Smrt Boha a její filosofické důsledky
The death of God and its philosophical consequences
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197495Identifikátory
SIS: 228331
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Halík, Tomáš
Nitsche, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
13. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Friedrich Nietzsche|Martin Heidegger|Jacques Derrida|smrt boha|metafyzika|pravý svět|pravda|interpretace|poctivost|skepse|perspektivismusKlíčová slova (anglicky)
Friedrich Nietzsche|Martin Heidegger|Jacques Derrida|death of god|metaphysics|true world|truth|interpretation|honesty|scepsis|perspectivismCílem mé disertační práce je vysvětlit, co ve filosofii Friedricha Nietzscheho znamená událost smrti Boha a artikulovat, jaké filosofické důsledky z ní plynou. Jelikož Nietzschovo myšlení a psaní se vyznačuje zastáváním různých filosofických stanovisek a používáním rozmanitých stylů, což znesnadňuje (ba znemožňuje) jednoznačný výklad, popisuji prvních dvou kapitolách, jak rozumím Nietzschovu dílu. Stavím se za přesvědčení, že Nietzschovo myšlení se vyvíjí a že v interpretaci je potřeba preferovat publikovaná díla před pozůstalostí. Jeho myslitelské gesto pak shrnuji pod pojem poctivosti, jež v mém výkladu znamená spojení skepse, nezastírání a vkusu. V samotném výkladu o smrti Boha se držím poměrně tradičního spojení, v němž se vyhlášení této události střetává s Nietzschovým výkladem o "pravém světě" ze Soumraku bůžků. Snažím se však vyřešit nesnáze, které toto spojení vyvolává: především jde o výklad toho, co vedle zavržení "pravého světa" (snadno ztotožnitelného s Bohem) znamená paralelní zavržení "světa zdánlivého", jež vede k "vrcholu lidstva" a "pravému poledni". Tento moment si žádá řešení tím spíše, že tradičně se smrtí Boha pojí i příchod nihilismu, považovaného za "nezvaného hosta". Při práci mi pomáhá zejména konfrontace s výklady Nietzschova myšlení od dvou prominentních interpretů,...
The aim of my thesis is to explain, what the event of death of God means in Friedrich Nietzsche's philosophy and to articulate what philosophical consequences follow from it. Since Nietzsche's thought and writing is characterized by the espousal of diverse philosophical standpoints and the use of diverse styles, which makes unambiguous interpretation difficult (if not impossible), I devote first to chapters to explain how I understand Nietzsche's work. I claim that there's an evolution in Nietzsche's thought and that in interpretation published works should be preferred at the expense of Nachlaß. I sum up the thinker's gesture under the notion of honesty, which - in my interpretation - means an union of scepsis, non-veiling and taste. In the exposition of the death of God itself, I follow a rather traditional link in which the proclamation of this event meets Nietzsche's account of the "true world" from the Twilight of Idols. However, I try to resolve the difficulties that this link raises. Most importantly: what is meant by abolishing of the "apparent world", which leads to "climax of humanity" and "noon", alongside the rejection of the 'true world' (easily identifiable with God). This point demands an explanation even more because of the other traditional link, i.e. link between the death of God...