Show simple item record

Activating methods in distance learning context
Aktivizační metody v kontextu distanční výuky
dc.contributor.advisorHejhalová, Věra
dc.creatorHusáková, Tereza
dc.date.accessioned2025-07-09T22:28:25Z
dc.date.available2025-07-09T22:28:25Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200533
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá možnostmi využití aktivizačních metod v distanční výuce se zaměřením na výuku němčiny jako cizího jazyka. Cílem práce je charakterizovat aktivizační metody v kontextu současného vzdělávání, zjistit, zda je lze účinně implementovat do online výuky a zda si v této podobě zachovávají svůj přínos pro rozvoj klíčových kompetencí žáků a jejich motivaci k učení. Teoretická část vymezuje pojem aktivizačních metod, jejich klasifikaci a přínosy v souladu s požadavky rámcových vzdělávacích programů. Pozornost je věnována také kritickému myšlení a kooperativnímu učení, třífázovému modelu učení a specifikům distanční výuky. Praktická část představuje tři konkrétní návrhy aktivit (Forschungsteams, Ohne Hände a Navigation) pro synchronní online výuku, které využívají digitální nástroje jako Padlet, Wordwall a Mentimeter. Aktivity jsou doplněny metodickým komentářem, analýzou přínosů i rizik. Závěr práce potvrzuje, že aktivizační metody jsou přenositelné do distanční výuky, podporují aktivní zapojení žáků, rozvíjejí kompetence a představují smysluplný nástroj pro současnou výuku. KLÍČOVÁ SLOVA aktivizační metody, distanční výuka, kritické myšlení, klíčové kompetence, kooperativní učenícs_CZ
dc.description.abstractThis thesis explores the possibilities of using activating methods in distance education, focusing on the teaching of German as a foreign language. The aim of the thesis is to characterize activating methods in the context of contemporary education, to determine whether they can be effectively implemented in online teaching, and whether they retain their benefits for developing students' key competencies and motivation to learn. The theoretical part defines the concept of activating methods, their classification, and their benefits in accordance with the requirements of the national curriculum frameworks. Attention is also given to critical thinking and cooperative learning, the three-phase learning model, and the specifics of distance education. The practical part presents three specific activity proposals (Forschungsteams, Ohne Hände, and Navigation) designed for synchronous online teaching, utilizing digital tools such as Padlet, Wordwall, and Mentimeter. The activities are accompanied by methodological commentary and an analysis of their benefits and potential risks. The conclusion of the thesis confirms that activating methods are transferable to distance education, foster active student engagement, develop competencies, and represent a meaningful tool for contemporary teaching. KEYWORDS...en_US
dc.languageGermancs_CZ
dc.language.isode_DE
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectactivating methods|distance education|critical thinking|key competencies|cooperative learningen_US
dc.subjectaktivierende Methoden|Distanzunterricht|kritisches Denken|Schlüsselkompetenzen|kooperatives Lernencs_CZ
dc.titleAktivierende Methoden im Kontext des Distanzuterrichtsde_DE
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-16
dc.description.departmentÚstav germánských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Germanic Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId239721
dc.title.translatedActivating methods in distance learning contexten_US
dc.title.translatedAktivizační metody v kontextu distanční výukycs_CZ
dc.contributor.refereeMaurach, Martin
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství německého jazyka a literatury pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of German Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství německého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav germánských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Germanic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství německého jazyka a literatury pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství německého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of German Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá možnostmi využití aktivizačních metod v distanční výuce se zaměřením na výuku němčiny jako cizího jazyka. Cílem práce je charakterizovat aktivizační metody v kontextu současného vzdělávání, zjistit, zda je lze účinně implementovat do online výuky a zda si v této podobě zachovávají svůj přínos pro rozvoj klíčových kompetencí žáků a jejich motivaci k učení. Teoretická část vymezuje pojem aktivizačních metod, jejich klasifikaci a přínosy v souladu s požadavky rámcových vzdělávacích programů. Pozornost je věnována také kritickému myšlení a kooperativnímu učení, třífázovému modelu učení a specifikům distanční výuky. Praktická část představuje tři konkrétní návrhy aktivit (Forschungsteams, Ohne Hände a Navigation) pro synchronní online výuku, které využívají digitální nástroje jako Padlet, Wordwall a Mentimeter. Aktivity jsou doplněny metodickým komentářem, analýzou přínosů i rizik. Závěr práce potvrzuje, že aktivizační metody jsou přenositelné do distanční výuky, podporují aktivní zapojení žáků, rozvíjejí kompetence a představují smysluplný nástroj pro současnou výuku. KLÍČOVÁ SLOVA aktivizační metody, distanční výuka, kritické myšlení, klíčové kompetence, kooperativní učenícs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the possibilities of using activating methods in distance education, focusing on the teaching of German as a foreign language. The aim of the thesis is to characterize activating methods in the context of contemporary education, to determine whether they can be effectively implemented in online teaching, and whether they retain their benefits for developing students' key competencies and motivation to learn. The theoretical part defines the concept of activating methods, their classification, and their benefits in accordance with the requirements of the national curriculum frameworks. Attention is also given to critical thinking and cooperative learning, the three-phase learning model, and the specifics of distance education. The practical part presents three specific activity proposals (Forschungsteams, Ohne Hände, and Navigation) designed for synchronous online teaching, utilizing digital tools such as Padlet, Wordwall, and Mentimeter. The activities are accompanied by methodological commentary and an analysis of their benefits and potential risks. The conclusion of the thesis confirms that activating methods are transferable to distance education, foster active student engagement, develop competencies, and represent a meaningful tool for contemporary teaching. KEYWORDS...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV