Zobrazit minimální záznam

Narušení koherence v interakci člověka s chatbotem
dc.contributor.advisorNedoluzhko, Anna
dc.creatorMaršík, Albert
dc.date.accessioned2025-08-14T08:54:34Z
dc.date.available2025-08-14T08:54:34Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200574
dc.description.abstractVýzkum konverzace se většinou provádí kvalitativně. Nahrávky lidských interakcí se přepisují a výzkum se provádí na základě toho, co se v datech objeví. Více případů určitého jevu v nahrávkách lidské interakce lze shromáždit pouze náhodou. Využití nahrávek lidské interakce pro zkoumání vzácnějších jevů, jako je například narušení ko- reference, je velmi obtížné. Tato práce se pokouší tento problém řešit pomocí konverzační umělé inteligence. Pomocí konverzačního programování lze ovlivnit průběh konverzace tak, aby obsahoval požadované podněty. U takto získaných dat však není zaručena jejich užitečnost. Je třeba provést anotaci, aby se potvrdilo, že v konverzaci skutečně došlo k zamýšleným podnětům. Cílem této práce je zjistit, zda lze takový přístup využít pro narušování koreferenčních vztahů v rámci odkrývaného textu konverzace. To se děje tak, že chatbot reaguje pomocí anafory, kterou lze pouze těžko či vůbec přiřadit k některé z kandidátních entit, které se dosud objevily v textu. Shoda mezi anotátory se ukázala jako dostatečná pro anotaci získaných dat. Zdá se, že úspěšnost při vytváření různých podnětů závisí na složitosti podnětů což naznačuje možné kroky ke zlepšení rámce pro navrhování konverzace. Výsledek kvantitativního pozorování odpovídal očekávání pouze částečně. klíčová slova...cs_CZ
dc.description.abstractMost conversation research is done in a qualitative way. Recordings of human interaction are transcribed and research is being done on whatever is found in the data. Multiple instances of a certain phenomena in human interaction recordings can only be gathered by luck. Using human interaction recordings for studying rarer phenomena such as coref- erence disruptions is very hard. This paper attempts to tackle this challenge by using conversational AI. This way the course of the conversation can be influenced and pro- grammed to contain the desired stimuli. Data elicited this way is however not guaranteed to be useful. Annotation needs to be done to confirm that intended stimuli has indeed taken place in the conversation. The aim of this paper is to determine whether such ap- proach can be taken for disrupting coreference relations within the unraveling text of the conversation. This is done by having the chatbot respond using anaphora that is hardly or not at all assignable to any of the candidate entities previously mentioned in the text. Inter-annotator agreement has proven to be sufficient to annotate acquired data. The success in producing the various stimuli appears to depend on the stimuli complexity hinting at possible steps to improve the conversation design framework. The result of the...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectkonverzace|koreference|narušení koherence|anafora|chatbot|umělá inteligencecs_CZ
dc.subjectconversation|coreference|coherence disruption|anaphora|chatbot|artificial intelligenceen_US
dc.titleCoherence disruption in human-chatbot communicationen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-16
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId268987
dc.title.translatedNarušení koherence v interakci člověka s chatbotemcs_CZ
dc.contributor.refereeŠimík, Radek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEmpirická a komparativní lingvistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEmpirical and Comparative Linguisticsen_US
thesis.degree.programEmpirická a komparativní lingvistikacs_CZ
thesis.degree.programEmpirical and Comparative Linguisticsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEmpirická a komparativní lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEmpirical and Comparative Linguisticsen_US
uk.degree-program.csEmpirická a komparativní lingvistikacs_CZ
uk.degree-program.enEmpirical and Comparative Linguisticsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csVýzkum konverzace se většinou provádí kvalitativně. Nahrávky lidských interakcí se přepisují a výzkum se provádí na základě toho, co se v datech objeví. Více případů určitého jevu v nahrávkách lidské interakce lze shromáždit pouze náhodou. Využití nahrávek lidské interakce pro zkoumání vzácnějších jevů, jako je například narušení ko- reference, je velmi obtížné. Tato práce se pokouší tento problém řešit pomocí konverzační umělé inteligence. Pomocí konverzačního programování lze ovlivnit průběh konverzace tak, aby obsahoval požadované podněty. U takto získaných dat však není zaručena jejich užitečnost. Je třeba provést anotaci, aby se potvrdilo, že v konverzaci skutečně došlo k zamýšleným podnětům. Cílem této práce je zjistit, zda lze takový přístup využít pro narušování koreferenčních vztahů v rámci odkrývaného textu konverzace. To se děje tak, že chatbot reaguje pomocí anafory, kterou lze pouze těžko či vůbec přiřadit k některé z kandidátních entit, které se dosud objevily v textu. Shoda mezi anotátory se ukázala jako dostatečná pro anotaci získaných dat. Zdá se, že úspěšnost při vytváření různých podnětů závisí na složitosti podnětů což naznačuje možné kroky ke zlepšení rámce pro navrhování konverzace. Výsledek kvantitativního pozorování odpovídal očekávání pouze částečně. klíčová slova...cs_CZ
uk.abstract.enMost conversation research is done in a qualitative way. Recordings of human interaction are transcribed and research is being done on whatever is found in the data. Multiple instances of a certain phenomena in human interaction recordings can only be gathered by luck. Using human interaction recordings for studying rarer phenomena such as coref- erence disruptions is very hard. This paper attempts to tackle this challenge by using conversational AI. This way the course of the conversation can be influenced and pro- grammed to contain the desired stimuli. Data elicited this way is however not guaranteed to be useful. Annotation needs to be done to confirm that intended stimuli has indeed taken place in the conversation. The aim of this paper is to determine whether such ap- proach can be taken for disrupting coreference relations within the unraveling text of the conversation. This is done by having the chatbot respond using anaphora that is hardly or not at all assignable to any of the candidate entities previously mentioned in the text. Inter-annotator agreement has proven to be sufficient to annotate acquired data. The success in producing the various stimuli appears to depend on the stimuli complexity hinting at possible steps to improve the conversation design framework. The result of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV