Show simple item record

Přístup zaměřený na řešení jako jazyková hra
dc.contributor.advisorKolman, Vojtěch
dc.creatorZídek, Tomáš Matjaž
dc.date.accessioned2025-06-20T01:53:43Z
dc.date.available2025-06-20T01:53:43Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197991
dc.description.abstract4 Abstract This dissertation explores the relationship between Solution-focused brief therapy (SFBT) and Wittgenstein's philosophy of language, particularly his concept of language games. The dissertation proposes that therapy is not merely a problem-solving exercise but a rule-governed linguistic practice. Wittgenstein's later philosophy challenges the representational view of language-this work argues that therapeutic dialogue is not a neutral tool for describing reality but an active medium. This medium constructs meaning in social interaction. The dissertation examines how therapeutic dialogue, e.g. SFBT, reflects this dynamic co-construction of meaning. This thesis critiques traditional problem-focused therapies-psychoanalysis and cognitive behavioural therapy-and argues that the conception of problems in therapy resides on flawed assumptions about language and meaning. Instead of analysing problems as external entities, it views problems as social constructs originating in language games. This transition from representationalism leads to a new understanding of therapeutic success-the client's ability to engage with social norms and construct meaningful solutions defines it rather than problem diagnosis. The dissertation proposes a Wittgensteinian account of SFBT that aligns therapeutic practice with...en_US
dc.description.abstract6 Abstrakt Tato disertační práce zkoumá vztah mezi krátkou terapií zaměřenou na řešení (SFBT) a Wittgensteinovou filozofií jazyka, zejména jeho konceptem jazykových her. Disertační práce přináší pohled, že terapie není pouze teoretickým procesem řešení problémů, ale lingvistickou praxí řízenou pravidly. Wittgensteinova pozdější filozofie zpochybňuje reprezentativní pohled na jazyk - tato práce tvrdí, že terapeutický dialog není neutrálním nástrojem pro popis reality, ale aktivním médiem. Toto médium konstruuje význam v sociální interakci. Disertační práce zkoumá, jak terapeutický dialog kupř. SFBT, odráží tuto dynamickou konstrukci významu. Tato práce kritizuje tradiční terapie zaměřené na problém - např. psychoanalýzu a kognitivně behaviorální terapii - a tvrdí, že pojetí problémů v tradičních terapeutickým směrech spočívá na chybných předpokladech o jazyce a významu. Místo toho, aby SFBT pojímala problémy jako vnější entity, nahlíží na problémy jako na sociální konstrukty vyvstávající z jazykových her. Tento přechod od reprezentativnosti vede k novému chápání úspěchu terapie - schopnost klienta zapojit se do tvorby sociálních norem a konstruovat smysluplná řešení jej definuje spíše než diagnostika problému. Disertační práce navrhuje wittgensteinovský popis SFBT, který uvádí terapeutickou praxi do souladu...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectSolution-focused brief therapy|Wittgenstein|language games|therapeutic practice|rule-following|social constructs|language and meaning|psychotherapy|problem-solving|therapeutic dialogueen_US
dc.subjectKrátká terapie zaměřená na řešení|Wittgenstein|jazykové hry|terapeutická praxe|následování pravidel|sociální konstrukty|jazyk a význam|psychoterapie|řešení problémů|terapeutický dialogcs_CZ
dc.titleSolution-focused approach as a language gameen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-04-25
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId239882
dc.title.translatedPřístup zaměřený na řešení jako jazyková hracs_CZ
dc.contributor.refereePaleček, Martin
dc.contributor.refereeKvasz, Ladislav
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs6 Abstrakt Tato disertační práce zkoumá vztah mezi krátkou terapií zaměřenou na řešení (SFBT) a Wittgensteinovou filozofií jazyka, zejména jeho konceptem jazykových her. Disertační práce přináší pohled, že terapie není pouze teoretickým procesem řešení problémů, ale lingvistickou praxí řízenou pravidly. Wittgensteinova pozdější filozofie zpochybňuje reprezentativní pohled na jazyk - tato práce tvrdí, že terapeutický dialog není neutrálním nástrojem pro popis reality, ale aktivním médiem. Toto médium konstruuje význam v sociální interakci. Disertační práce zkoumá, jak terapeutický dialog kupř. SFBT, odráží tuto dynamickou konstrukci významu. Tato práce kritizuje tradiční terapie zaměřené na problém - např. psychoanalýzu a kognitivně behaviorální terapii - a tvrdí, že pojetí problémů v tradičních terapeutickým směrech spočívá na chybných předpokladech o jazyce a významu. Místo toho, aby SFBT pojímala problémy jako vnější entity, nahlíží na problémy jako na sociální konstrukty vyvstávající z jazykových her. Tento přechod od reprezentativnosti vede k novému chápání úspěchu terapie - schopnost klienta zapojit se do tvorby sociálních norem a konstruovat smysluplná řešení jej definuje spíše než diagnostika problému. Disertační práce navrhuje wittgensteinovský popis SFBT, který uvádí terapeutickou praxi do souladu...cs_CZ
uk.abstract.en4 Abstract This dissertation explores the relationship between Solution-focused brief therapy (SFBT) and Wittgenstein's philosophy of language, particularly his concept of language games. The dissertation proposes that therapy is not merely a problem-solving exercise but a rule-governed linguistic practice. Wittgenstein's later philosophy challenges the representational view of language-this work argues that therapeutic dialogue is not a neutral tool for describing reality but an active medium. This medium constructs meaning in social interaction. The dissertation examines how therapeutic dialogue, e.g. SFBT, reflects this dynamic co-construction of meaning. This thesis critiques traditional problem-focused therapies-psychoanalysis and cognitive behavioural therapy-and argues that the conception of problems in therapy resides on flawed assumptions about language and meaning. Instead of analysing problems as external entities, it views problems as social constructs originating in language games. This transition from representationalism leads to a new understanding of therapeutic success-the client's ability to engage with social norms and construct meaningful solutions defines it rather than problem diagnosis. The dissertation proposes a Wittgensteinian account of SFBT that aligns therapeutic practice with...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV