Traumi, memoria e impegno civile nel teatro di narrazione (Baliani, Paolini, Celestini)
Trauma, memory, and civil commitment in the narrative theatre
Trauma, paměť a občanská angažovanost v divadle vyprávění
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200572Identifikátory
SIS: 270460
Kolekce
- Kvalifikační práce [24156]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Žáčková, Magdalena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Italianistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
17. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Italština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
divadlo vyprávění|trauma|paměť|občanská angažovanost|orální historie|svědectví|politika|společnost|ekologie|Marco Baliani|Marco Paolini|Ascanio CelestiniKlíčová slova (anglicky)
narrative theatre|trauma|memory|civil commitment|oral history|testimony|politics|society|ecology|Marco Baliani|Marco Paolini|Ascanio CelestiniTato diplomová práce se zaměřuje na vyobrazení traumatických událostí - válečných zločinů, terorismu a ekologických katastrof - v italském narativním divadle, ve vztahu k historické paměti a občanské angažovanosti. Středobod výzkumu spočívá v analýze některých emblematických inscenací tří hlavních představitelů tohoto divadelního žánru: Marca Balianiho, Marca Paoliniho a Ascania Celestiniho. Práce si klade za cíl prozkoumat narativní a performativní způsoby divadla vyprávění, prostřednictvím ne zcela vyčerpávajícího, avšak velmi významného spektra děl, která dokázala proměnit zpravodajství a orální historii v klíčovou občanskou otázku současnosti: Balianiho Kohlhaas a Corpo di stato: Il delitto Moro, Paoliniho Il racconto del Vajont a I-TIGI Canto per Ustica a Celestiniho Radio clandestina: Memoria delle Fosse Ardeatine. Klíčová slova divadlo vyprávění, trauma, orální historie, svědectví, občanská angažovanost, paměť, politika, společnost, ekologie, Marco Baliani, Marco Paolini, Ascanio Celestini
This master's thesis focuses on the representation of traumatic events - war crimes, terrorism and environmental disasters - in Italian narrative theatre, in relation to historical memory and civil commitment. The core of the research lies in the analysis of some emblematic performances by three main representatives of this theatrical genre: Marco Baliani, Marco Paolini and Ascanio Celestini. This thesis aims to examine the narrative and performative modes of narrative theatre, through a non-exhaustive but highly significant spectrum of works that have transformed news reports and oral memory into a crucial civil issue of contemporaneity: Kohlhaas and Corpo di stato: Il delitto Moro by Baliani, Il racconto del Vajont and I-TIGI Canto per Ustica by Paolini and Radio clandestina: Memoria delle Fosse Ardeatine by Celestini. Key words narrative theatre, trauma, oral history, testimony, civil commitment, memory, politics, society, ecology, Marco Baliani, Marco Paolini, Ascanio Celestini