dc.contributor.advisor | Kuklík, Jan | |
dc.creator | Löbling, Zuzana | |
dc.date.accessioned | 2025-06-27T10:08:49Z | |
dc.date.available | 2025-06-27T10:08:49Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/199576 | |
dc.description.abstract | Nazi-Confiscated Art; Racially motivated transfers of artworks and their post-war restitution This dissertation focuses on a comprehensive analysis of the restitution of Nazi- Confiscated Art in the Czech Republic. It does so with an emphasis on the historical, legal and practical challenges faced not only by the applicants for restitution, but also by the institutions obliged to restitute under Act No. 212/2000 Coll. The study is based on an in-depth analysis of the archival documents, the national and international legal norms, the case law and the secondary literature. The text begins by establishing the crucial historical context, examining the confiscation laws, institutions and individuals involved in the looting of art, which provides the basis for understanding the provenance of artworks and the restitution process. The study traces the development of post-war restitution efforts, including Presidential Decree No. 5/1945 Coll. and Act No. 128/1946 Coll. These early laws aimed to reverse illegal property transfers during the Nazi occupation, but political, legal and social challenges often undermined their effectiveness. The case study of the Richard Morawetz collection shows how the former owners of works of art had to face bureaucratic delays and interpretations of legal norms that aimed to prevent... | en_US |
dc.description.abstract | Uloupené umění; Rasově motivované převody uměleckých děl a jejich poválečná restituce Tato disertační práce se zaměřuje na analýzu restitucí nacisty konfiskovaných uměleckých děl v České republice. Činí tak s důrazem na historické, právní a praktické výzvy, jimž čelí nejenom žadatelé o restituci, ale také instituce k restituci povinné dle Zákona č. 212/2000 Sb. Při studiu této problematiky se vychází jak z analýzy archivních dokumentů, tak z domácích i zahraničních právních norem, judikatury a sekundární literatury. V úvodní části práce jsou zkoumány konfiskační právní předpisy, instituce a jednotlivci zapojení do odebírání uměleckého majetku, což poskytuje nezbytný historický kontext pro pochopení provenience uměleckých děl a poválečné pokusy o jejich navracení. Studie dále sleduje vývoj poválečných restitucí, přičemž se zaměřuje především na právní úpravu provedenou Dekretem č. 5/1945 Sb. a Zákonem č. 128/1946 Sb. Z výzkumu správních rozhodnutí a příslušné judikatury je zřejmé, že společenské změny postupně čím dál víc bránily efektivnímu provedení restitucí konfiskovaného uměleckého majetku. Případová studie sbírky Richarda Morawetze pak ukazuje, jak bývalí majitelé uměleckých sbírek museli čelit byrokratickým průtahům a takovým výkladům právních norem, které měly za cíl znemožnit jim převzetí svého... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Právnická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Restitution | en_US |
dc.subject | Nazi-Confiscated Art | en_US |
dc.subject | Washington Principles | en_US |
dc.subject | Zákon č. 212 | cs_CZ |
dc.subject | 2000 Sb | cs_CZ |
dc.subject | Nazi-Confiscated Art | cs_CZ |
dc.subject | restituce | cs_CZ |
dc.title | Uloupené umění; Rasově motivované převody uměleckých děl a jejich poválečná restituce | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-06-06 | |
dc.description.department | Department of Legal History | en_US |
dc.description.department | Katedra právních dějin | cs_CZ |
dc.description.faculty | Právnická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Law | en_US |
dc.identifier.repId | 206009 | |
dc.title.translated | Nazi-Confiscated Art; Racially motivated transfers of artworks and their post-war restitution | en_US |
dc.contributor.referee | Šouša, Jiří | |
dc.contributor.referee | Rákosník, Jakub | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teoretické právní vědy - Právní dějiny a římské právo | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teoretické právní vědy - Právní dějiny a římské právo | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theoretical Legal Sciences - History of Law and Roman Law | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Právnická fakulta::Katedra právních dějin | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Law::Department of Legal History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Právnická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Law | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Teoretické právní vědy - Právní dějiny a římské právo | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Teoretické právní vědy - Právní dějiny a římské právo | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theoretical Legal Sciences - History of Law and Roman Law | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Uloupené umění; Rasově motivované převody uměleckých děl a jejich poválečná restituce Tato disertační práce se zaměřuje na analýzu restitucí nacisty konfiskovaných uměleckých děl v České republice. Činí tak s důrazem na historické, právní a praktické výzvy, jimž čelí nejenom žadatelé o restituci, ale také instituce k restituci povinné dle Zákona č. 212/2000 Sb. Při studiu této problematiky se vychází jak z analýzy archivních dokumentů, tak z domácích i zahraničních právních norem, judikatury a sekundární literatury. V úvodní části práce jsou zkoumány konfiskační právní předpisy, instituce a jednotlivci zapojení do odebírání uměleckého majetku, což poskytuje nezbytný historický kontext pro pochopení provenience uměleckých děl a poválečné pokusy o jejich navracení. Studie dále sleduje vývoj poválečných restitucí, přičemž se zaměřuje především na právní úpravu provedenou Dekretem č. 5/1945 Sb. a Zákonem č. 128/1946 Sb. Z výzkumu správních rozhodnutí a příslušné judikatury je zřejmé, že společenské změny postupně čím dál víc bránily efektivnímu provedení restitucí konfiskovaného uměleckého majetku. Případová studie sbírky Richarda Morawetze pak ukazuje, jak bývalí majitelé uměleckých sbírek museli čelit byrokratickým průtahům a takovým výkladům právních norem, které měly za cíl znemožnit jim převzetí svého... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Nazi-Confiscated Art; Racially motivated transfers of artworks and their post-war restitution This dissertation focuses on a comprehensive analysis of the restitution of Nazi- Confiscated Art in the Czech Republic. It does so with an emphasis on the historical, legal and practical challenges faced not only by the applicants for restitution, but also by the institutions obliged to restitute under Act No. 212/2000 Coll. The study is based on an in-depth analysis of the archival documents, the national and international legal norms, the case law and the secondary literature. The text begins by establishing the crucial historical context, examining the confiscation laws, institutions and individuals involved in the looting of art, which provides the basis for understanding the provenance of artworks and the restitution process. The study traces the development of post-war restitution efforts, including Presidential Decree No. 5/1945 Coll. and Act No. 128/1946 Coll. These early laws aimed to reverse illegal property transfers during the Nazi occupation, but political, legal and social challenges often undermined their effectiveness. The case study of the Richard Morawetz collection shows how the former owners of works of art had to face bureaucratic delays and interpretations of legal norms that aimed to prevent... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Právnická fakulta, Katedra právních dějin | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |