Troubled Taxonomy of the World: The Entanglement of American Nature and Culture in Cormac McCarthy's Fiction
Spletitá taxonomie světa: provázanost americké přírody a kultury v prozaickém díle Cormaca McCarthyho
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199955Identifikátory
SIS: 182044
Kolekce
- Kvalifikační práce [24014]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Machová, Mariana
Oponent práce
Arbeit, Marcel
Ulmanová, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglofonní literatury a kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
10. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Cormac McCarthy|ekokritika|příroda|kultura|provázanost|mimolidské|multicentrismus|environmentalismus|AntropocénKlíčová slova (anglicky)
Cormac McCarthy|eocriticism|nature|culture|entanglement|nonhuman|multicentrism|environmentalism|the AnthropoceneDisertační práce se zabývá provázaností americké přírody a kultury v prozaickém díle Cormaca McCarthyho (1933-2023). Práce kombinuje ekokritické přístupy, naratologické přístupy spojené s Antropocénem a studium archivních materiálů s cílem ukázat, že provázanost přírody a kultury v McCarthyho textech figuruje jako téma i textová strategie a představuje tak zásadní rys McCarthyho poetiky vytvářející mnohovrstevnaté narativy pevně zasazené do amerického prostředí, jež decentralizují lidské postavy. Práce je rozdělena na dvě části, z nichž první se zabývá tématy a strategiemi, které se objevují napříč McCarthyho tvorbou. První kapitola analyzuje úrovně destabilizace dichotomie přírody a kultury a ukazuje, že k ní nedochází pouze v rovině tematické. Druhá kapitola rozebírá dvě základní strategie pro popis přírodního prostředí založené na odstupu vypravěče/postavy či jeho absenci, korespondující s rozlišením přírody a krajiny. Třetí kapitola zkoumá McCarthyho použití detailů a mimoliterárních odkazů jako základních prvků přírodní poetiky kombinující estetiku, vědu, mytologii a přírodní historii. Čtvrtá kapitola se věnuje McCarthyho zasazení dějin amerického národa do dějin amerického kontinentu, přičemž se zaměřuje zejména na román Krvavý poledník. Pátá kapitola zkoumá výjevy spojené s Antropocénem v...
This thesis focuses on the entanglement of American nature and culture in the fiction of Cormac McCarthy (1933-2023). Combining ecocriticism, recent narratological approaches that study narrative responses to the Anthropocene, and archival research, this thesis aims to demonstrate that the nature-culture entanglement, present both as a theme and as a textual strategy, constitutes a fundamental feature of McCarthy's poetics, creating multilayered narratives decentralizing human characters that are deeply enrooted in the American realm. The thesis is divided into two parts. The first part focuses on themes and strategies that recur throughout McCarthy's works. The first chapter analyses the levels of destabilization of nature-culture dichotomy and demonstrates that it is not only thematic but appears on multiple levels of the narrative. The second chapter discusses two basic strategies of describing natural environments based on the physical distance of the narrator/character, corresponding with the distinction between nature and landscape. The third chapter examines McCarthy's attention to detail and use of extraliterary references as fundamental features of his nature poetics that combines aesthetics, science, mythology, and natural history. The fourth chapter focuses on the way McCarthy embeds the...