Mentální příprava ve výkonnostním plavání: adaptace dotazníku TOPS-2 pro trenéry
Mental preparation in competitive swimming: adaptation of the TOPS-2 questionnaire for coaches
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200064Identifikátory
SIS: 268931
Kolekce
- Kvalifikační práce [9131]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hubená, Kristýna
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Trenérství se sportovní specializací
Katedra / ústav / klinika
Katedra společenskovědního základu v kinantropologii
Datum obhajoby
16. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Psychologická příprava ve sportu, psychologické dovednosti, reliabilita, Cronbachovo alfa, Test of performance strategiesKlíčová slova (anglicky)
Psychological skills training, reliability, Cronbach's alpha, Test of performance strategiesNázev: Mentální příprava ve výkonnostním plavání: adaptace dotazníku TOPS-2 pro trenéry Cíle: Cílem této diplomové práce je navázat na mé předchozí výzkumné šetření (Jiroušek, 2022) a dále rozšířit poznatky o úrovni znalostí a využívání mentálního tréninku mezi trenéry plavání v České republice. Dílčím cílem je rovněž zaznamenat případné změny v přístupu k mentálním dovednostem u trenérů po časovém intervalu tří let. Z metodologického hlediska je součástí práce revize původního dotazníku, především přeformulování otázek vykazujících nižší míru reliability. Následně je ověřena vnitřní konzistence a validita nově upraveného měřicího nástroje. Metody: V rámci této diplomové práce byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie, konkrétně metoda dotazníkového šetření. Pro sběr dat byla využita modifikovaná a obsahově upravená verze standardizovaného nástroje Test of Performance Strategies 2 (TOPS-2), který slouží k hodnocení úrovně využívání mentálních dovedností ve sportovním prostředí. Tento dotazník byl cíleně adaptován na potřeby plaveckých trenérů a zaměřuje se na míru znalosti a frekvenci aplikace jednotlivých komponent mentální přípravy v kontextu tréninku i soutěží. Validita a reliabilita nástroje byly ověřovány s cílem zajistit přesnost a výpovědní hodnotu získaných údajů. Výsledky: Výzkum...
Title: Mental training in performance swimming: adaptation of the TOPS-2 questionnaire for coaches Objectives: This thesis aims to build upon my previous research (Jiroušek, 2022) and to deepen the analysis of swimming coaches' awareness and application of mental training in the Czech Republic. A secondary objective is to observe potential changes in attitudes and usage of mental training after a three-year interval. From a methodological perspective, the thesis includes a revision of the original questionnaire, specifically rephrasing items that previously demonstrated low reliability. Subsequently, the internal consistency and validity of the modified instrument are verified. Methods: Within this thesis, a quantitative research strategy was chosen, specifically the questionnaire survey method. A modified and content-adapted version of the standardized Test of Performance Strategies 2 (TOPS-2) instrument, which is used to assess the level of mental skill use in a sport environment, was used for data collection. This questionnaire has been purposefully adapted to meet the needs of swimming coaches and focuses on the level of knowledge and frequency of application of each component of mental preparation in the context of training and competition. The validity and reliability of the instrument were...