Sebereflexe žen umělkyň ve střední Evropě 1890-1937.
Self-reflection of female artists in Central Europe 1890-1937.
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200579Identifikátory
SIS: 270405
Kolekce
- Kvalifikační práce [24358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šámal, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
16. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
žena umělkyně|umění přelomu 19. a 20. století|autoportrét|vzdělání žen|sociální postavení žen umělkyň|sebereflexe žen umělkyň|středoevropský modernismus|feministická kritikaKlíčová slova (anglicky)
women artists|art at the turn of the 19th and 20th centuries|self-portraiture|education of women|social status of women artists|self-reflection of women artists|Central European modernism|feminist criticism(CZ) Diplomová práce se zaměřuje na autoportréty žen umělkyň v období od samého konce 19. století do začátku druhé světové války. Delší sledované období přispívá k rozkrytí vlivu velkých dějin včetně měnícího se postavení žen ve společnosti na vnímání vlastní identity a na její odraz v autoportrétech umělkyň. Práce využívá transnacionální přístup a sleduje tvorbu umělkyň z geografické oblasti dnešní České republiky a s ní sousedících středoevropských zemí. Na základě shromážděného materiálu byly identifikovány mikrosociální podmínky umělkyň jako klíčový faktor limitujícího profesionální umělecký život žen a následně využito tohoto pohledového východiska k analýze, zda a jak se propsaly socioekonomické determinanty a biografický kontext umělkyň do jejich vlastních portrétů. Specifická pozornost je věnována uměleckému vzdělávání. Téma je pojednáno z metodologických pozic feministické kritiky. KLÍČOVÁ SLOVA Žena umělkyně; umění přelomu 19. a 20. století; autoportrét; vzdělání žen; sociální postavení žen umělkyň; sebereflexe žen umělkyň; středoevropský modernismus; feministická kritika; transnacionální dějiny umění; mikrosociální prostředí;
(EN) The thesis focuses on self-portraits of female artists in the period from the late 19th century to the onset of the Second World War. The extended timeframe under study contributes to uncovering the influence of major historical events, including the shifting sociopolitical landscape concerning women, on the perception of personal identity and its subsequent reflection in the self-portraits of female artists. The study adopts a transnational approach, focusing on women artists from the geographical area encompassing the present-day Czech Republic and its neighbouring Central European countries. On the basis of the material collected, the micro-social conditions experienced by women artists were identified as a key factor limiting their professional artistic education and activities. This perspective was then used to analyze the extent to which socio-economic determinants and the biographical context of women artists have permeated their self-portraits. A particular focus is placed on the role of artistic education. The discussion of this topic is approached from the methodological perspective of feminist criticism. KEY WORDS Women artists; art at the turn of the 19th and 20th centuries; self-portraiture; education of women; social status of women artists; self-reflection of women artists;...