Zobrazit minimální záznam

Moderní teorie vědomí a Dennett a panpsychismus
dc.contributor.advisorHill, James
dc.creatorKrajc, Jan
dc.date.accessioned2025-02-27T10:08:32Z
dc.date.available2025-02-27T10:08:32Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197348
dc.description.abstractTématem této práce je pojem vědomí. Pojednání o tomto tématu bude rozděleno do tří kapitol. V první kapitole představíme pojetí vědomí Daniela Dennetta a prohlásíme ho za základní pojetí vědomí pro tuto práci. Náš výklad tohoto pojetí se bude opírat o tři Dennettovy klíčové pojmy - o koncept ne- inteligentního designéra, o dualitu kompetence a porozumění a o koncept karteziánského divadla. Tuto kapitolu opustíme s tvrzením, že na vědomí je třeba nahlížet jako na uživatelské rozhraní podobné těm, s nimiž se setkáváme na našich počítačích a telefonech, a že takové vědomí je ve skutečnosti iluzorní. Ve druhé kapitole se budeme zabývat stanovisky, která tvrdí, že v Dennettův popisu vědomí má slabiny. Jednu z těchto pozic bude ztělesňovat tzv. "argument z poznání", zatímco druhá se zaměří na otázku Thomase Nagela, jaké je to být netopýrem. V návaznosti na tyto pozice, se následné pokusíme vystihnout Dennettovy protiargumenty. Následně se však pokusíme zaujmout vlastní kritickou pozici, v níž budeme tvrdit, že pojem nevědomí, jak jej definoval Sigmund Freud, představuje pro Dennettův popis vědomí vážné problémy. Ve třetí kapitole navrhneme, že Dennettovy potíže čelit naší kritice pramení z jeho omezeného chápání světa, že pramení z fyzikalismu. Následně navrhneme, že pozice tzv. "panpsychismu" je v tomto...cs_CZ
dc.description.abstractThe overarching topic of this thesis is the concept of consciousness. Our treatment of the topic is divided into three chapters. In the first chapter, we will introduce Daniel Dennett's account of consciousness and claim it as our base understanding of consciousness for this thesis. Our interpretation of this account will rely heavily on three of Dennett's key-notion - on the concept of the non-intelligent designer, on the duality of competence and comprehension, and on the concept of Cartesian Theater. We will leave this chapter claiming that consciousness should be viewed as a user-interface akin to those we encounter on our computers and phones, and that such consciousness is in fact illusory. In the second chapter, we will bring forth positions that claim to have found weaknesses in Dennett's account of consciousness. One of these positions will be embodied by the Knowledge Argument while the other will focus on Thomas Nagel's question of what is it like to be a bat. We will then try to construct Dennett's counterarguments against these positions. Subsequently, however, we will attempt to establish a critical position of our own where we will claim that the concept of the unconscious, as defined by Sigmund Freud, poses serious issues for Dennett's account of consciousness. In the third chapter,...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectMaterialismus|Panpsychismus|Nevědomí|Vědomí|Evoluce|Geny|Memescs_CZ
dc.subjectMaterialism|Panpsychism|Unconscious|Consciousness|Evolution|Genes|Memesen_US
dc.titleModern Theories of the Mind and Dennett and Panpsychismen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-06
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId276168
dc.title.translatedModerní teorie vědomí a Dennett a panpsychismuscs_CZ
dc.contributor.refereeHeyndels, Sybren
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTématem této práce je pojem vědomí. Pojednání o tomto tématu bude rozděleno do tří kapitol. V první kapitole představíme pojetí vědomí Daniela Dennetta a prohlásíme ho za základní pojetí vědomí pro tuto práci. Náš výklad tohoto pojetí se bude opírat o tři Dennettovy klíčové pojmy - o koncept ne- inteligentního designéra, o dualitu kompetence a porozumění a o koncept karteziánského divadla. Tuto kapitolu opustíme s tvrzením, že na vědomí je třeba nahlížet jako na uživatelské rozhraní podobné těm, s nimiž se setkáváme na našich počítačích a telefonech, a že takové vědomí je ve skutečnosti iluzorní. Ve druhé kapitole se budeme zabývat stanovisky, která tvrdí, že v Dennettův popisu vědomí má slabiny. Jednu z těchto pozic bude ztělesňovat tzv. "argument z poznání", zatímco druhá se zaměří na otázku Thomase Nagela, jaké je to být netopýrem. V návaznosti na tyto pozice, se následné pokusíme vystihnout Dennettovy protiargumenty. Následně se však pokusíme zaujmout vlastní kritickou pozici, v níž budeme tvrdit, že pojem nevědomí, jak jej definoval Sigmund Freud, představuje pro Dennettův popis vědomí vážné problémy. Ve třetí kapitole navrhneme, že Dennettovy potíže čelit naší kritice pramení z jeho omezeného chápání světa, že pramení z fyzikalismu. Následně navrhneme, že pozice tzv. "panpsychismu" je v tomto...cs_CZ
uk.abstract.enThe overarching topic of this thesis is the concept of consciousness. Our treatment of the topic is divided into three chapters. In the first chapter, we will introduce Daniel Dennett's account of consciousness and claim it as our base understanding of consciousness for this thesis. Our interpretation of this account will rely heavily on three of Dennett's key-notion - on the concept of the non-intelligent designer, on the duality of competence and comprehension, and on the concept of Cartesian Theater. We will leave this chapter claiming that consciousness should be viewed as a user-interface akin to those we encounter on our computers and phones, and that such consciousness is in fact illusory. In the second chapter, we will bring forth positions that claim to have found weaknesses in Dennett's account of consciousness. One of these positions will be embodied by the Knowledge Argument while the other will focus on Thomas Nagel's question of what is it like to be a bat. We will then try to construct Dennett's counterarguments against these positions. Subsequently, however, we will attempt to establish a critical position of our own where we will claim that the concept of the unconscious, as defined by Sigmund Freud, poses serious issues for Dennett's account of consciousness. In the third chapter,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV