Rozvoj diagnostické a intervenční kompetence v přípravném vzdělávání budoucích učitelů mateřských škol.
Development of Diagnostic and Intervention Competence in the Prepatory Education of Future Kindergarten Teachers
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200151Identifikátory
SIS: 216407
Kolekce
Vedoucí práce
Oponent práce
Burkovičová, Radmila
Podpera, Milan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
17. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
pedagogická diagnostika a pedagogická intervence, diagnostická a intervenční kompetence, učitel mateřské školy, přípravné vzdělávání, profesní kompetence, střední pedagogická škola, pedagogická fakultaKlíčová slova (anglicky)
pedagogical diagnostics and pedagogical intervention, diagnostic and intervention competence, kindergarten teacher, preparatory education, professional competence, secondary school of education (undergraduate training), faculty of educationDisertační práce se zabývala kompetencemi žáků oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika na středních pedagogických školách a studentů bakalářského programu Učitelství pro mateřské školy na pedagogických fakultách v pedagogické diagnostice a pedagogické intervenci. S cílem získat bližší informace o vlivu přípravného vzdělávání na rozvoj kompetencí v této oblasti byl realizován výzkum s kvalitativní strategií, v němž byly za použití otevřeného dotazníku a rozhovoru zjišťovány znalosti a dovednosti žáků a studentů v pedagogické diagnostice a intervenci, jejich subjektivní hodnocení přínosu studia v rozvoji těchto kompetencí a pohled středoškolských a vysokoškolských pedagogů na tuto problematiku. Z výzkumu vyplynula potřeba posílit rozvoj kompetencí v pedagogické diagnostice a pedagogické intervenci u obou výzkumných vzorků, významně však u středoškolských žáků. V teoretické rovině zejména s ohledem na prohloubení porozumění základním pojmům (intervence v pedagogické diagnostice, individualizace vzdělávání aj.) a smyslu pedagogické diagnostiky v předškolním vzdělávání. V praktické rovině by bylo vhodné žáky a studenty podpořit navýšením příležitostí pozorovat pedagogickou diagnosticko-intervenční práci kvalitních provázejících učitelů v mateřských školách a vyzkoušet si v průběhu pedagogických praxí...
The dissertation dealt with the competences of students in the field of Pre-school and out- of-school pedagogy at secondary schools of education and students of the Bachelor's programme Teaching for kindergartens at faculties of education in pedagogical diagnosis and pedagogical intervention. In order to obtain more information about the influence of prepatory education on the development of competences in this area, a research with a qualitative strategy was conducted, in which the knowledge and skills of pupils and students in pedagogical diagnosis and intervention, their subjective evaluation of the contribution of studies in the development of these competences and the view of secondary and university teachers on this issue were investigated using an open-ended questionnaire and an interview. The research revealed a need to strengthen the development of competencies in pedagogical diagnosis and intervention in both research samples, but significantly in secondary school students. At the theoretical level, especially with regard to deepening the understanding of basic concepts (intervention in pedagogical diagnosis, individualization of education, etc.) and the meaning of pedagogical diagnosis in preschool education. On a practical level, it would be useful to support pupils and students by...