Identifikační aktivity v mateřské škole
Identification activities at kindergarten
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198683Identifikátory
SIS: 242328
Kolekce
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlíčková, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
26. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
identifikační proces, strom třídění, hádanky, definince, vysvětelní, předškolní dítěKlíčová slova (anglicky)
Identification process, the tree of sorting, puzzles, definition, explanation, pre-school childDiplomová práce se zabývá identifikačními aktivitami v mateřské škole. Vytvořila jsem sérii hádanek, které byly zadávané dětem předškolního věku. Každá z hádanek je charakterizovaná a priori z pohledu logické struktury, velikosti prostoru, ve kterém se dítě při hádání "pohybuje", charakterizuje hádaný objekt. Hádanky byly zadávány v relativně malých skupinách, ústně, bez opor o metafory, tak aby to odpovídalo stupni mentálního rozvoje dítěte. Ke každé hádance byla připravena odstupňovaná pomoc. Vybrané jevy v průběhu ověřování byly evidovány s oporou o videozáznam a dále tabelovány a analyzovány, což umožnilo dát do souvislosti charakteristiku hádanky s její obtížností pro danou věkovou skupinu. Cílem této práce je zjistit míru obtížnosti řešení jednotlivých typů hádanek jako identifikačních procesů u předškolních dětí. Práce se opírá o kvalitativní výzkum a mapuje míru úspěšnosti v závislosti na typu hádanky. Klíčová slova Identifikační proces, strom třídění, hádanky, definice, vysvětlení, předškolní dítě
The diploma thesis deals with identification activities in kindergarten. I created a series of riddles that were given to preschoolers. Each of the riddles is characterized a priori from the point of view of the logical structure, the size of the space in which the child is present when guessing, and it characterizes the object being guessed. Riddles were given in relatively small groups, orally, without metaphors, so that it corresponded to the level of mental development of the child. Gradual help was prepared for each riddle. Selected phenomena were recorded with the support of a video recording during the verification and further tabulated and analyzed, which made it possible to relate the characteristics of the riddle to its difficulty for the given age group. The aim of this work is to determine the degree of difficulty of solving individual types of riddles as identification processes for preschool children. The work is based on qualitative research and maps the success rate depending on the type of riddle.