Motivace zaměstnanců pro práci ve Fondu ohrožených dětí
Motivation of employees to work in the Fund for Children at Risk
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200045Identifiers
Study Information System: 271384
Collections
- Kvalifikační práce [2854]
Author
Advisor
Referee
Novák, Pavel
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social and Charity Work
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Fond ohrožených dětí, motivace, práce s dětmi, psychický vývoj, sociální služby, zaměstnanciKeywords (English)
Fund for Children at Risk Children, motivation, psychological development social services, staff, working with childrenTato diplomová práce se věnuje motivaci zaměstnanců Fondu ohrožených dětí, organizace zaměřené na pomoc dětem v krizových situacích. První část shrnuje teoretické poznatky o motivaci, vlivu výchovy na vývoj dítěte a charakteristice ohroženého dítěte. Následně je představen Fond ohrožených dětí a jeho zařízení Klokánek. Praktická část prostřednictvím dotazníkového šetření analyzuje faktory, které zaměstnance nejvíce motivují. Výsledky ukazují, že zásadní roli hrají vnitřní motivátory, především smysluplnost práce, možnost přímé pomoci dětem a podpora kolektivu. Výzkum zároveň upozorňuje na význam ocenění a profesního rozvoje pro udržení pracovní spokojenosti v náročném prostředí sociálních služeb.
1 Abstract This thesis focuses on the motivation of employees working for the Fund for Children at Risk, an organization dedicated to supporting children in crisis situations. The first part summarizes theoretical knowledge about motivation, the influence of upbringing on child development, and the characteristics of children at risk. The Fund for Children at Risk and its facility "Klokánek" are subsequently introduced. The practical part uses a questionnaire survey to analyze the factors that most motivate employees. The results show that intrinsic motivators play a key role, particularly the meaningfulness of work, the opportunity to help children directly, and support from colleagues. The research also highlights the importance of recognition and professional development in maintaining job satisfaction in the demanding field of social services.