dc.contributor.advisor | Hejhalová, Věra | |
dc.creator | Husáková, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2025-07-09T22:28:25Z | |
dc.date.available | 2025-07-09T22:28:25Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/200533 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá možnostmi využití aktivizačních metod v distanční výuce se zaměřením na výuku němčiny jako cizího jazyka. Cílem práce je charakterizovat aktivizační metody v kontextu současného vzdělávání, zjistit, zda je lze účinně implementovat do online výuky a zda si v této podobě zachovávají svůj přínos pro rozvoj klíčových kompetencí žáků a jejich motivaci k učení. Teoretická část vymezuje pojem aktivizačních metod, jejich klasifikaci a přínosy v souladu s požadavky rámcových vzdělávacích programů. Pozornost je věnována také kritickému myšlení a kooperativnímu učení, třífázovému modelu učení a specifikům distanční výuky. Praktická část představuje tři konkrétní návrhy aktivit (Forschungsteams, Ohne Hände a Navigation) pro synchronní online výuku, které využívají digitální nástroje jako Padlet, Wordwall a Mentimeter. Aktivity jsou doplněny metodickým komentářem, analýzou přínosů i rizik. Závěr práce potvrzuje, že aktivizační metody jsou přenositelné do distanční výuky, podporují aktivní zapojení žáků, rozvíjejí kompetence a představují smysluplný nástroj pro současnou výuku. KLÍČOVÁ SLOVA aktivizační metody, distanční výuka, kritické myšlení, klíčové kompetence, kooperativní učení | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis explores the possibilities of using activating methods in distance education, focusing on the teaching of German as a foreign language. The aim of the thesis is to characterize activating methods in the context of contemporary education, to determine whether they can be effectively implemented in online teaching, and whether they retain their benefits for developing students' key competencies and motivation to learn. The theoretical part defines the concept of activating methods, their classification, and their benefits in accordance with the requirements of the national curriculum frameworks. Attention is also given to critical thinking and cooperative learning, the three-phase learning model, and the specifics of distance education. The practical part presents three specific activity proposals (Forschungsteams, Ohne Hände, and Navigation) designed for synchronous online teaching, utilizing digital tools such as Padlet, Wordwall, and Mentimeter. The activities are accompanied by methodological commentary and an analysis of their benefits and potential risks. The conclusion of the thesis confirms that activating methods are transferable to distance education, foster active student engagement, develop competencies, and represent a meaningful tool for contemporary teaching. KEYWORDS... | en_US |
dc.language | German | cs_CZ |
dc.language.iso | de_DE | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | activating methods|distance education|critical thinking|key competencies|cooperative learning | en_US |
dc.subject | aktivierende Methoden|Distanzunterricht|kritisches Denken|Schlüsselkompetenzen|kooperatives Lernen | cs_CZ |
dc.title | Aktivierende Methoden im Kontext des Distanzuterrichts | de_DE |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-06-16 | |
dc.description.department | Ústav germánských studií | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Germanic Studies | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 239721 | |
dc.title.translated | Activating methods in distance learning context | en_US |
dc.title.translated | Aktivizační metody v kontextu distanční výuky | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Maurach, Martin | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of German Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav germánských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Germanic Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of German Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá možnostmi využití aktivizačních metod v distanční výuce se zaměřením na výuku němčiny jako cizího jazyka. Cílem práce je charakterizovat aktivizační metody v kontextu současného vzdělávání, zjistit, zda je lze účinně implementovat do online výuky a zda si v této podobě zachovávají svůj přínos pro rozvoj klíčových kompetencí žáků a jejich motivaci k učení. Teoretická část vymezuje pojem aktivizačních metod, jejich klasifikaci a přínosy v souladu s požadavky rámcových vzdělávacích programů. Pozornost je věnována také kritickému myšlení a kooperativnímu učení, třífázovému modelu učení a specifikům distanční výuky. Praktická část představuje tři konkrétní návrhy aktivit (Forschungsteams, Ohne Hände a Navigation) pro synchronní online výuku, které využívají digitální nástroje jako Padlet, Wordwall a Mentimeter. Aktivity jsou doplněny metodickým komentářem, analýzou přínosů i rizik. Závěr práce potvrzuje, že aktivizační metody jsou přenositelné do distanční výuky, podporují aktivní zapojení žáků, rozvíjejí kompetence a představují smysluplný nástroj pro současnou výuku. KLÍČOVÁ SLOVA aktivizační metody, distanční výuka, kritické myšlení, klíčové kompetence, kooperativní učení | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis explores the possibilities of using activating methods in distance education, focusing on the teaching of German as a foreign language. The aim of the thesis is to characterize activating methods in the context of contemporary education, to determine whether they can be effectively implemented in online teaching, and whether they retain their benefits for developing students' key competencies and motivation to learn. The theoretical part defines the concept of activating methods, their classification, and their benefits in accordance with the requirements of the national curriculum frameworks. Attention is also given to critical thinking and cooperative learning, the three-phase learning model, and the specifics of distance education. The practical part presents three specific activity proposals (Forschungsteams, Ohne Hände, and Navigation) designed for synchronous online teaching, utilizing digital tools such as Padlet, Wordwall, and Mentimeter. The activities are accompanied by methodological commentary and an analysis of their benefits and potential risks. The conclusion of the thesis confirms that activating methods are transferable to distance education, foster active student engagement, develop competencies, and represent a meaningful tool for contemporary teaching. KEYWORDS... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |