Dvě sovětské válečné hry
Two Soviet war plays
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197238Identifikátory
SIS: 267957
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Etlík, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
5. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
divadelní hra|válka|komunistická strana|stát|propaganda|mobilizace|socialistický realismus|Simonov|LeonovKlíčová slova (anglicky)
play|war|communist party|state|propaganda|mobilization|social realism|Simonov|LeonovTento text se zaměřuje na analýzu sovětské válečné propagandy v dramatické tvorbě během druhé světové války. Její hlavní rysy zahrnovaly oslavování Stalina a komunistické strany, idealizaci sovětského lidu, podněcování nenávisti vůči nepříteli a šíření vlastenecké ideologie. Text dále zkoumá roli propagandistických dramat, která byla vytvářena za přísné cenzury státního orgánu GLAVLIT a reflektovala ideologii vlády prostřednictvím narativních vzorců a typických postav. V této práci bude využita strukturně-sémantická metodologie V. J. Proppa, známá z jeho studie "Morfologie pohádky", k analýze dvou dramatických děl z prvního válečného roku. Hlavním cílem je identifikovat klíčové dramatické postavy a jejich funkci v ideologickém kontextu sovětské propagandy. Výzkum čerpá z prací sovětských a ruských literárních vědců, přičemž reflektuje změny v ideologických přístupech k tématu válečné literatury.
This text focuses on the analysis of Soviet wartime propaganda in dramatic works of the Second World War period. Its main features included the glorification of Stalin and the Communist Party, the idealization of the Soviet people, the incitement of hatred towards the enemy, and the promotion of patriotic ideology. The text further examines the role of propagandist dramas, which were created under strict censorship by the state agency GLAVLIT and reflected the government's ideology through narrative patterns and typical characters. This study will employ the structural-semantic methodology of V. J. Propp, known from his work Morphology of the Folktale, to analyze two dramatic works from the first year of the war. The main goal is to identify key dramatic characters and their function within the ideological context of Soviet propaganda. The research draws on the works of Soviet and Russian literary scholars, reflecting changes in ideological approaches to the theme of wartime literature.