Zobrazit minimální záznam

Pathways to underachievement: Determinants of underachievement in gifted university students
dc.contributor.advisorZábrodská, Kateřina
dc.creatorMykiska, Mojmír
dc.date.accessioned2025-06-30T08:59:15Z
dc.date.available2025-06-30T08:59:15Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199690
dc.description.abstractThis thesis addresses the issue of underachievement among gifted university students within the framework of the Pathways to Underachievement Model (PUM; Snyder & Linnenbrink- Garcia, 2013). The aim of the study was to identify risk profiles of gifted individuals who may be prone to underachievement and to examine whether the theoretical assumptions of the PUM model hold true in the context of higher education. The theoretical part focuses on the concepts of giftedness and underachievement. It discusses various characteristics of gifted individuals and the risk factors that may lead to underachievement. University students with an IQ>130 (N = 153, Mage = 23.8, 57.5% female) completed a battery of questionnaires measuring perceived academic underachievement (PAUS), academic motivation (SAMS), contingency of self-worth (CSWS), mindset (TIS), higher education expectations (HEES), resilience (BRCS), and social support (SSS). Latent profile analysis (LPA) identified four profiles, two of which corresponded to the theoretically proposed underachievement pathways of the PUM model, while the remaining two represented non-risk profiles. A generalized linear model (GLM) was used to examine predictors of PAUS. Contingency of self-worth on academic success was a significant negative predictor of PAUS....en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá problematikou podvýkonnosti u nadaných vysokoškolských studentů a studentek v kontextu modelu tzv. Cest k podvýkonnosti (Pathways to Underachievement Model, PUM; Snyder & Linnenbrink-Garcia, 2013). Cílem výzkumu bylo identifikovat rizikové profily u nadaných jedinců, kteří mohou vykazovat tendence k podvýkonnosti, a ověřit, zda se hypotetické předpoklady modelu PUM potvrzují ve vysokoškolském kontextu. Teoretická číst se zabývá koncepty nadání a podvýkonnosti. Jsou probrány různé charakteristiky nadaných jedinců a rizikové faktory, které mohou vést k podvýkonu. Výzkum byl realizován dotazníkovým šetřením, kterého se účastnili studující vysokých škol se změřeným IQ>130 (N=153, Mvěk = 23.8, 57,5 % žen). Dotazník zahrnoval baterii škál měřící vnímanou podvýkonnost (PAUS), akademickou motivaci (SAMS), spjatost sebehodnoty (CSWS), nastavení mysli (TIS), očekávání od vyššího vzdělávání (HEES), resilienci (BRCS) a sociální podporu (SSS). Výsledky Latentní analýzy profilů (LPA) identifikovaly 4 profily, z čehož 2 odpovídají teoretizovaným Cestám k podvýkonnosti podle PUM a 2 představují nerizikové profily. Pro regresní analýzu prediktorů PAUS byl využit generalizovaný lineární model (GLM). Spjatost sebehodnoty s akademickým úspěchem negativně predikovala PAUS. Stejný směr...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectgiftedness|underachievement|Pathways to underachievement|intelligence|latent profile analysisen_US
dc.subjectnadání|podvýkonnost|underachievement|Cesty k podvýkonnosti|inteligence|latentní analýza profilůcs_CZ
dc.titleCesty k podvýkonnosti: Faktory podvýkonnosti u nadaných studujících na vysokých školáchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-27
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId273723
dc.title.translatedPathways to underachievement: Determinants of underachievement in gifted university studentsen_US
dc.contributor.refereeKnor, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá problematikou podvýkonnosti u nadaných vysokoškolských studentů a studentek v kontextu modelu tzv. Cest k podvýkonnosti (Pathways to Underachievement Model, PUM; Snyder & Linnenbrink-Garcia, 2013). Cílem výzkumu bylo identifikovat rizikové profily u nadaných jedinců, kteří mohou vykazovat tendence k podvýkonnosti, a ověřit, zda se hypotetické předpoklady modelu PUM potvrzují ve vysokoškolském kontextu. Teoretická číst se zabývá koncepty nadání a podvýkonnosti. Jsou probrány různé charakteristiky nadaných jedinců a rizikové faktory, které mohou vést k podvýkonu. Výzkum byl realizován dotazníkovým šetřením, kterého se účastnili studující vysokých škol se změřeným IQ>130 (N=153, Mvěk = 23.8, 57,5 % žen). Dotazník zahrnoval baterii škál měřící vnímanou podvýkonnost (PAUS), akademickou motivaci (SAMS), spjatost sebehodnoty (CSWS), nastavení mysli (TIS), očekávání od vyššího vzdělávání (HEES), resilienci (BRCS) a sociální podporu (SSS). Výsledky Latentní analýzy profilů (LPA) identifikovaly 4 profily, z čehož 2 odpovídají teoretizovaným Cestám k podvýkonnosti podle PUM a 2 představují nerizikové profily. Pro regresní analýzu prediktorů PAUS byl využit generalizovaný lineární model (GLM). Spjatost sebehodnoty s akademickým úspěchem negativně predikovala PAUS. Stejný směr...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis addresses the issue of underachievement among gifted university students within the framework of the Pathways to Underachievement Model (PUM; Snyder & Linnenbrink- Garcia, 2013). The aim of the study was to identify risk profiles of gifted individuals who may be prone to underachievement and to examine whether the theoretical assumptions of the PUM model hold true in the context of higher education. The theoretical part focuses on the concepts of giftedness and underachievement. It discusses various characteristics of gifted individuals and the risk factors that may lead to underachievement. University students with an IQ>130 (N = 153, Mage = 23.8, 57.5% female) completed a battery of questionnaires measuring perceived academic underachievement (PAUS), academic motivation (SAMS), contingency of self-worth (CSWS), mindset (TIS), higher education expectations (HEES), resilience (BRCS), and social support (SSS). Latent profile analysis (LPA) identified four profiles, two of which corresponded to the theoretically proposed underachievement pathways of the PUM model, while the remaining two represented non-risk profiles. A generalized linear model (GLM) was used to examine predictors of PAUS. Contingency of self-worth on academic success was a significant negative predictor of PAUS....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantMudrák, Jiří
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV