Nové experimenty v nabídce přípravny demonstračních experimentů KVOF
New demonstration experiments in the Laboratory of General Physics Education offer
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200550Identifikátory
SIS: 264035
Kolekce
- Kvalifikační práce [11607]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Žilavý, Peter
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Fyzika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Kabinet výuky obecné fyziky
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
demonstrační experiment|výuka fyziky|elektřina a magnetismus|optikaKlíčová slova (anglicky)
demonstration experiment|physics education|electricity and magnetism|opticsV této bakalářské práci je popsáno sedm demonstračních experimentů z fyziky, které jsou určeny k zařazení do výuky na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Každý experiment je detailně zpracován z hlediska svého provedení i fyzikálního vysvětlení. Cílem práce je vytvořit metodické materiály pro přednášející a demonstrující vyučující, kteří chtějí obohatit přednášky fyziky o názorné ukázky fyzikálních jevů. Experimenty byly vybrány tak, aby vhodně doplňovaly stávající nabídku demonstračních experimentů Kabinetu výuky obecné fyziky. Vycházejí ze známých zdrojů, přičemž jejich konkrétní realizace byla přizpůsobena dostupným pomůckám pracoviště. Všechny experimenty byly autorkou opakovaně sestaveny a ověřeny. Přílohy práce obsahují detailní metodické materiály s popisem provedení i fyzikální interpretací.
This bachelor's thesis presents seven physics demonstration experiments intended for use in physics education at the Faculty of Mathematics and Physics, Charles University. Each experiment is described in detail in terms of its practical implementation and physical explanation. The aim of the thesis is to provide methodological materials for lecturers and teaching assistants who wish to enrich their lectures with illustrative demonstrations of physical phenomena. The experiments were selected to suitably complement the existing set of demonstration experiments used by the Laboratory of General Physics Education. They are based on established sources, with their specific implementation adapted to the teaching aids available at the department. All experiments were repeatedly assembled and verified by the author. The appendices of the thesis include detailed methodological materials describing the procedure and physical interpretation of each experiment.