dc.contributor.advisor | Čermák, Petr | |
dc.creator | Smažíková, Adéla | |
dc.date.accessioned | 2025-06-20T00:08:17Z | |
dc.date.available | 2025-06-20T00:08:17Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/198083 | |
dc.description.abstract | Adéla Smažíková Spanish Modal Verbs from the Perspective of Cognitive Linguistics (dissertation) Abstract This present work deals with the issue of modal verbs in Spanish from the perspective of Langacker's cognitive theory. Langacker defines modal verbs as grounding elements that convey implicit meanings and thus increase the degree of subjectivity of an utterance. Unlike English modal verbs, Spanish modal verbs always reflect modotemporal information. The aim of this paper is to develop a system of schemes that capture the different variations within the aspects of the ground for structures without modal verbs and structures with modal verbs in epistemic, dynamic and deontic interpretations, and to evaluate the applicability of this theory to inflected language. Keywords modality, modal verbs, Cognitive Linguistics, Spanish | en_US |
dc.description.abstract | Adéla Smažíková Španělská modální slovesa z perspektivy kognitivní lingvistiky (disertační práce) Abstrakt Tato práce představuje problematiku modálních sloves ve španělštině z pohledu Langackerovy kognitivní teorie. Langacker definuje modální slovesa jako grounding elements, jež mají schopnost vyjadřovat implicitní významy, a zvyšovat tak míru subjektivity výpovědi. Na rozdíl od anglických modálních sloves, španělská modální slovesa vždy odráží modotemporální informaci. Cílem této práce je vytvořit systém vlastních schémat, která zachycují jednotlivé obměny v rámci aspektů groundu u struktur bez modálního slovesa a struktur s modálním slovesem v epistemické, dynamické a deontické interpretaci, a zhodnotit aplikovatelnost této teorie na jazyk s výraznými flektivními rysy. Klíčová slova modalita, modální slovesa, kognitivní lingvistika, španělština | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | modality|modal verbs|Cognitive Linguistics|Spanish | en_US |
dc.subject | modalita|modální slovesa|kognitivní lingvistika|španělština | cs_CZ |
dc.title | Španělská modální slovesa z perspektivy kognitivní lingvistiky | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-15 | |
dc.description.department | Ústav románských studií | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Romance Studies | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 216811 | |
dc.title.translated | Spanish Modal Verbs from the Perspective of Cognitive Linguistics | en_US |
dc.contributor.referee | Ulašin, Bohdan | |
dc.contributor.referee | Šlechta, Petr | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Romance Languages | en_US |
thesis.degree.discipline | Románské jazyky | cs_CZ |
thesis.degree.program | Romance Languages | en_US |
thesis.degree.program | Románské jazyky | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav románských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Romance Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Románské jazyky | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Romance Languages | en_US |
uk.degree-program.cs | Románské jazyky | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Romance Languages | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Adéla Smažíková Španělská modální slovesa z perspektivy kognitivní lingvistiky (disertační práce) Abstrakt Tato práce představuje problematiku modálních sloves ve španělštině z pohledu Langackerovy kognitivní teorie. Langacker definuje modální slovesa jako grounding elements, jež mají schopnost vyjadřovat implicitní významy, a zvyšovat tak míru subjektivity výpovědi. Na rozdíl od anglických modálních sloves, španělská modální slovesa vždy odráží modotemporální informaci. Cílem této práce je vytvořit systém vlastních schémat, která zachycují jednotlivé obměny v rámci aspektů groundu u struktur bez modálního slovesa a struktur s modálním slovesem v epistemické, dynamické a deontické interpretaci, a zhodnotit aplikovatelnost této teorie na jazyk s výraznými flektivními rysy. Klíčová slova modalita, modální slovesa, kognitivní lingvistika, španělština | cs_CZ |
uk.abstract.en | Adéla Smažíková Spanish Modal Verbs from the Perspective of Cognitive Linguistics (dissertation) Abstract This present work deals with the issue of modal verbs in Spanish from the perspective of Langacker's cognitive theory. Langacker defines modal verbs as grounding elements that convey implicit meanings and thus increase the degree of subjectivity of an utterance. Unlike English modal verbs, Spanish modal verbs always reflect modotemporal information. The aim of this paper is to develop a system of schemes that capture the different variations within the aspects of the ground for structures without modal verbs and structures with modal verbs in epistemic, dynamic and deontic interpretations, and to evaluate the applicability of this theory to inflected language. Keywords modality, modal verbs, Cognitive Linguistics, Spanish | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |