis studies the representation of the sexes in Gothic fiction from its birth in the middle of the eighteenth century until the mid-twentieth century. It is founded upon the observation that when the genre was still nascent, there was a clear distinction between the roles men and women played in the plot. For the most part, female protagonists tended to occupy the roles of sufferers, while their male counterparts would commonly assume the roles of protectors, or plot-drivers; conversely, antagonistic female roles would generally be those of seductresses, while antagonistic male characters would often play the part of ruthless grand-schemers or tyrannical overlords. Nevertheless, the genre's infancy was marked by the horrors and ideals of the French Revolution; it was a time permeated with societal anxiety, fear, and change, which in turn would slowly transform the roles of the sexes in the developing Gothic. In addition, the thesis details a sharp distinction between the works of male and female writers of Gothic fiction throughout the two centuries. The thesis, therefore, explores the dual evolution of the roles of the sexes in the male- and female-authored branches of the genre, within their historical context, alongside close readings of specific significant novels. Keywords: Gothic...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV