dc.contributor.advisor | Hill, James | |
dc.creator | Krajc, Jan | |
dc.date.accessioned | 2025-02-27T10:08:32Z | |
dc.date.available | 2025-02-27T10:08:32Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/197348 | |
dc.description.abstract | Tématem této práce je pojem vědomí. Pojednání o tomto tématu bude rozděleno do tří kapitol. V první kapitole představíme pojetí vědomí Daniela Dennetta a prohlásíme ho za základní pojetí vědomí pro tuto práci. Náš výklad tohoto pojetí se bude opírat o tři Dennettovy klíčové pojmy - o koncept ne- inteligentního designéra, o dualitu kompetence a porozumění a o koncept karteziánského divadla. Tuto kapitolu opustíme s tvrzením, že na vědomí je třeba nahlížet jako na uživatelské rozhraní podobné těm, s nimiž se setkáváme na našich počítačích a telefonech, a že takové vědomí je ve skutečnosti iluzorní. Ve druhé kapitole se budeme zabývat stanovisky, která tvrdí, že v Dennettův popisu vědomí má slabiny. Jednu z těchto pozic bude ztělesňovat tzv. "argument z poznání", zatímco druhá se zaměří na otázku Thomase Nagela, jaké je to být netopýrem. V návaznosti na tyto pozice, se následné pokusíme vystihnout Dennettovy protiargumenty. Následně se však pokusíme zaujmout vlastní kritickou pozici, v níž budeme tvrdit, že pojem nevědomí, jak jej definoval Sigmund Freud, představuje pro Dennettův popis vědomí vážné problémy. Ve třetí kapitole navrhneme, že Dennettovy potíže čelit naší kritice pramení z jeho omezeného chápání světa, že pramení z fyzikalismu. Následně navrhneme, že pozice tzv. "panpsychismu" je v tomto... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The overarching topic of this thesis is the concept of consciousness. Our treatment of the topic is divided into three chapters. In the first chapter, we will introduce Daniel Dennett's account of consciousness and claim it as our base understanding of consciousness for this thesis. Our interpretation of this account will rely heavily on three of Dennett's key-notion - on the concept of the non-intelligent designer, on the duality of competence and comprehension, and on the concept of Cartesian Theater. We will leave this chapter claiming that consciousness should be viewed as a user-interface akin to those we encounter on our computers and phones, and that such consciousness is in fact illusory. In the second chapter, we will bring forth positions that claim to have found weaknesses in Dennett's account of consciousness. One of these positions will be embodied by the Knowledge Argument while the other will focus on Thomas Nagel's question of what is it like to be a bat. We will then try to construct Dennett's counterarguments against these positions. Subsequently, however, we will attempt to establish a critical position of our own where we will claim that the concept of the unconscious, as defined by Sigmund Freud, poses serious issues for Dennett's account of consciousness. In the third chapter,... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Materialismus|Panpsychismus|Nevědomí|Vědomí|Evoluce|Geny|Memes | cs_CZ |
dc.subject | Materialism|Panpsychism|Unconscious|Consciousness|Evolution|Genes|Memes | en_US |
dc.title | Modern Theories of the Mind and Dennett and Panpsychism | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-02-06 | |
dc.description.department | Institute of Philosophy and Religious Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 276168 | |
dc.title.translated | Moderní teorie vědomí a Dennett a panpsychismus | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Heyndels, Sybren | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Philosophy | en_US |
thesis.degree.discipline | Filozofie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philosophy | en_US |
thesis.degree.program | Filozofie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filozofie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Philosophy | en_US |
uk.degree-program.cs | Filozofie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philosophy | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Tématem této práce je pojem vědomí. Pojednání o tomto tématu bude rozděleno do tří kapitol. V první kapitole představíme pojetí vědomí Daniela Dennetta a prohlásíme ho za základní pojetí vědomí pro tuto práci. Náš výklad tohoto pojetí se bude opírat o tři Dennettovy klíčové pojmy - o koncept ne- inteligentního designéra, o dualitu kompetence a porozumění a o koncept karteziánského divadla. Tuto kapitolu opustíme s tvrzením, že na vědomí je třeba nahlížet jako na uživatelské rozhraní podobné těm, s nimiž se setkáváme na našich počítačích a telefonech, a že takové vědomí je ve skutečnosti iluzorní. Ve druhé kapitole se budeme zabývat stanovisky, která tvrdí, že v Dennettův popisu vědomí má slabiny. Jednu z těchto pozic bude ztělesňovat tzv. "argument z poznání", zatímco druhá se zaměří na otázku Thomase Nagela, jaké je to být netopýrem. V návaznosti na tyto pozice, se následné pokusíme vystihnout Dennettovy protiargumenty. Následně se však pokusíme zaujmout vlastní kritickou pozici, v níž budeme tvrdit, že pojem nevědomí, jak jej definoval Sigmund Freud, představuje pro Dennettův popis vědomí vážné problémy. Ve třetí kapitole navrhneme, že Dennettovy potíže čelit naší kritice pramení z jeho omezeného chápání světa, že pramení z fyzikalismu. Následně navrhneme, že pozice tzv. "panpsychismu" je v tomto... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The overarching topic of this thesis is the concept of consciousness. Our treatment of the topic is divided into three chapters. In the first chapter, we will introduce Daniel Dennett's account of consciousness and claim it as our base understanding of consciousness for this thesis. Our interpretation of this account will rely heavily on three of Dennett's key-notion - on the concept of the non-intelligent designer, on the duality of competence and comprehension, and on the concept of Cartesian Theater. We will leave this chapter claiming that consciousness should be viewed as a user-interface akin to those we encounter on our computers and phones, and that such consciousness is in fact illusory. In the second chapter, we will bring forth positions that claim to have found weaknesses in Dennett's account of consciousness. One of these positions will be embodied by the Knowledge Argument while the other will focus on Thomas Nagel's question of what is it like to be a bat. We will then try to construct Dennett's counterarguments against these positions. Subsequently, however, we will attempt to establish a critical position of our own where we will claim that the concept of the unconscious, as defined by Sigmund Freud, poses serious issues for Dennett's account of consciousness. In the third chapter,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |