Zobrazit minimální záznam

The Development of Educational Policy and Its Patriotic Education Agenda in Contemporary Russia (1991-2021)
dc.contributor.advisorMarková, Alena
dc.creatorKuznetcova, Mariia
dc.date.accessioned2025-04-10T09:01:05Z
dc.date.available2025-04-10T09:01:05Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197794
dc.description.abstract5 Abstract The dissertation focuses on the analysis of the development of educational policyin Russia and its various educational aspects aimed at promoting patriotic education in the changing conditions of contemporary Russia. The study covers key stages in the transformation of educational policy in the post-Soviet period, emphasising normative changes and their impact on the integration of patriotic elements intoeducational programmes.This dissertationprovides a detailed examination of the normative foundations of state programs of patriotic education (implemented in the period from 2001 to 2020) and analyses approaches to realising patriotic education across various phases of educational policy development in contemporary Russia. The research pays particular attention to the integration of military-patriotic components into extracurricular activities and examines the role of patriotically oriented groups and societal organisations that support patriotic education within educational institutions. In the conditions of political and socio-economic transformation in Russia, patriotic education has become an integral part of educational policy and gained importance in strengtheningnational feelingand promoting active civic engagement among the younger generation. Keywords: educational policy, patriotic...en_US
dc.description.abstract4 Abstrakt Disertační práce se soustředí na analýzu vývoje vzdělávací politiky v Rusku a jejích jednotlivýchvzdělávacíchaspektů zaměřených na rozvoj výchovy k patriotismuv měnících se podmínkách současného Ruska. Studie pokrývá klíčové fáze transformace vzdělávací politiky v postsovětském období s důrazem na normativní změny a jejich dopad na zavádění patriotických prvků do vzdělávacích programů. Disertační práce se podrobně zabývá normativními základystátníchprogramů patriotické výchovy (realizovanýchv období 2001 až 2020) a analyzuje přístupy k realizaci výchovy k patriotismu v jednotlivých etapách vývoje vzdělávací politikyvsoučasném Rusku. Výzkum věnuje zvláštní pozornost integraci vojensko- patriotické složky do mimoškolních aktivit, a také zkoumá roli patrioticky zaměřených seskupení a společenských organizací podporujících výchovu k patriotismu ve vzdělávacích institucích. V podmínkách politické a socioekonomické transformace v Rusku se výchova k patriotismustala nedílnousoučástí vzdělávací politiky a získala význam pro posílení národního cítění a rozvoje aktivního občanského postoje u mladé generace. Klíčová slova: vzdělávací politika, patriotická výchova, postsovětské období, historická politika, současné Ruskocs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjecteducational policyen_US
dc.subjectpatriotic educationen_US
dc.subjectpost-Soviet perioden_US
dc.subjecthistorical policyen_US
dc.subjectcontemporary Russiaen_US
dc.subjectvzdělávací politikacs_CZ
dc.subjectpatriotická výchovacs_CZ
dc.subjectpostsovětské obdobícs_CZ
dc.subjecthistorická politikacs_CZ
dc.subjectsoučasné Ruskocs_CZ
dc.titleVývoj vzdělávací politiky a jejích jednotlivých aspektů zaměřených na rozvoj výchovy k patriotismu v podmínkách současného Ruska (1991-2021)cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-03-20
dc.description.departmentDoktorský program Historická sociologiecs_CZ
dc.description.departmentPhD Historical Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId215777
dc.title.translatedThe Development of Educational Policy and Its Patriotic Education Agenda in Contemporary Russia (1991-2021)en_US
dc.contributor.refereeVlček, Radomír
dc.contributor.refereeŠmigeľ, Michal
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.programHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.programHistorická sociologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Doktorský program Historická sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::PhD Historical Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-program.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-program.enHistorical Sociologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs4 Abstrakt Disertační práce se soustředí na analýzu vývoje vzdělávací politiky v Rusku a jejích jednotlivýchvzdělávacíchaspektů zaměřených na rozvoj výchovy k patriotismuv měnících se podmínkách současného Ruska. Studie pokrývá klíčové fáze transformace vzdělávací politiky v postsovětském období s důrazem na normativní změny a jejich dopad na zavádění patriotických prvků do vzdělávacích programů. Disertační práce se podrobně zabývá normativními základystátníchprogramů patriotické výchovy (realizovanýchv období 2001 až 2020) a analyzuje přístupy k realizaci výchovy k patriotismu v jednotlivých etapách vývoje vzdělávací politikyvsoučasném Rusku. Výzkum věnuje zvláštní pozornost integraci vojensko- patriotické složky do mimoškolních aktivit, a také zkoumá roli patrioticky zaměřených seskupení a společenských organizací podporujících výchovu k patriotismu ve vzdělávacích institucích. V podmínkách politické a socioekonomické transformace v Rusku se výchova k patriotismustala nedílnousoučástí vzdělávací politiky a získala význam pro posílení národního cítění a rozvoje aktivního občanského postoje u mladé generace. Klíčová slova: vzdělávací politika, patriotická výchova, postsovětské období, historická politika, současné Ruskocs_CZ
uk.abstract.en5 Abstract The dissertation focuses on the analysis of the development of educational policyin Russia and its various educational aspects aimed at promoting patriotic education in the changing conditions of contemporary Russia. The study covers key stages in the transformation of educational policy in the post-Soviet period, emphasising normative changes and their impact on the integration of patriotic elements intoeducational programmes.This dissertationprovides a detailed examination of the normative foundations of state programs of patriotic education (implemented in the period from 2001 to 2020) and analyses approaches to realising patriotic education across various phases of educational policy development in contemporary Russia. The research pays particular attention to the integration of military-patriotic components into extracurricular activities and examines the role of patriotically oriented groups and societal organisations that support patriotic education within educational institutions. In the conditions of political and socio-economic transformation in Russia, patriotic education has become an integral part of educational policy and gained importance in strengtheningnational feelingand promoting active civic engagement among the younger generation. Keywords: educational policy, patriotic...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Historická sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV