Posílení reflektivní praxe u pečovatelů ve vybraném domově pro seniory
Strengthening Reflective Practice among Caregivers in a Selected Home for the Elderly
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197333Identifikátory
SIS: 267567
Kolekce
- Kvalifikační práce [6814]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havrdová, Zuzana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích se specializací Řízení
Katedra / ústav / klinika
Program Řízení a supervize
Datum obhajoby
6. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
učící se organizace, reflektivní praxe, pracovník v sociálních službách, vzdělávání, zaškolování, spolupráce, vedení týmuKlíčová slova (anglicky)
learning organization, reflective practice, caregiver, caregiver education, onboarding, collaboration, team leadershipDiplomová práce se zabývá využitím reflektivní praxe v běžné denní agendě pracovníků v sociální službě, konkrétně pečovatelů ve vybraném domově pro seniory. Práce navazuje na předchozí výzkum autorky práce ve stejném domově pro seniory. Z tohoto výzkumu vyplynula potřeba kontroly a systematického učení v praxi u pečovatelů. Výzvou je nastavení fungování tak, aby pečovatelé fungovali z vlastní iniciativy, bez nutné kontroly vedoucího, měli vlastní zodpovědnost. Na to reaguje autorka práce myšlenkou posílení reflektivní praxe u pečovatelů. Mezi teoretická východiska diplomové práce patří učící se organizace, role pracovníka v sociálních službách, struktura vzdělávání, vedení týmu, spolupráce pracovníků v sociální službě, zaškolování a způsoby rozvoje pečovatelů. Hlavním cílem výzkumu je analyzovat prostor pro posun v reflektivní praxi (učení se) u pečovatelů, a na základě toho navrhnout způsoby, jak reflektivní praxi u pečovatelů posílit. Analýza byla provedena metodou reflektivní tematické analýzy na základě polostrukturovaných rozhovorů s devíti respondenty vybraného domova pro seniory, a tedy se dvěma vedoucími oddělení přímé obslužné péče, dvěma pracovníky v sociální službě mimo směnný provoz a pěti řadovými pečovateli. Z výsledků vyplývá, že možnosti posílení reflektivní praxe lze hledat v...
The thesis addresses the use of reflective practice in the daily routines of social service workers, specifically caregivers in a selected home for the elderly. The work builds upon the author's previous research conducted in the same home for the elderly. The findings from this research highlighted the need for control and systematic learning in the caregivers' practice. The challenge is to establish a system where caregivers operate on their own initiative, without the need for managerial oversight, and take personal responsibility. In response, the author proposes strengthening reflective practice among caregivers. The theoretical foundations of the thesis include learning organizations, the role of workers in social services, the structure of education, team leadership, cooperation among social service workers, onboarding, and methods for caregiver development. The main objective of the research is to analyze the potential for progress in reflective practice (learning) among caregivers, and based on this, propose ways to enhance reflective practice. The analysis was conducted using the method of reflective thematic analysis based on semi-structured interviews with nine respondents from the selected home for the elderly, including two department heads of direct care services, two off-shift...