Formování právního vědomí a proces vzdělávání na právnických fakultách
The Formation of Legal Consciousness and the Process of Education at Law Faculties
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197505Identifikátory
SIS: 181871
Kolekce
- Kvalifikační práce [14207]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Maršálek, Pavel
Večeřa, Miloš
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Teoretické právní vědy - Teorie, filozofie a sociologie práva
Katedra / ústav / klinika
Katedra politologie a sociologie
Datum obhajoby
16. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
právní vědomí, právnické vzdělávání, myslet jako právníkKlíčová slova (anglicky)
legal consciousness, legal education, thinking like a lawyera klíčová slova Formování právního vědomí a proces vzdělávání na právnických fakultách Abstrakt Tato disertační práce se věnuje právnickému vzdělávání a jeho vlivu na právní vědomí budoucích právníků. Zabývá se zejména tím, jaké znalosti, dovednosti a hodnoty jsou pro současné absolventy podstatné. Jako východisko této práce je zkoumána definice právního vědomí, významného konceptu sociologie práva, který bývá častěji zmiňován v souvislosti s neprávnickou populací než s právníky. Zbytek práce se pak věnuje právnímu vzdělávání, jakožto podstatnému vlivu na právní vědomí budoucích právníků. Po stručném představení právní úpravy vzdělávání v oblasti práva je zkoumán ideální absolvent, tedy cíl procesu vzdělávání. Jaký má mít univerzitní vzdělání smysl? Co by měl současný absolvent znát a umět a na co by se při vzdělávání měl klást důraz? Sestavení profilu ideálního absolventa zohledňuje zákonné požadavky, požadavky jednotlivých profesí, závěry především zahraničních vzdělávacích zpráv a jako indikativní též názory současných studentů. V návaznosti na to jsou blíže zkoumány tři složky vzdělání - znalosti, dovednosti a hodnoty. V rámci rozboru znalostí se práce přiklání k závěru, že je vhodné zachovat tematicky široký znalostní základ, ale u většiny oborů omezit v povinném základu šířku vyučovaných...
and key words The Formation of Legal Consciousness and the Process of Education at Law Faculties Abstract This dissertation focuses on legal education and its impact on the legal consciousness of future lawyers. In particular, it examines what knowledge, skills and values are essential for today's graduates. As a starting point, this thesis examines the definition of legal consciousness, an important concept in the sociology of law that is more often mentioned in relation to the non- lawyer population than to lawyers. The rest of the thesis then focuses on legal education as an essential factor in forming the legal consciousness of future lawyers. After a brief introduction to the legal education legislation, the ideal graduate, the objective of the education process, is examined. What is the purpose of a university education? What should a current graduate know and be able to do, and what should be emphasized in the education process? The construction of the profile of the ideal graduate takes into account legal requirements, the requirements of professions, the conclusions of mainly foreign educational reports and, as indicative, the opinions of current students. The three components of education - knowledge, skills and values - are examined in more detail. In the context of the analysis of...