Show simple item record

The theme of a family member's illness mediated through literature for younger school-age children
dc.contributor.advisorLaufková, Veronika
dc.creatorPalková, Karolína
dc.date.accessioned2025-06-20T04:28:36Z
dc.date.available2025-06-20T04:28:36Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198658
dc.description.abstractThe diploma thesis "The theme of illness mediated through literature for children of younger school age" deals with how children can be introduced to complex life situations associated with illness, especially the illness of a family member, through literary works, and what educational and nurturing benefits such work with a book can have in the context of literary education at the first level of primary school. The theoretical part defines the concept of illness in the context of literature for children, describes the developmental characteristics of a child and presents methods of working with a book in a school environment. It also analyzes selected literary titles that reflect the theme of illness. The empirical part presents a research study carried out in the form of teaching lessons using the books Lentilka pro dědu Edu, Smutno se musí vyšeptat and Mojenka. Data on the reception of the texts and how children perceive this topic were obtained through observation, interviews with pupils and a questionnaire survey. The results show that literature can be an effective tool for opening up sensitive topics and developing empathy, understanding, and communication skills.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce "Téma nemoci zprostředkované prostřednictvím literatury pro děti mladšího školního věku" se zabývá tím, jak lze prostřednictvím literárních děl přiblížit dětem složité životní situace spojené s nemocí, zejména nemocí rodinného příslušníka, a jaké edukační a výchovné přínosy může mít taková práce s knihou v kontextu literární výchovy na 1. stupni základní školy. Teoretická část vymezuje pojem nemoci v kontextu literatury pro děti, popisuje vývojové charakteristiky dítěte a přibližuje způsoby práce s knihou ve školním prostředí. Dále se věnuje analýze vybraných literárních titulů, které reflektují téma nemoci. Empirická část představuje výzkumné šetření realizované formou výukových lekcí s využitím knih Lentilka pro dědu Edu, Smutno se musí vyšeptat a Mojenka. Prostřednictvím pozorování, rozhovorů se žáky a dotazníkového šetření byly získány údaje o recepci daných textů a o tom, jak děti toto téma vnímají. Výsledky ukazují, že literatura může být efektivním nástrojem k otevření citlivých témat a k rozvoji empatie, porozumění a komunikačních dovedností.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectchildren's literatureen_US
dc.subjectillnessen_US
dc.subjectyounger school ageen_US
dc.subjectliterary educationen_US
dc.subjectempathyen_US
dc.subjectworking with booksen_US
dc.subjectliteratura pro dětics_CZ
dc.subjectnemoccs_CZ
dc.subjectmladší školní věkcs_CZ
dc.subjectliterární výchovacs_CZ
dc.subjectempatiecs_CZ
dc.subjectpráce s knihoucs_CZ
dc.titleTéma nemoci rodinného příslušníka zprostředkované prostřednictvím literatury pro děti mladšího školního věkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-23
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId282888
dc.title.translatedThe theme of a family member's illness mediated through literature for younger school-age childrenen_US
dc.contributor.refereeNeumann, Lukáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Téma nemoci zprostředkované prostřednictvím literatury pro děti mladšího školního věku" se zabývá tím, jak lze prostřednictvím literárních děl přiblížit dětem složité životní situace spojené s nemocí, zejména nemocí rodinného příslušníka, a jaké edukační a výchovné přínosy může mít taková práce s knihou v kontextu literární výchovy na 1. stupni základní školy. Teoretická část vymezuje pojem nemoci v kontextu literatury pro děti, popisuje vývojové charakteristiky dítěte a přibližuje způsoby práce s knihou ve školním prostředí. Dále se věnuje analýze vybraných literárních titulů, které reflektují téma nemoci. Empirická část představuje výzkumné šetření realizované formou výukových lekcí s využitím knih Lentilka pro dědu Edu, Smutno se musí vyšeptat a Mojenka. Prostřednictvím pozorování, rozhovorů se žáky a dotazníkového šetření byly získány údaje o recepci daných textů a o tom, jak děti toto téma vnímají. Výsledky ukazují, že literatura může být efektivním nástrojem k otevření citlivých témat a k rozvoji empatie, porozumění a komunikačních dovedností.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis "The theme of illness mediated through literature for children of younger school age" deals with how children can be introduced to complex life situations associated with illness, especially the illness of a family member, through literary works, and what educational and nurturing benefits such work with a book can have in the context of literary education at the first level of primary school. The theoretical part defines the concept of illness in the context of literature for children, describes the developmental characteristics of a child and presents methods of working with a book in a school environment. It also analyzes selected literary titles that reflect the theme of illness. The empirical part presents a research study carried out in the form of teaching lessons using the books Lentilka pro dědu Edu, Smutno se musí vyšeptat and Mojenka. Data on the reception of the texts and how children perceive this topic were obtained through observation, interviews with pupils and a questionnaire survey. The results show that literature can be an effective tool for opening up sensitive topics and developing empathy, understanding, and communication skills.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV