dc.contributor.advisor | Rycheva, Ekaterina | |
dc.creator | Hudecová, Romana | |
dc.date.accessioned | 2025-06-30T08:52:03Z | |
dc.date.available | 2025-06-30T08:52:03Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/199684 | |
dc.description.abstract | Annotation. The diploma thesis deals with the issue of the motivation of upper secondary school students to learn Russian, primarily as part of the language course that takes place every year at the Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany. The work will be divided into two parts (theoretical and practical). In the theoretical part, the author defines the concepts of motivation and activation, analyzes motivational factors in learning a second foreign language, and determines the motivational role of the Russian teacher. In the practical part, the author analyzes the motivation of students of Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany to study Russian as a second foreign language using a questionnaire and processes its results. The diploma thesis aims to design and implement activation games, tools, topics, and activities to motivate students within the annual language course at the Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany. Keywords: Russian language, teaching Russian, teaching Russian as a second or foreign language, methodology of teaching Russian language as a second or foreign language, motivation, activation, language course, learning tools, activation games. | en_US |
dc.description.abstract | Anotace. Diplomová práce se zabývá problematikou motivace žáků středních škol k učení se ruštiny, a to především v rámci jazykového kurzu, který každoročně probíhá na Gymnáziu a Střední odborné škole ekonomické v Sedlčanech. Práce je rozdělena na dvě části (teoretickou a praktickou). V teoretické části autorka vymezuje pojmy motivace a aktivizace, analyzuje motivační faktory v učení se druhému cizímu jazyku a určuje motivační roli učitele ruštiny. V praktické části autorka analyzuje motivaci žáků Gymnázia a Střední odborné školy ekonomické v Sedlčanech ke studiu ruštiny jako druhého cizího jazyka pomocí dotazníkového šetření a zpracovává jeho výsledky. Hlavním cílem diplomové práce je návrh a implementace aktivizačních her, pomůcek, námětů a aktivit pro motivaci žáků v rámci každoročního jazykového kurzu na Gymnáziu a Střední odborné škole ekonomické v Sedlčanech. Klíčová slova: ruský jazyk, výuka ruštiny, výuka ruštiny jako druhého nebo cizího jazyka, metodika výuky ruského jazyka jako druhého nebo cizího jazyka, motivace, aktivizace, jazykový kurz, učební pomůcky, aktivizační hry. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Russian language|teaching Russian|teaching Russian as a second or foreign language|methodology of teaching Russian language as a seco|motivation|activation|language course|learning tools|activation games | en_US |
dc.subject | ruský jazyk|výuka ruštiny|výuka ruštiny jako druhého nebo cizího jazyka|metodika výuky ruského jazyka jako druhého nebo ci|motivace|aktivizace|jazykový kurz|učební pomůcky|aktivizační hry | cs_CZ |
dc.title | Motivace a aktivizace žáků středních škol při vyučování ruského jazyka (v rámci jazykového kurzu) | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-27 | |
dc.description.department | Institute of East European Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav východoevropských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 265596 | |
dc.title.translated | Motivation and activation of upper secondary school students in teaching the Russian language (within the language course) | en_US |
dc.contributor.referee | Savčenko, Tat'jana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Russian Language and Literature | en_US |
thesis.degree.discipline | Ruský jazyk a literatura | cs_CZ |
thesis.degree.program | Ruský jazyk a literatura | cs_CZ |
thesis.degree.program | Russian Language and Literature | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav východoevropských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of East European Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ruský jazyk a literatura | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Russian Language and Literature | en_US |
uk.degree-program.cs | Ruský jazyk a literatura | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Russian Language and Literature | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Anotace. Diplomová práce se zabývá problematikou motivace žáků středních škol k učení se ruštiny, a to především v rámci jazykového kurzu, který každoročně probíhá na Gymnáziu a Střední odborné škole ekonomické v Sedlčanech. Práce je rozdělena na dvě části (teoretickou a praktickou). V teoretické části autorka vymezuje pojmy motivace a aktivizace, analyzuje motivační faktory v učení se druhému cizímu jazyku a určuje motivační roli učitele ruštiny. V praktické části autorka analyzuje motivaci žáků Gymnázia a Střední odborné školy ekonomické v Sedlčanech ke studiu ruštiny jako druhého cizího jazyka pomocí dotazníkového šetření a zpracovává jeho výsledky. Hlavním cílem diplomové práce je návrh a implementace aktivizačních her, pomůcek, námětů a aktivit pro motivaci žáků v rámci každoročního jazykového kurzu na Gymnáziu a Střední odborné škole ekonomické v Sedlčanech. Klíčová slova: ruský jazyk, výuka ruštiny, výuka ruštiny jako druhého nebo cizího jazyka, metodika výuky ruského jazyka jako druhého nebo cizího jazyka, motivace, aktivizace, jazykový kurz, učební pomůcky, aktivizační hry. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Annotation. The diploma thesis deals with the issue of the motivation of upper secondary school students to learn Russian, primarily as part of the language course that takes place every year at the Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany. The work will be divided into two parts (theoretical and practical). In the theoretical part, the author defines the concepts of motivation and activation, analyzes motivational factors in learning a second foreign language, and determines the motivational role of the Russian teacher. In the practical part, the author analyzes the motivation of students of Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany to study Russian as a second foreign language using a questionnaire and processes its results. The diploma thesis aims to design and implement activation games, tools, topics, and activities to motivate students within the annual language course at the Gymnasium and Secondary Vocational School of Economics in Sedlčany. Keywords: Russian language, teaching Russian, teaching Russian as a second or foreign language, methodology of teaching Russian language as a second or foreign language, motivation, activation, language course, learning tools, activation games. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav východoevropských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |