Esport jako potenciální rizikový faktor rozvoje bolestí pohybového aparátu u studentů vysokých škol
Esport as a potential risk factor for pain development in college students
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198688Identifikátory
SIS: 266517
Kolekce
- Kvalifikační práce [9140]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vláčilová, Ivana
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Aplikovaná fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Katedra fyzioterapie
Datum obhajoby
26. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
videohry, vysokoškoláci, práce s počítačem, prolongovaný sed, muskuloskeletální bolestKlíčová slova (anglicky)
videogames, college students, computer work, prolonged sitting, musculoskeletal painNázev: Počítačový esport jako potenciální rizikový faktor rozvoje bolestí pohybového aparátu u studentů vysokých škol Úvod: Počítačový esport lze v dnešní společnosti považovat za kontroverzní téma, neboť neexistuje jasný konsensus jak z hlediska jeho definice, tak jeho potenciálních vlivů na hráče, například jejich pohybový aparát, kdy se v odborné literatuře hovoří o potenciálně negativním vlivu nedostatečné míry pohybové aktivity a příliš velkého množství času stráveného sedavým chováním z hlediska prevalence i incidence muskuloskeletální bolesti. Evidence v tomto směru není mnoho a u českých vysokoškoláků na neprofesionální úrovni zatím ani neexistuje. Tato práce byla vypracována se záměrem přinést nové informace z hlediska potenciálních vztahů esportu k bolesti pohybového aparátu v kontextu této populace a srovnání s populací nehráčů. Cíle: Hlavními cíle práce bylo 1) ověřit, zda hráčská skupina vykazuje vyšší míru prevalence bolestí pohybového aparátu než nehráčská skupina, a 2) ověřit, zda hráčská skupina vykazuje nižší míru pohybové aktivity a tráví více času sedavými činnostmi než skupina nehráčů. Metody: Teoretická část práce je zpracována na podkladě nesystematické rešerše odborné literatury primárně zahraničního původu. Pro realizaci praktické části práce bylo provedeno nestandardizované online...
Title: Esport as a potential risk factor for musculoskeletal pain development in college students Introduction: Computer esports can be considered a controversial topic in today's society, as there is no clear consensus regarding either its definition or its potential effects on players, for example, their musculoskeletal system. Academic literature in this regard discusses the potentially negative impact of insufficient physical activity and excessive time spent in sedentary behavior on both the prevalence and incidence of musculoskeletal pain. However, the evidence in this area is limited, and no such data currently exist for Czech university students at a non-professional level. This thesis was developed with the aim of providing new insights into the potential relationships between esports and musculoskeletal pain within this population, and of comparing it with a non- player population. Objectives: The main objectives of the study were: 1) to determine whether the player group shows a higher prevalence of musculoskeletal pain compared to the non-player group, and 2) to assess whether the player group engages in lower levels of physical activity and spends more time in sedentary behavior than the non-player group. Methods: The theoretical part of the thesis is based on a non-systematic review of...