Zobrazit minimální záznam

Constitutional Law Challenges of the Segregation of Roma Pupils in Education
dc.contributor.advisorHofmannová, Helena
dc.creatorŠolínová, Karolína
dc.date.accessioned2025-06-19T18:28:00Z
dc.date.available2025-06-19T18:28:00Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197924
dc.description.abstractConstitutional Law Challenges of the Segregation of Roma Pupils in Education Abstract The thesis focuses on the issue of the segregation of Roma pupils in the Czech education system from a constitutional law perspective. The main impetus for addressing this issue is the ECtHR judgment in the case of D.H. and Others v. the Czech Republic, which identified the placement of Roma children in special schools as a discriminatory practice. This judgment necessitated the adoption of legislative and institutional measures. The aim of the thesis is to analyse how the Czech Republic responded to the judgment and what impact the adopted measures have had on the situation of Roma pupils. The thesis focuses on the legal aspects of the right to education, the principle of equality, and the prohibition of discrimination. It analyses the selected steps undertaken by the Czech Republic, including amendments to the Education Act, as well as strategic documents such as the National Action Plan for Inclusive Education and the Education Policy Strategy of the Czech Republic. The thesis also examines other ECtHR judgments, including the cases of Sampanis v. Greece and Oršuš v. Croatia, which provide comparative insights and a broader context for the protection of Roma students' rights. Particular attention is given to the 2023...en_US
dc.description.abstractÚstavněprávní výzvy segregace romských žáků ve vzdělávání Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku segregace romských žáků v českém vzdělávacím systému z ústavněprávního hlediska. Hlavní impuls k řešení této otázky představuje rozsudek ESLP ve věci D.H. a ostatní proti České republice, který označil za diskriminační praxi umisťování romských dětí do zvláštních škol. Na základě tohoto rozsudku byla přijata mnohá legislativní a institucionální opatření. Cílem práce je analyzovat, jak Česká republika na rozsudek zareagovala a jaké dopady měla přijatá opatření na situaci romských žáků. Práce se věnuje právním aspektům práva na vzdělání, principu rovnosti a zákazu diskriminace. Rozebírá vybrané kroky, které Česká republika podnikla, včetně novelizací školského zákona a přijatých strategických dokumentů, jako je Národní akční plán inkluzivního vzdělávání a Strategie vzdělávací politiky ČR. Práce se zabývá také dalšími rozsudky ESLP, včetně případů Sampanis proti Řecku a Oršuš proti Chorvatsku, které poskytují srovnání a širší kontext ochrany práv romských žáků. Specifická pozornost je věnována Akčnímu plánu z roku 2023, jehož součástí je reforma školského poradenského systému a podpora škol zaměřená na desegregaci. Práce hodnotí efektivitu těchto kroků a ukazuje, že navzdory legislativním změnám...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Právnická fakultacs_CZ
dc.subjectsegregationen_US
dc.subjecteduactionen_US
dc.subjectRoma pupilsen_US
dc.subjectsegregacecs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectromští žácics_CZ
dc.titleÚstavněprávní výzvy segregace romských žáků ve vzdělávánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-04-04
dc.description.departmentKatedra ústavního právacs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Constitutional Lawen_US
dc.description.facultyPrávnická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Lawen_US
dc.identifier.repId264529
dc.title.translatedConstitutional Law Challenges of the Segregation of Roma Pupils in Educationen_US
dc.contributor.refereeKindlová, Miluše
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineLaw and Jurisprudenceen_US
thesis.degree.disciplinePrávo a právní vědacs_CZ
thesis.degree.programLaw and Jurisprudenceen_US
thesis.degree.programPrávo a právní vědacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPrávnická fakulta::Katedra ústavního právacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Law::Department of Constitutional Lawen_US
uk.faculty-name.csPrávnická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Lawen_US
uk.faculty-abbr.csPFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPrávo a právní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enLaw and Jurisprudenceen_US
uk.degree-program.csPrávo a právní vědacs_CZ
uk.degree-program.enLaw and Jurisprudenceen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csÚstavněprávní výzvy segregace romských žáků ve vzdělávání Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku segregace romských žáků v českém vzdělávacím systému z ústavněprávního hlediska. Hlavní impuls k řešení této otázky představuje rozsudek ESLP ve věci D.H. a ostatní proti České republice, který označil za diskriminační praxi umisťování romských dětí do zvláštních škol. Na základě tohoto rozsudku byla přijata mnohá legislativní a institucionální opatření. Cílem práce je analyzovat, jak Česká republika na rozsudek zareagovala a jaké dopady měla přijatá opatření na situaci romských žáků. Práce se věnuje právním aspektům práva na vzdělání, principu rovnosti a zákazu diskriminace. Rozebírá vybrané kroky, které Česká republika podnikla, včetně novelizací školského zákona a přijatých strategických dokumentů, jako je Národní akční plán inkluzivního vzdělávání a Strategie vzdělávací politiky ČR. Práce se zabývá také dalšími rozsudky ESLP, včetně případů Sampanis proti Řecku a Oršuš proti Chorvatsku, které poskytují srovnání a širší kontext ochrany práv romských žáků. Specifická pozornost je věnována Akčnímu plánu z roku 2023, jehož součástí je reforma školského poradenského systému a podpora škol zaměřená na desegregaci. Práce hodnotí efektivitu těchto kroků a ukazuje, že navzdory legislativním změnám...cs_CZ
uk.abstract.enConstitutional Law Challenges of the Segregation of Roma Pupils in Education Abstract The thesis focuses on the issue of the segregation of Roma pupils in the Czech education system from a constitutional law perspective. The main impetus for addressing this issue is the ECtHR judgment in the case of D.H. and Others v. the Czech Republic, which identified the placement of Roma children in special schools as a discriminatory practice. This judgment necessitated the adoption of legislative and institutional measures. The aim of the thesis is to analyse how the Czech Republic responded to the judgment and what impact the adopted measures have had on the situation of Roma pupils. The thesis focuses on the legal aspects of the right to education, the principle of equality, and the prohibition of discrimination. It analyses the selected steps undertaken by the Czech Republic, including amendments to the Education Act, as well as strategic documents such as the National Action Plan for Inclusive Education and the Education Policy Strategy of the Czech Republic. The thesis also examines other ECtHR judgments, including the cases of Sampanis v. Greece and Oršuš v. Croatia, which provide comparative insights and a broader context for the protection of Roma students' rights. Particular attention is given to the 2023...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Právnická fakulta, Katedra ústavního právacs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV