Show simple item record

Motivation and activation of upper secondary school students in teaching the Russian language (within the language course)
dc.contributor.advisorRycheva, Ekaterina
dc.creatorHudecová, Romana
dc.date.accessioned2025-06-30T08:52:03Z
dc.date.available2025-06-30T08:52:03Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199684
dc.description.abstractAnnotation. The diploma thesis deals with the issue of the motivation of upper secondary school students to learn Russian, primarily as part of the language course that takes place every year at the Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany. The work will be divided into two parts (theoretical and practical). In the theoretical part, the author defines the concepts of motivation and activation, analyzes motivational factors in learning a second foreign language, and determines the motivational role of the Russian teacher. In the practical part, the author analyzes the motivation of students of Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany to study Russian as a second foreign language using a questionnaire and processes its results. The diploma thesis aims to design and implement activation games, tools, topics, and activities to motivate students within the annual language course at the Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany. Keywords: Russian language, teaching Russian, teaching Russian as a second or foreign language, methodology of teaching Russian language as a second or foreign language, motivation, activation, language course, learning tools, activation games.en_US
dc.description.abstractAnotace. Diplomová práce se zabývá problematikou motivace žáků středních škol k učení se ruštiny, a to především v rámci jazykového kurzu, který každoročně probíhá na Gymnáziu a Střední odborné škole ekonomické v Sedlčanech. Práce je rozdělena na dvě části (teoretickou a praktickou). V teoretické části autorka vymezuje pojmy motivace a aktivizace, analyzuje motivační faktory v učení se druhému cizímu jazyku a určuje motivační roli učitele ruštiny. V praktické části autorka analyzuje motivaci žáků Gymnázia a Střední odborné školy ekonomické v Sedlčanech ke studiu ruštiny jako druhého cizího jazyka pomocí dotazníkového šetření a zpracovává jeho výsledky. Hlavním cílem diplomové práce je návrh a implementace aktivizačních her, pomůcek, námětů a aktivit pro motivaci žáků v rámci každoročního jazykového kurzu na Gymnáziu a Střední odborné škole ekonomické v Sedlčanech. Klíčová slova: ruský jazyk, výuka ruštiny, výuka ruštiny jako druhého nebo cizího jazyka, metodika výuky ruského jazyka jako druhého nebo cizího jazyka, motivace, aktivizace, jazykový kurz, učební pomůcky, aktivizační hry.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectRussian language|teaching Russian|teaching Russian as a second or foreign language|methodology of teaching Russian language as a seco|motivation|activation|language course|learning tools|activation gamesen_US
dc.subjectruský jazyk|výuka ruštiny|výuka ruštiny jako druhého nebo cizího jazyka|metodika výuky ruského jazyka jako druhého nebo ci|motivace|aktivizace|jazykový kurz|učební pomůcky|aktivizační hrycs_CZ
dc.titleMotivace a aktivizace žáků středních škol při vyučování ruského jazyka (v rámci jazykového kurzu)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-27
dc.description.departmentInstitute of East European Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav východoevropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId265596
dc.title.translatedMotivation and activation of upper secondary school students in teaching the Russian language (within the language course)en_US
dc.contributor.refereeSavčenko, Tat'jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineRussian Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineRuský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programRuský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programRussian Language and Literatureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav východoevropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of East European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csRuský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enRussian Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csRuský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-program.enRussian Language and Literatureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csAnotace. Diplomová práce se zabývá problematikou motivace žáků středních škol k učení se ruštiny, a to především v rámci jazykového kurzu, který každoročně probíhá na Gymnáziu a Střední odborné škole ekonomické v Sedlčanech. Práce je rozdělena na dvě části (teoretickou a praktickou). V teoretické části autorka vymezuje pojmy motivace a aktivizace, analyzuje motivační faktory v učení se druhému cizímu jazyku a určuje motivační roli učitele ruštiny. V praktické části autorka analyzuje motivaci žáků Gymnázia a Střední odborné školy ekonomické v Sedlčanech ke studiu ruštiny jako druhého cizího jazyka pomocí dotazníkového šetření a zpracovává jeho výsledky. Hlavním cílem diplomové práce je návrh a implementace aktivizačních her, pomůcek, námětů a aktivit pro motivaci žáků v rámci každoročního jazykového kurzu na Gymnáziu a Střední odborné škole ekonomické v Sedlčanech. Klíčová slova: ruský jazyk, výuka ruštiny, výuka ruštiny jako druhého nebo cizího jazyka, metodika výuky ruského jazyka jako druhého nebo cizího jazyka, motivace, aktivizace, jazykový kurz, učební pomůcky, aktivizační hry.cs_CZ
uk.abstract.enAnnotation. The diploma thesis deals with the issue of the motivation of upper secondary school students to learn Russian, primarily as part of the language course that takes place every year at the Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany. The work will be divided into two parts (theoretical and practical). In the theoretical part, the author defines the concepts of motivation and activation, analyzes motivational factors in learning a second foreign language, and determines the motivational role of the Russian teacher. In the practical part, the author analyzes the motivation of students of Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany to study Russian as a second foreign language using a questionnaire and processes its results. The diploma thesis aims to design and implement activation games, tools, topics, and activities to motivate students within the annual language course at the Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany. Keywords: Russian language, teaching Russian, teaching Russian as a second or foreign language, methodology of teaching Russian language as a second or foreign language, motivation, activation, language course, learning tools, activation games.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav východoevropských studiícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV