Aboriginality: Is it a question of blood, mind or heritage? Problems connected with stolen past
Být domorodcem - otázka krve, mysli nebo dědictví? Problémy spojené s odcizenou minulostí
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200543Identifiers
Study Information System: 257023
Collections
Author
Advisor
Referee
Horová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Anglophone Literatures and Cultures with specialisation in British and Commonwealth Literatures and Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
10. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Aboriginalita|ukradená generace|smíšená rasa|nucené odejmutí|kolektivní vina|institucionalizace|psychologické trauma|ukradená minulost|uznání|původní obyvatelé|aboriginská identita|kolorismus|kolonizaceKeywords (English)
Aboriginality|stolen generation|mixed race|forced removals|collective guilt|institutionalization|psychological trauma|stolen past|recognition|indigenous inhabitants|Aboriginal identity|colourism|colonizationTato diplomová práce popisuje historické a právní podmínky, které vedly k postupnému rozmělňování a vyhlazování aboridžinské rasy a kultury prostřednictvím institucionalizace dětí smíšeného původu. Tyto děti, násilně odebrané z rodinného prostředí, jsou dnes označovány jako děti z "ukradené generace". První část této diplomové práce začíná vymezením historických událostí, které vedly k nucenému odebírání dětí smíšeného původu, a právních předpisů, jenž tyto zásahy legitimovaly a umožňovaly. Jedním z témat, kterému se tato část práce věnuje, je fenomén kolektivní viny. Tento psychologický pojem byl poprvé představen Carlem Jungem v roce 1945, když kolektivní vinu přisoudil německému národu za válečné zločiny páchané během druhé světové války. Tato práce analyzuje psychologické důsledky kolektivní viny a kolektivní omluvy, jejich vliv na aboridžinskou populaci a zároveň se zaměřuje na otázku, proč někteří bílí Australané, například premiér John Howard, nebyli ochotni omluvu vyslovit. Druhá část této diplomové práce se zaměřuje na díla autorek z řad ukradené generace - Mary Terszak Orphaned by the Colour of My Skin, Sally Morgan My Place a Doris Pilkington Garimara Follow the Rabbit-Proof Fence. Každá z těchto autorek pochází z odlišného prostředí a ke svému příběhu o ukradené generaci přistupuje z...
This MA thesis outlines the historical and legal conditions that led to gradual diluting and eradicating the Aboriginal race and culture by institutionalizing children of mixed race. Those kids removed from their families are known as "stolen generation". The first part of the thesis begins with delineation of historical events that led to forced removal of mixed race kids and laws that were introduced to enforce the removals. One of the questions addressed in this part of the thesis will be the burden of collective guilt. This psychological phenomenon was introduced in 1945 by Carl Jung, he attributed the collective guilt to German people for the atrocities perpetrated during WWII. This thesis will analyse the psychological impact of collective guilt and collective apology, their effects on the Aboriginal population, and explore why offering an apology has been difficult or impossible for some white Australians, such as Prime Minister John Howard. The second part of this MA thesis examines the works of stolen generation authors Mary Terszak Orphaned by the Colour of My Skin, Sally Morgan My Place and Doris Pilkington Garimara Follow the Rabbit -Proof Fence. Each author comes from a different background and approaches their story of stolen generation from a different point of view. Mary Terszak...