Gender-neutral pronominal reference in British parliamentary debates
Rodově neutrální pronominální reference v britských parlamentních debatách
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197250Identifikátory
SIS: 266882
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořáková, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
5. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
androcentrismus|gender|genderová lingvistika|jazyková změna|právnická angličtina|feminismus|singulární 'they'|bezrodé 'he'|rodově nerozlišená substantivaKlíčová slova (anglicky)
androcentrism|gender|gender linguistics|language change|legal English|feminism|singular they|unmarked he|dual gender nounsDiplomová práce zkoumá rodově neutrální pronominální reference ve vztahu k substantivům označujícím oba rody, jako jsou například 'judge' nebo 'lawyer' v právnické angličtině. Přestože poslední dekády svědčí o trendu směrem k rodově neutrálnímu jazyku, právní obor zůstává výrazně ovlivněn dlouholetými tradicemi a jazykové změny přijímá neochotně. Do nedávné doby bylo proto běžné používat mužské tvary pro označení obou pohlaví (zejména neutrální 'he' nebo 'his'), aby se předešlo nejasnostem v zákonech a dalších právních dokumentech. Hlavním cílem této práce je prozkoumat současný stav této problematiky a zjistit, zda dochází v právnické angličtině k odklonu od používání bezrodého 'he'. Současně se práce zaměřuje na identifikaci a analýzu jazykových strategií, které jsou v tomto oboru využívány jako rodově neutrální alternativy. V teoretické části jsou prezentovány výsledky předchozích průzkumů a studií zaměřených na tento jev, společně s historickým kontextem a vývojem používání bezrodého 'he'. Dále jsou diskutovány doporučené strategie pro rodově neutrální pronominální referenci a důvody, proč je důležité studovat genderovou rovnost z hlediska lingvistického. Praktická část práce zahrnuje analýzu 200 příkladů užití reference k rodově neutrálním substantivům typu 'employee' v anglickém mluveném...
The present thesis studies gender-neutral pronominal reference to dual gender nouns such as judge or lawyer in legal English. Although recent decades have shown a trend toward gender-neutral language, the legal sector remains significantly influenced by long-standing traditions and is reluctant to embrace linguistic change. Until recently, it was common practice to use masculine forms to refer to both genders (unmarked he) to avoid ambiguity in laws and other legal documents. The main aim of this thesis is to explore the current state of this issue and determine whether legal English is moving away from the use of the generic he. The thesis also focuses on identifying and analyzing linguistic strategies used in the field as gender-neutral alternatives. The theoretical part presents findings from previous surveys and studies focused on this phenomenon, along with the historical context and development of the use of generic he. Additionally, it discusses recommended strategies for gender-neutral reference and reasons why it is important to study gender equality from a linguistic perspective. The research part of the thesis analyses 200 examples of reference to dual gender nouns such as employee in the English spoken corpus ParlaMint. The study revealed a substantial shift toward the use of...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Gender na školách pro sluchově postižení
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPánková, Tereza (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 4. 6. 2012RESUMÉ Bakalářská práce se zabývá projevy genderu a genderovými stereotypy na školách pro žáky/kyně se sluchovým postižením a to v oblasti vztahů a komunikace mezi vyučujícími a studujícími a mezi studujícími navzájem. ... -
Nerovné postavení žen v IT
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMartinková, Monika (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2024)Datum obhajoby: 10. 9. 2024 -
Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSoušková, Anežka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 7. 9. 2021Tato diplomová práce se zabývá genderovou tematikou v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Jejím cílem je provést analýzu tří vybraných učebnicových řad různých nakladatelství a na základě výsledků ...