Zobrazit minimální záznam

Factors affecting speeded production of inflected verb forms by children
dc.contributor.advisorSmolík, Filip
dc.creatorOchodková, Markéta
dc.date.accessioned2025-02-26T10:31:43Z
dc.date.available2025-02-26T10:31:43Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197274
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá osvojováním jazyka, konkrétně oblastí morfologické produkce. Přehledová část přibližuje teoretické přístupy v této oblasti lingvistiky a seznamuje s již provedenými výzkumy a jejich výsledky. V empirické části je proveden experiment, který zkoumá faktory ovlivňující rychlost produkce ohýbaných tvarů u dětí ve dvou věkových kategoriích, zejména různá měřítka frekvence a představitelnosti slov. Výsledky by měly přispět k pochopení toho, jak je v dětském a dospělém kognitivním systému reprezentována znalost gramatické morfologie. Výzkum probíhal u dvou věkových kategorií rodilých mluvčích češtiny. První věkovou kategorií jsou žáci 4. tříd základní školy, druhou kategorií žáci 2. stupně víceletých gymnázií, tedy ve srovnání s první skupinou 7. tříd základní školy. Účastníkům experimentu se na obrazovce počítače zobrazovalo sloveso (v infinitivu nebo ve 3. os. sg., prézentu) a jejich úkolem bylo jej nahlas vyslovit v zadaném tvaru (3. os. sg., préteritu). V analýze je poté pomocí regresních modelů posuzován vliv frekvence slovesa, jeho příslušnosti k morfologickému paradigmatu i představitelnosti na rychlost vyslovení ohýbaného tvaru, tedy reakční čas a pravděpodobnost správné odpovědi. Klíčová slova rychlost produkce; konjugace; česká slovesa; osvojování jazyka; flektivní...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with language acquisition, specifically the area of morphological production. The overview part introduces the theoretical approaches in this area of linguistics and presents the already conducted research and its results. In the empirical part, an experiment is conducted to investigate the factors affecting the rate of production of inflected shapes in children in two age groups, in particular, different measures of word frequency and imaginability. The results should contribute to the understanding of how knowledge of grammatical morphology is represented in the child and adult cognitive system. The research was conducted with two age categories of native speakers of Czech. The first age category is 4th grade elementary school students, and the second category is 7th grade students (second year of a junior high school). Participants in the experiment were presented with a verb (in the infinitive or third person singular, prézent) on a computer screen and their task was to say it aloud in the given form (third person singular, preteritum). The analysis then uses regression models to assess the effect of verb frequency, its membership in the morphological paradigm and imagery on the speed of pronouncing the inflected form, i.e. reaction time and the probability of a correct...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectrychlost produkce|konjugace|česká slovesa|osvojování jazyka|flektivní morfologie|frekvence|efekt představitelnostics_CZ
dc.subjectproduction rate|conjugation|Czech verbs|language acquisition|inflectional morphology|frequency|imageability effecten_US
dc.titleFaktory ovlivňující rychlost produkce časovaných tvarů sloves u dětícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-03
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId250194
dc.title.translatedFactors affecting speeded production of inflected verb forms by childrenen_US
dc.contributor.refereeAdam, Robert
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá osvojováním jazyka, konkrétně oblastí morfologické produkce. Přehledová část přibližuje teoretické přístupy v této oblasti lingvistiky a seznamuje s již provedenými výzkumy a jejich výsledky. V empirické části je proveden experiment, který zkoumá faktory ovlivňující rychlost produkce ohýbaných tvarů u dětí ve dvou věkových kategoriích, zejména různá měřítka frekvence a představitelnosti slov. Výsledky by měly přispět k pochopení toho, jak je v dětském a dospělém kognitivním systému reprezentována znalost gramatické morfologie. Výzkum probíhal u dvou věkových kategorií rodilých mluvčích češtiny. První věkovou kategorií jsou žáci 4. tříd základní školy, druhou kategorií žáci 2. stupně víceletých gymnázií, tedy ve srovnání s první skupinou 7. tříd základní školy. Účastníkům experimentu se na obrazovce počítače zobrazovalo sloveso (v infinitivu nebo ve 3. os. sg., prézentu) a jejich úkolem bylo jej nahlas vyslovit v zadaném tvaru (3. os. sg., préteritu). V analýze je poté pomocí regresních modelů posuzován vliv frekvence slovesa, jeho příslušnosti k morfologickému paradigmatu i představitelnosti na rychlost vyslovení ohýbaného tvaru, tedy reakční čas a pravděpodobnost správné odpovědi. Klíčová slova rychlost produkce; konjugace; česká slovesa; osvojování jazyka; flektivní...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with language acquisition, specifically the area of morphological production. The overview part introduces the theoretical approaches in this area of linguistics and presents the already conducted research and its results. In the empirical part, an experiment is conducted to investigate the factors affecting the rate of production of inflected shapes in children in two age groups, in particular, different measures of word frequency and imaginability. The results should contribute to the understanding of how knowledge of grammatical morphology is represented in the child and adult cognitive system. The research was conducted with two age categories of native speakers of Czech. The first age category is 4th grade elementary school students, and the second category is 7th grade students (second year of a junior high school). Participants in the experiment were presented with a verb (in the infinitive or third person singular, prézent) on a computer screen and their task was to say it aloud in the given form (third person singular, preteritum). The analysis then uses regression models to assess the effect of verb frequency, its membership in the morphological paradigm and imagery on the speed of pronouncing the inflected form, i.e. reaction time and the probability of a correct...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV