Zobrazit minimální záznam

Teorie odpovědi na položku a strojové učení při modelování obtížnosti hodnocení ve vzdělávání
dc.contributor.advisorBahbouh, Radvan
dc.creatorDlouhá, Jana
dc.date.accessioned2025-06-19T22:20:55Z
dc.date.available2025-06-19T22:20:55Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198076
dc.description.abstractItem Response Theory and Machine Learning in Modeling Difficulty of Educational Assessments Mgr. Jana Dlouhá Supervisor: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. Consultant: doc. RNDr. Patrícia Martinková, Ph.D. Abstract: This study investigates methods for item difficulty prediction in educational assess- ments by integrating Item Response Theory (IRT) and Machine Learning (ML). The research addresses challenges in ensuring fairness and precision when evaluating English as a Foreign Language test items from the Czech Maturita Exam, highlighting the need for practical tools to support item calibration and test construction. The research is structured around four interrelated studies. The initial study es- tablishes a psychometric foundation by comparing Classical Test Theory (CTT) and IRT models, offering critical insights into item-level characteristics. The second study employs Natural Language Processing (NLP) techniques to identify text features that influence item difficulty, such as semantic complexity and readability. In the third study, ML algorithms-including Random Forests and Naïve Bayes-are applied to predict item difficulty based on these features, demonstrating their potential to complement tradi- tional approaches. The final study develops an interactive ShinyItemAnalysis package,...en_US
dc.description.abstractTeorie odpovědi na položku a strojové učení při modelování obtížnosti hodnocení ve vzdělávání Mgr. Jana Dlouhá Školitel: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. Konzultant: doc. RNDr. Patrícia Martinková, Ph.D. Abstrakt: Tato studie zkoumá metody pro predikci obtížnosti testových položek ve vzdělávacích hodnoceních prostřednictvím integrace teorie odpovědi na položku (IRT) a strojového učení (ML). Výzkum se zabývá výzvami souvisejícími se zajištěním spravedlnosti a přes- nosti při hodnocení testových položek anglického jazyka jako cizího jazyka z české ma- turitní zkoušky, přičemž zdůrazňuje potřebu praktických nástrojů pro podporu kalibrace položek a tvorby testů. Výzkum je strukturován do čtyř vzájemně propojených studií. První studie poskytuje psychometrický základ prostřednictvím srovnání klasické testové teorie (CTT) a modelů IRT, čímž nabízí klíčové poznatky o vlastnostech položek. Druhá studie využívá metody zpracování přirozeného jazyka (NLP) k identifikaci textových rysů ovlivňujících obtížnost položek, jako je sémantická složitost a čitelnost. Ve třetí studii jsou aplikovány algo- ritmy ML, včetně náhodných lesů (Random Forests) a Naïve Bayes, k predikci obtížnosti položek na základě těchto rysů, čímž demonstrují svůj potenciál jako doplněk tradičních přístupů. Závěrečná studie vyvíjí...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectItem Response Theory|Educational Assessment|Machine Learning in Psychometrics|Text Analysis|Test Reliability|Predictive Modeling in Educationen_US
dc.subjectTeorie odpovědi na položku|hodnocení ve vzdělávání|strojové učení v psychometrii|analýza textu|reliabilita testů|prediktivní modelování ve vzdělávánícs_CZ
dc.titleItem Response Theory and Machine Learning in Modeling Difficulty of Educational Assessmentsen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-14
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId272044
dc.title.translatedTeorie odpovědi na položku a strojové učení při modelování obtížnosti hodnocení ve vzdělávánícs_CZ
dc.contributor.refereeMana, Josef
dc.contributor.refereevan Ginkel, Joost R.
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Psychology and Psychology of Worken_US
thesis.degree.disciplineSociální psychologie a psychologie prácecs_CZ
thesis.degree.programSocial Psychology and Psychology of Worken_US
thesis.degree.programSociální psychologie a psychologie prácecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální psychologie a psychologie prácecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Psychology and Psychology of Worken_US
uk.degree-program.csSociální psychologie a psychologie prácecs_CZ
uk.degree-program.enSocial Psychology and Psychology of Worken_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTeorie odpovědi na položku a strojové učení při modelování obtížnosti hodnocení ve vzdělávání Mgr. Jana Dlouhá Školitel: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. Konzultant: doc. RNDr. Patrícia Martinková, Ph.D. Abstrakt: Tato studie zkoumá metody pro predikci obtížnosti testových položek ve vzdělávacích hodnoceních prostřednictvím integrace teorie odpovědi na položku (IRT) a strojového učení (ML). Výzkum se zabývá výzvami souvisejícími se zajištěním spravedlnosti a přes- nosti při hodnocení testových položek anglického jazyka jako cizího jazyka z české ma- turitní zkoušky, přičemž zdůrazňuje potřebu praktických nástrojů pro podporu kalibrace položek a tvorby testů. Výzkum je strukturován do čtyř vzájemně propojených studií. První studie poskytuje psychometrický základ prostřednictvím srovnání klasické testové teorie (CTT) a modelů IRT, čímž nabízí klíčové poznatky o vlastnostech položek. Druhá studie využívá metody zpracování přirozeného jazyka (NLP) k identifikaci textových rysů ovlivňujících obtížnost položek, jako je sémantická složitost a čitelnost. Ve třetí studii jsou aplikovány algo- ritmy ML, včetně náhodných lesů (Random Forests) a Naïve Bayes, k predikci obtížnosti položek na základě těchto rysů, čímž demonstrují svůj potenciál jako doplněk tradičních přístupů. Závěrečná studie vyvíjí...cs_CZ
uk.abstract.enItem Response Theory and Machine Learning in Modeling Difficulty of Educational Assessments Mgr. Jana Dlouhá Supervisor: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. Consultant: doc. RNDr. Patrícia Martinková, Ph.D. Abstract: This study investigates methods for item difficulty prediction in educational assess- ments by integrating Item Response Theory (IRT) and Machine Learning (ML). The research addresses challenges in ensuring fairness and precision when evaluating English as a Foreign Language test items from the Czech Maturita Exam, highlighting the need for practical tools to support item calibration and test construction. The research is structured around four interrelated studies. The initial study es- tablishes a psychometric foundation by comparing Classical Test Theory (CTT) and IRT models, offering critical insights into item-level characteristics. The second study employs Natural Language Processing (NLP) techniques to identify text features that influence item difficulty, such as semantic complexity and readability. In the third study, ML algorithms-including Random Forests and Naïve Bayes-are applied to predict item difficulty based on these features, demonstrating their potential to complement tradi- tional approaches. The final study develops an interactive ShinyItemAnalysis package,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantMartinková, Patrícia
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV